ZAKON
O UČINKOVITOM KORIŠTENJU
ENERGIJE U NEPOSREDNOJ POTROŠNJI
(NN, br. 152/08)
I. OPĆE ODREDBE
Predmet
Članak 1.
(1) Ovim se
Zakonom uređuje područje učinkovitog korištenja energije u neposrednoj
potrošnji, donošenje programa i planova za poboljšanje energetske učinkovitosti
te njihovo provođenje, mjere energetske učinkovitosti, a posebno djelatnost
energetskih usluga i energetskih pregleda, obveze javnog sektora, energetskog
subjekta i velikog potrošača te prava potrošača u primjeni mjera energetske učinkovitosti.
(2) Ovaj se
Zakon ne odnosi na energetsku učinkovitost u postrojenjima za proizvodnju i
transformaciju energije, prijenos i distribuciju energije te na uvjete za
obavljanje energetskog pregleda radi izdavanja energetskog certifikata zgrade,
niti na energetske preglede kotla za grijanje i sustava za klimatizaciju u
zgradi na koje se odnose posebni propisi u području gradnje.
Svrha
Članak 2.
Svrha je
ovoga Zakona ostvarivanje ciljeva održivog energetskog razvoja: smanjenje
negativnih utjecaja na okoliš iz energetskog sektora, poboljšanje sigurnosti
opskrbe energijom, zadovoljavanje potreba potrošača energije i ispunjavanje
međunarodnih obveza Republike Hrvatske u području smanjenja emisija
stakleničkih plinova i to poticanjem primjene mjera energetske učinkovitosti u
sektorima neposredne potrošnje energije.
Supsidijarnost
Članak 3.
Na odnose
koji nisu uređeni ovim Zakonom, supsidijarno se primjenjuju posebni propisi
kojima se uređuje: energetika, gradnja, komunalno gospodarstvo, tehnički
zahtjevi za proizvode i ocjenu sukladnosti, zaštita okoliša, državna uprava,
lokalna i područna (regionalna) samouprava, proračun, ustanove, Fond za zaštitu
okoliša i energetsku učinkovitost (u daljnjem tekstu: Fond), Državni
inspektorat, opći upravni postupak i drugi propisi u vezi s energetskom
učinkovitošću u neposrednoj potrošnji energije.
Definicije pojmova
Članak 4.
U smislu
ovoga Zakona, pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. nazivna snaga (izražena u kW) je maksimalna toplinska
snaga koju proizvođač specificira i jamči kao ostvarivu tijekom neprekidnog
pogona sustava za grijanje i hlađenje uz istovremeni korisni učinak koji je
proizvođač naznačio,
2. eko dizajn podrazumijeva integraciju zahtjeva zaštite
okoliša u dizajn proizvoda s ciljem poboljšanja utjecaja na okoliš proizvoda
koji koristi energiju kroz njegov čitav životni ciklus,
3. energetska učinkovitost je odnos između utroška energije i
ostvarenog učinka u uslugama, dobrima ili energiji,
4. energetska usluga je fizička korist, sredstvo ili dobro
proizašlo iz kombinacije energije s energetski učinkovitom tehnologijom i/ili
radnjom koja može uključivati postupke, održavanje i nadzor neophodan za
pružanje usluge na temelju ugovora i za koju je dokazano da, u redovitim
okolnostima, vodi do provjerljivog i mjerljivog ili procjenjivog poboljšanja
energetske učinkovitosti i/ili primarnih ušteda energije. U smislu ovoga
Zakona, energetska usluga je i djelatnost koju obavlja fizička ili pravna osoba
registrirana za obavljanje energetske usluge, ali bez prava na obavljanje
povezanih djelatnosti projektiranja, građenja, stručnog nadzora građenja,
rekonstrukcije i održavanja građevine koje se ostvaruje po posebnim propisima,
5. energetski pregled je sustavan postupak za stjecanje
odgovarajućeg znanja o postojećoj potrošnji energije zgrade ili skupine zgrada,
tehnološkog procesa i/ili industrijskog postrojenja, privatnih ili javnih
usluga te za utvrđivanje i određivanje isplativosti mogućnosti za uštede
energije te izvještavanje o nalazima,
6. energija su svi oblici energije koji su u prodaji
uključujući električnu energiju, prirodni plin (uključujući ukapljeni prirodni
plin), ukapljeni naftni plin, sva goriva za grijanje i hlađenje (uključujući
područno grijanje i hlađenje), ugljen i lignit, treset, goriva za transport
(isključujući goriva za zrakoplovstvo i pomorstvo) i biomasu,
7. ESCO (trgovačko društvo za energetske usluge/energy service
company) je fizička ili pravna osoba za obavljanje energetskih usluga
i/ili primjenu mjera za poboljšanje energetske učinkovitosti na postrojenju ili
u prostoru korisnika koja pri tome preuzima do određene mjere financijski
rizik. Plaćanje obavljenih usluga se temelji (u cijelosti ili djelomično) na
postignutom poboljšanju energetske učinkovitosti i drugim dogovorenim
kriterijima,
8. financijski instrumenti za energetske uštede su svi
financijski instrumenti kao što su fondovi, novčane potpore, sniženja poreza,
zajmovi, financiranje od treće strane, ugovori o energetskom učinku, ugovori o
zajamčenim uštedama energije, vanjska opskrba energijom i ostali srodni ugovori
koje na tržištu nude javna ili privatna tijela da djelomično ili u cijelosti
nadoknade početne troškove projekta primjene mjera za poboljšanje energetske
učinkovitosti,
9. financiranje od treće strane je ugovorni sporazum koji
uključuje i treću stranu, osim opskrbljivača energije i korisnika mjera za
poboljšanje energetske učinkovitosti, koja osigurava kapital za te mjere i
zaračunava korisniku naknadu koja odgovara dijelu energetskih ušteda koje su
posljedica mjera za poboljšanje energetske učinkovitosti. Treća strana može,
ali ne mora biti ESCO,
10. Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost je
pravna osoba s javnim ovlastima, osnovana posebnim zakonom koja obavlja
djelatnost utvrđenu ovim i posebnim zakonom, (u daljem tekstu: Fond)
11. gospodarenje energijom su sve radnje utvrđivanja promjena
u potrošnji energije, usporedbe ostvarene potrošnje s predviđenom potrošnjom,
analize potrošnje i razvijanje mjera ušteda energije na toj osnovi,
12. javna rasvjeta je građevina za rasvjetljavanje javnih
površina, javnih cesta koje prolaze kroz naselje i nerazvrstanih cesta čije
upravljanje i održavanje, uključivo podmirivanje troškova električne energije
su uređeni posebnim zakonom kojim se uređuje komunalno gospodarstvo,
13. javni sektor je proračunski i izvanproračunski korisnik
državnog proračuna, proračunski i izvanproračunski korisnik proračuna jedinice
lokalne i područne (regionalne) samouprave, trgovačko društvo i pravna osoba u
kojoj Republika Hrvatska odnosno jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave ima odlučujući utjecaj na upravljanje,
14. kotao je je kombinacija tijela kotla i plamenika
konstruirana za prijenos topline u vodu koja se oslobađa izgaranjem,
15. krajnji kupac je fizička ili pravna osoba koja kupuje
energiju za vlastitu potrošnju,
16. mali operator distribucijskog sustava ili mali opskrbljivač je
fizička ili pravna osoba koja distribuira ili prodaje energiju krajnjim kupcima
i koja godišnje distribuira ili proda manju količinu energije od količine
ekvivalentne energije od 75 GWh godišnje ili zapošljava manje od 10 osoba ili
čiji ukupni prihod i/ili godišnja bilanca ne prelazi 14.500.000 kuna,
17. mehanizmi energetske učinkovitosti su opći instrumenti
koje koristi Vlada ili tijela državne uprave ili jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave ili javne ustanove kako bi stvorili okvir podrške ili
poticaja za sudionike tržišta da naručuju i obavljaju energetske usluge i
ostale mjere energetske učinkovitosti,
18. ministar je ministar nadležan za energetiku (u daljnjem
tekstu: ministar),
19. Ministarstvo je središnje tijelo državne uprave nadležno
za energetiku (u daljnjem tekstu: Ministarstvo),
20. mjere za poboljšanje energetske učinkovitosti su sve
radnje koje redovito vode provjerljivom i mjerljivom ili procjenjivom
poboljšanju energetske učinkovitosti,
21. nacionalni okvirni cilj ušteda energije je sveobuhvatni
planirani cilj ušteda u neposrednoj potrošnji energije u Republici Hrvatskoj, a
izračunava se i određuje u skladu s propisanom metodologijom,
22. neposredna potrošnja energije je isporuka energetskog
proizvoda industriji, prometu, kućanstvima, uslugama, poljoprivredi i
graditeljstvu u energetske svrhe,
23. obveznik gospodarenja energijom je javni sektor za zgrade
javnog sektora i javnu rasvjetu, veliki potrošač i drugi potrošač energije kada
ostvaruje svojstvo korisnika sredstava Fonda,
24. operator distribucijskog sustava je fizička ili pravna
osoba odgovorna za rad, održavanje i, ukoliko je potrebno, razvoj
distribucijskog sustava električne energije ili toplinske energije ili
prirodnog plina na određenom području i gdje je izvodljivo, njegovo povezivanje
s drugim sustavima te za osiguranje dugoročne sposobnosti sustava da
zadovoljava razumne potrebe za distribucijom električne ili toplinske energije
ili prirodnog plina,
25. osnovna potrošnja energije je normalizirana potrošnja
energije s pripadajućim normaliziranim troškovima za energiju, koja se koristi
kao osnova za usporedbu u određivanju budućih ušteda energije,
26. osnovne vrijednosti su vrijednosti korištene za
utvrđivanje osnovne potrošnje energije i usporedbu energetskih karakteristika
građevine kao i za utvrđivanje mogućnosti za smanjenje potrošnje energije,
27. ovlaštena osoba za energetski pregled je fizička osoba
i/ili pravna osoba koja ispunjava uvjete popisane ovim Zakonom i ima ovlaštenje
Ministarstva za obavljanje energetskog pregleda. Ovlaštena osoba za provođenje
energetskog pregleda radi izdavanja energetskog certifikata zgrade je osoba
ovlaštena od ministarstva nadležnog za zaštitu okoliša, prostorno uređenje i
graditeljstvo, u skladu s posebnim propisima,
28. pokazatelji potrošnje energije su mjerene ili izračunate
vrijednosti koje pokazuju potrošnju energije u ovisnosti o specifičnim
karakteristikama građevine i predstavljaju mjeru energetske učinkovitosti,
29. poboljšanje energetske učinkovitosti je povećanje
učinkovitosti korištenja energije u neposrednoj potrošnji kao posljedica
tehnoloških promjena, gospodarskih promjena i/ili promjena u ponašanju,
30. procjena energetske učinkovitosti je ekspertna analiza
zasnovana na znanstvenim, stručnim i eksperimentalnim metodama za utvrđivanje
pokazatelja potrošnje energije pojedinih trošila i sustava potrošnje energije,
31. programi za poboljšanje energetske učinkovitosti su radnje
koje su usredotočene na skupine krajnjih kupaca i koje redovito vode
provjerljivom i mjerljivom ili procjenjivom poboljšanju energetske
učinkovitosti,
32. proizvod koji koristi energiju je proizvod koji, jednom
kad je stavljen na tržište i/ili u uporabu, za svoj predviđeni rad treba
energiju, uključujući i dijelove proizvoda koji su ovisni o energiji, a koji se
stavljaju na tržište i/ili uporabu kao individualni proizvodi,
33. provedbene mjere za eko dizajn su mjere usmjerene na
utvrđivanje konkretnih zahtjeva za eko dizajnom određenih grupa proizvoda koji
koriste energiju,
34. stvarna potrošnja energije je trenutna razina potrošnje
energije u fizičkim jedinicama s odgovarajućim podacima o troškovima energije
koji se koriste za utvrđivanje normalizirane potrošnje,
35. sustav za klimatizaciju je kombinacija svih dijelova
potrebnih da se osigura takvo postupanje sa zrakom u kome je temperatura
kontrolirana ili može biti snižena, uz mogućnost kombinacije s kontrolom
protoka, vlažnosti i čistoće zraka,
36. ugovor o energetskom učinku je ugovorni sporazum između
korisnika i izvođača energetskih usluga (redovito je to ESCO) o mjerama za
poboljšanje energetske učinkovitosti, pri čemu su ulaganja u te mjere plaćena
prema ugovorenom stupnju poboljšanja energetske učinkovitosti,
37. ušteda energije je količina ušteđene energije utvrđena
mjerenjem i/ili procjenom potrošnje prije i poslije primjene jedne ili više
mjera za poboljšanje energetske učinkovitosti, uz normalizaciju prema vanjskim
uvjetima koji utječu na potrošnju energije,
38. veliki potrošač je krajnji kupac energije čija godišnja
neposredna potrošnja energije prelazi granične vrijednosti potrošnje propisane
podzakonskim aktom donesenim na temelju ovoga Zakona,
39. zgrada javnog sektora je zgrada koju javni sektor koristi
za obavljanje svoje djelatnosti, čija ukupna korisna površina prelazi veličinu
propisanu podzakonskim propisom donesenim na temelju ovoga Zakona,
40. životni ciklus je niz faza povezanih s proizvodom koji
koristi energiju od korištenja sirovina do konačne upotrebe.
II. PROGRAMI I PLANOVI
ENERGETSKE UČINKOVITOSTI
Nacionalni program
Članak 5.
(1)
Nacionalni program energetske učinkovitosti u neposrednoj potrošnji energije je
planski dokument za vrijeme od deset godina kojim se, u skladu sa strategijom
energetskog razvitka, utvrđuje politika za poboljšanje energetske učinkovitosti
(u daljnjem tekstu: Nacionalni program).
(2)
Nacionalni program sadrži prikaz i ocjenu stanja te potrebe u neposrednoj
potrošnji energije, pokazatelje energetske učinkovitosti i usporedne analize,
dugoročne ciljeve, uključujući nacionalni okvirni cilj ušteda energije i mjere
za poboljšanje energetske učinkovitosti.
(3)
Nacionalni program priprema Ministarstvo, u suradnji s ministarstvom nadležnim
za zaštitu okoliša, prostorno uređenje i graditeljstvo, a donosi Vlada
Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada).
Nacionalni akcijski plan
Članak 6.
(1)
Nacionalni akcijski plan energetske učinkovitosti u neposrednoj potrošnji
energije je planski dokument za vrijeme od tri godine kojim se, u skladu s
Nacionalnim programom, utvrđuje provedba politike za poboljšanje energetske
učinkovitosti (u daljnjem tekstu: Nacionalni akcijski plan).
(2)
Nacionalni akcijski plan sadrži ciljeve, uključujući nacionalni okvirni cilj
ušteda energije, mjere i pokazatelje za poboljšanje energetske učinkovitosti,
nositelje aktivnosti, rokove te druge potrebne podatke.
(3)
Nacionalni akcijski plan priprema Ministarstvo, u suradnji s ministarstvom
nadležnim za zaštitu okoliša, prostorno uređenje i graditeljstvo, a donosi
Vlada.
Izvješće o provedbi
Nacionalnog akcijskog plana
Članak 7.
(1)
Izvješće o provedbi Nacionalnog akcijskog plana priprema Ministarstvo, u
suradnji s ministarstvom nadležnim za zaštitu okoliša, prostorno uređenje i
graditeljstvo, a razmatra ga i usvaja Vlada do kraja travnja tekuće godine za
prošlu godinu.
(2)
Izvješće iz stavka 1. ovoga članka sadrži analizu ostvarenja ciljeva u prošloj
godini, uključujući nacionalnog okvirnog cilja ušteda energije, a u slučaju
znatnijih odstupanja od planiranih ciljeva i prijedlog izmjena i dopuna
Nacionalnog akcijskog plana.
Nacionalni okvirni cilj
ušteda energije
Članak 8.
(1)
Nacionalni okvirni cilj ušteda energije je sveobuhvatni planirani cilj ušteda u
neposrednoj potrošnji energije, a izračunava se i određuje u skladu s
metodologijom koju propisuje ministar pravilnikom.
(2)
Metodologija iz stavka 1. ovoga članka primjenjuje se kod izrade programa
energetske učinkovitosti Republike Hrvatske i županije.
Program županije
Članak 9.
(1) Program
energetske učinkovitosti u neposrednoj potrošnji energije županije je planski
dokument za vrijeme od tri godine kojim se, u skladu s Nacionalnim programom i
Nacionalnim akcijskim planom, utvrđuje politika za poboljšanje energetske
učinkovitosti krajnje potrošnje energije na području županije (u daljnjem
tekstu: Program županije).
(2) Program
županije sadrži prikaz i ocjenu stanja te potrebe u neposrednoj potrošnji
energije, ciljeve, uključujući okvirni cilj ušteda energije na području
županije, mjere za poboljšanje energetske učinkovitosti, izvore sredstava za
financiranje ulaganja u primjenu mjera poboljšanja energetske učinkovitosti te
druge potrebne podatke.
(3) Program
županije predlaže izvršno tijelo, a donosi predstavničko tijelo županije.
Županija je dužna do kraja rujna tekuće godine dostaviti Program županije
Ministarstvu i Fondu koji će važiti tri godine.
Plan županije
Članak 10.
(1) Plan
energetske učinkovitosti u neposrednoj potrošnji energije županije je planski
dokument za vrijeme od jedne godine kojim se, u skladu s Programom županije,
utvrđuje provedba politike za poboljšanje energetske učinkovitosti na području
županije (u daljnjem tekstu: Godišnji plan županije).
(2)
Godišnji plan županije sadrži ciljeve, uključujući okvirni cilj ušteda energije
na području županije, mjere i pokazatelje za poboljšanje energetske
učinkovitosti, nositelje aktivnosti, rokove, izvore sredstava za financiranje
ulaganja u primjenu mjera poboljšanja energetske učinkovitosti i procjenu
potrebnih sredstava za financiranje ulaganja u primjenu mjera poboljšanja
energetske učinkovitosti te druge potrebne podatke.
(3)
Godišnji plan županije predlaže izvršno tijelo, a donosi ga predstavničko
tijelo županije. Županija je dužna do kraja veljače tekuće godine dostaviti
Ministarstvu i Fondu Godišnji plan županije.
Izvješće o provedbi
Programa županije
Članak 11.
(1) Prije
donošenja Godišnjeg plana županije, predstavničko tijelo županije razmatra i
usvaja godišnje izvješće o provedbi Programa županije koje podnosi izvršno
tijelo županije do kraja veljače tekuće godine za prošlu godinu.
(2)
Izvješće iz stavka 1. ovoga članka sadrži analizu ostvarenja ciljeva u prošloj
godini, uključujući okvirnog cilja ušteda energije na području županije i
prijedloge mjera za tekuću godinu.
(3) Županija
je dužna do kraja veljače tekuće godine dostaviti Ministarstvu i Fondu izvješće
iz stavka 1. ovoga članka.
Program velikog potrošača
Članak 12.
(1) Program
energetske učinkovitosti velikog potrošača energije je planski dokument velikog
potrošača za vrijeme od tri godine (u daljnjem tekstu: Program velikog
potrošača).
(2) Program
velikog potrošača sadrži ukupni prikaz i strukturu potrošnje velikog potrošača
te karakteristike njegove potrošnje, ocjenu stanja energetske učinkovitosti,
ciljeve, mjere za poboljšanje energetske učinkovitosti, izvore sredstava te
druge potrebne podatke.
(3) Veliki
potrošač energije dužan je dostaviti Ministarstvu i Fondu do kraja rujna tekuće
godine Program velikog potrošača koji će važiti tri godine.
Plan velikog potrošača
Članak 13.
(1) Plan
energetske učinkovitosti velikog potrošača energije je planski dokument velikog
potrošača za vrijeme od jedne godine kojim se utvrđuje provedba Programa
velikog potrošača (u daljnjem tekstu: Godišnji plan velikog potrošača).
(2) Godišnji
plan velikog potrošača sadrži ciljeve, mjere i pokazatelje za poboljšanje
energetske učinkovitosti, nositelje aktivnosti, rokove, izvore i obračun
potrebnih sredstava te druge potrebne podatke.
(3) Veliki
potrošač energije dužan je dostaviti Ministarstvu i Fondu do kraja veljače
tekuće godine Godišnji plan velikog potrošača.
Izvješće o provedbi
Programa velikog potrošača
Članak 14.
Veliki
potrošač energije, izrađuje Izvješće o provedbi Programa velikog potrošača koje
sadrži analizu ostvarenja ciljeva u prošloj godini i buduće mjere te ga podnosi
Ministarstvu i Fondu do kraja veljače tekuće godine za prošlu godinu.
III. OVLASTI MINISTARSTVA I
FONDA
Ministarstvo
Članak 15.
(1) U
pripremi i provođenju politike energetske učinkovitosti, Ministarstvo u suradnji
s ministarstvom nadležnim za zaštitu okoliša, prostorno uređenje i
graditeljstvo:
1. priprema
Nacionalni program i Nacionalni akcijski plan,
2.
ocjenjuje učinak provedbe programa i mjera za poboljšanje energetske
učinkovitosti, a posebno Nacionalnog programa i Nacionalnog akcijskog plana,
3. priprema
izvješće o provedbi Nacionalnog programa i Nacionalnog akcijskog plana,
4. provodi
politiku Vlade u području energetske učinkovitosti u neposrednoj potrošnji
energije,
5.
ostvaruje međunarodnu suradnju Republike Hrvatske u području energetske
učinkovitosti u neposrednoj potrošnji energije,
6. priprema
izvješća o prijenosu pravne stečevine Europske unije, u području energetske
učinkovitosti u neposrednoj potrošnji energije, u pravni sustav Republike
Hrvatske.
(2) U
pripremi i provođenju politike energetske učinkovitosti, Ministarstvo:
1. vodi
sustav praćenja i verifikacije energetskih ušteda te izrađuje i objavljuje
izvješća o postignutim rezultatima,
2. provodi
postupak verifikacije energetskih ušteda ostvarenih nakon primjene mjera za
poboljšanje energetske učinkovitosti kod obveznika gospodarenja energijom, osim
kod korisnika sredstava Fonda,
3. priprema
podzakonske akte u području energetske učinkovitosti, koje donosi ministar u
skladu s ovim Zakonom,
4. surađuje
s drugim državnim tijelima i javnim ustanovama u provedbi politike Vlade u
području energetske učinkovitosti u neposrednoj potrošnji energije.
Fond
Članak 16.
(1) Fond
obavlja djelatnosti u području poticanja racionalnog gospodarenja energijom i
energetske učinkovitosti u neposrednoj potrošnji energije.
(2) U
okviru područja djelatnosti iz stavka 1. ovoga članka, Fond:
1. potiče
tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno pravnih
osoba s javnim ovlastima,
2. surađuje
s Ministarstvom te ministarstvom nadležnim za zaštitu okoliša, prostorno
uređenje i graditeljstvo u pripremi i provedbi Nacionalnog programa i
Nacionalnog akcijskog plana, uključujući njihove izmjene i dopune,
3. surađuje
sa središnjim tijelima državne uprave i pravnim osobama s javnim ovlastima u
implementaciji pravne stečevine Europske unije u pravni sustav Republike
Hrvatske,
4. surađuje
u izradi i provođenju sektorskih (industrija, kućanstva, promet, javni i
komercijalni uslužni sektor) i svih drugih programa i projekata energetske
učinkovitosti te surađuje s pravnim i fizičkim osobama, državnim i međunarodnim
tijelima, institucijama i udrugama te sudjeluje u međusektorskoj koordinaciji
ovih aktivnosti na području Republike Hrvatske, sukladno ovom Zakonu i Zakonu o
Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost,
5.
ocjenjuje učinak provedbe programa i mjera za poboljšanje energetske
učinkovitosti te priprema izvješća za Ministarstvo u okviru svog djelokruga,
6. vodi
sustav praćenja i verifikacije energetskih ušteda te izrađuje i objavljuje
izvješća o postignutim rezultatima u okviru svog djelokruga,
7. provodi
postupak verifikacije energetskih ušteda ostvarenih kod korisnika sredstava
Fonda nakon primjene mjera za poboljšanje energetske učinkovitosti,
8. prikuplja
informacije od tijela državne uprave, tijela jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave, opskrbljivača, velikih potrošača i drugih pravnih
osoba potrebnih za provođenje analiza potrošnje energije, praćenje i
verifikaciju ušteda, radi poticanja ulaganja u racionalno gospodarenje
energijom i energetsku učinkovitost,
9. vodi,
održava i razvija jedinstven informacijski sustav za energetsku učinkovitost u
okviru svog djelokruga,
10. potiče
informacijske i obrazovne aktivnosti u području energetske učinkovitosti u
suradnji s Ministarstvom, ministarstvom nadležnim za zaštitu okoliša, prostorno
uređenja i graditeljstvo i ministarstvom nadležnim za školstvo,
11.
sudjeluje na međunarodnim nevladinim skupovima, kongresima, konferencijama,
programima i projektima iz područja energetske učinkovitosti.
(3) Fond
obavlja i druge poslove utvrđene Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost i Statutom Fonda koji služe za ostvarivanje ciljeva
djelatnosti iz stavka 1. ovoga članka.
IV. MJERE ENERGETSKE
UČINKOVITOSTI
Dužnosti opskrbljivača
Članak 17.
Opskrbljivač
energijom dužan je do kraja veljače tekuće godine dostaviti Ministarstvu i
Fondu podatke za prošlu godinu koji sadrže ukupni prikaz i strukturu potrošnje
krajnjih kupaca, zemljopisni raspored i grupacije kupaca te karakteristike
njihove potrošnje, ocjenu stanja energetske učinkovitosti, ciljeve, prijedloge
mjera za poboljšanje energetske učinkovitosti te druge potrebne podatke za
razvoj programa energetske učinkovitosti, u skladu s pravilnikom o jedinstvenom
informacijskom sustavu za energetsku učinkovitost.
Gospodarenje energijom
Članak 18.
(1) Javni
sektor je dužan upravljati neposrednom potrošnjom energije u zgradi javnog
sektora i javne rasvjete, na energetski učinkovit način.
(2) U
ispunjenju obveze iz st. 1. ovoga članka, javni sektor:
1.
periodički, a najkasnije jednom godišnje analizira potrošnju energije,
2. provodi
energetske preglede, u skladu s ovim Zakonom i posebnim propisom te pribavlja
energetski certifikat zgrade javnog sektora,
3. donosi
program energetske učinkovitosti u neposrednoj potrošnji energije,
4. provodi
mjere energetske učinkovitosti u neposrednoj potrošnji energije utvrđene
programom energetske učinkovitosti,
5. vodi,
održava i razvija informacijski sustav za energetsku učinkovitost, a posebno za
nadzor nad potrošnjom energije,
6.
periodički, a najkasnije jednom godišnje dostavlja podatke Ministarstvu i Fondu
o ukupnoj potrošnji energije, u skladu s pravilnikom o jedinstvenom
informacijskom sustavu za energetsku učinkovitost.
(3) Obveza
iz stavka 1.i 2. ovoga članka, odgovarajuće se primjenjuje i na velikog
potrošača za građevinu koju koristi za obavljanje svoje djelatnosti te na
drugog potrošača energije kada ostvaruje svojstvo korisnika sredstava Fonda, u
skladu s uvjetima utvrđenim općim aktima Fonda i ugovorom s Fondom (u daljnjem
tekstu: obveznik gospodarenja energijom).
Energetski pregled
Članak 19.
(1) Svrha
je energetskog pregleda utvrđivanje isplativosti mogućnosti za smanjenje
krajnje potrošnje energije građevine, izdavanje energetskog certifikata zgrade,
u skladu s posebnim propisom i utvrđivanje ostvarenih ušteda nakon primjene
mjera energetske učinkovitosti.
(2)
Naručitelj energetskog pregleda dužan je ovlaštenoj osobi za energetski pregled
osigurati sve podatke, tehničku dokumentaciju građevine i drugu dokumentaciju
te ostale uvjete za nesmetani energetski pregled građevine, u skladu s pravilnikom
o energetskim pregledima.
(3)
Energetski pregled se sastoji od prikupljanja podataka, mjerenja krajnje
potrošnje energije građevine, procjene energetske učinkovitosti i isplativosti
mogućnosti za uštede energije te izvješćivanja o nalazima.
(4) Izvješće
o energetskom pregledu koji podnosi ovlaštena osoba za energetski pregled
naročito sadrži:
1. podatke
o osnovnoj potrošnji energije građevine s pokazateljima potrošnje,
2. podatke
o usklađenosti svojstava građevine s tehničkim propisima o energetskim svojstvima
zgrada i drugim propisima o energetskoj učinkovitosti krajnje potrošnje
energije građevine,
3. procjenu
energetske učinkovitosti odnosno pokazatelja energetske učinkovitosti,
4.
identifikaciju mjera za smanjenje potrošnje energije i poboljšanje energetske
učinkovitosti
5. procjenu
ušteda energije i postupke za utvrđivanje ušteda,
6. izračun
isplativosti primjene mjera za poboljšanje energetske učinkovitosti,
7.
preporuke o provedbi mjera za gospodarenje energijom i poboljšanje energetske
učinkovitosti,
8. druge
potrebne podatke.
(5) Sažetak
izvješća iz stavka 4. ovoga članka, naručitelj energetskog pregleda koji ima
status obveznika gospodarenja energijom dostavlja Ministarstvu i Fondu, te
županiji ako županija nije ujedno i naručitelj energetskog pregleda, u roku od
mjesec dana od preuzimanja izvješća.
6) Postupak
za provođenje energetskog pregleda, sadržaj izvješća o energetskom pregledu,
najvišu razinu cijena usluga energetskog pregleda i druge uvjete za provođenje
energetskog pregleda građevine, osim zgrada, veličinu ukupne korisne površine
zgrade javnog sektora radi gospodarenja energijom, godišnje granične
vrijednosti neposredne potrošnje energije građevine koje služe za određivanje
kategorije velikog potrošača energije, propisuje ministar pravilnikom o
energetskim pregledima, u suradnji s ministrom nadležnim za zaštitu okoliša,
prostorno uređenje i graditeljstvo.
(7)
Metodologiju za mjerenje i verifikaciju ušteda energije propisuje ministar
pravilnikom.
Energetski pregled kotla
za grijanje
Članak 20.
(1) Vlasnik
zgrade ili posebnog dijela zgrade sa sustavom grijanja na tekuća, plinovita ili
kruta goriva nazivne snage 20 kW i veće dužan je organizirati provođenje
redovitih energetskih pregleda kotla za grijanje.
(2)
Energetski pregled kotla za grijanje iz stavka 1. ovoga članka obavlja se u
skladu s ovim Zakonom i pravilnikom o energetskim pregledima.
Energetski pregled
sustava za klimatizaciju
Članak 21.
(1) Vlasnik
zgrade ili posebnog dijela građevine u kojem je ugrađen sustav za klimatizaciju
nazivne snage 12 kW i veće dužan je organizirati provođenje redovitih
energetskih pregleda sustava za klimatizaciju.
(2)
Energetski pregled sustava za klimatizaciju iz stavka 1. ovoga članka obavlja
se u skladu s ovim Zakonom i pravilnikom o energetskim pregledima.
Ovlaštenje za obavljanje
energetskog pregleda
Članak 22.
(1)
Energetski pregled može obavljati samo fizička i pravna osoba koja je ovlaštena
za energetski pregled u skladu s ovim Zakonom (u daljnjem tekstu: ovlaštena
osoba za energetski pregled).
(2) Za
provođenje energetskog pregleda radi izdavanja energetskog certifikata zgrade,
ovlaštena osoba za energetski pregled je osoba koja je ishodila ovlaštenje
ministarstva nadležnog za zaštitu okoliša, prostorno uređenje i graditeljstvo,
u skladu s posebnim zakonom kojim se uređuje područje gradnje.
(3) Uvjeti
za fizičke osobe za stjecanje ovlaštenja za obavljanje energetskog pregleda su:
1. da ima
najmanje završen preddiplomski i/ili diplomski sveučilišni studij ili
integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij kojim se stječe
akademski naziv magistar inženjer tehničke struke ili koja je prema ranijim
obrazovnim programima stekla akademski naziv diplomirani inženjer tehničke
struke odnosno koja ima završen specijalistički diplomski studij kojim se
stječe stručni naziv specijalist tehničke struke,
2. da ima
najmanje pet godina radnog iskustva u struci na poslovima projektiranja,
stručnog nadzora građenja, održavanja građevina, ispitivanja energetskih i/ili
procesnih postrojenja, obavljanja energetskih pregleda ili energetskih usluga
ili na drugim stručnim ili znanstvenim poslovima iz područja energetike,
3. da je
uspješno završila Program izobrazbe za ovlaštene osobe za energetski pregled.
(4) Uvjeti
za stjecanje ovlaštenja za pravne osobe za provođenje energetskog pregleda su:
1. da ima
registriranu jednu ili više slijedećih djelatnosti: energetska usluga,
projektiranje, stručni nadzor građenja, tehničko savjetovanje,
znanstveno-istraživačka djelatnost ili drugi stručni poslovi u području
energetike,
2. da ima
stalno zaposlenu barem jednu fizičku osobu ovlaštenu za energetski pregled.
(5)
Ovlaštenje iz stavka 1. ovoga članka izdaje Ministarstvo na vrijeme od tri
godine i na zahtjev se može produžiti. Uvjet za produženje ovlaštenja za
fizičku osobu je da uspješno završi Program usavršavanja za energetske
preglede, a za pravnu osobu je taj uvjet ispunjen kada je ispunjen za fizičku
osobu koja je stalno zaposlena u pravnoj osobi na poslovima energetskog
pregleda.
(6)
Ministarstvo će ovlaštenoj osobi za energetski pregled oduzeti ovlaštenje:
1. ako
ovlaštena osoba obavlja energetski pregled suprotno odredbama ovoga Zakona,
2. ako
ovlaštena osoba ne ispunjava obveze utvrđene odredbama ovoga Zakona,
3. ako
pravna osoba nema stalno zaposlenu barem jednu fizičku osobu ovlaštenu za
energetski pregled.
(7)
Ministarstvo vodi javni Registar ovlaštenih osoba za energetski pregled u
obliku elektroničke baze podataka u kome su upisane ovlaštene fizičke i pravne
osobe.
(8) Program
izobrazbe i Program usavršavanju ostvaruje pravna osoba koja je dobila
ovlaštenje od Ministarstva nakon provedenog javnog natječaja.
(9)
Ministar pravilnikom propisuje postupak i druge uvjete za izdavanje i
oduzimanje ovlaštenja za energetski pregled građevine, uključujući pregled
kotla za grijanje i sustava za klimatizaciju, osim zgrada, vođenje registra
ovlaštenih osoba za energetski pregled, program i provođenje programa izobrazbe
i programa usavršavanja osoba za energetski pregled.
(10)
Ovlaštene osobe za energetske preglede zgrada sa složenim tehničkim sustavom, u
dijelu koji se odnosi na strojarski dio tehničkog sustava, prema posebnom
propisu, mogu obavljati i redovite energetske preglede kotla za grijanje i
sutava za klimatizaciju zgrade.
Dužnosti ovlaštene osobe
za energetski pregled
Članak 23.
(1)
Ovlaštena osoba za energetski pregled obavlja energetski pregled neovisno,
samostalno i objektivno, u skladu s ovim Zakonom, tehničkim propisima i
pravilima struke.
(2)
Ovlaštena osoba za energetski pregled dužna je voditi evidenciju o obavljenim
energetskim pregledima, čuvati dokumentaciju o provedenim energetskim
pregledima najmanje 10 godina te jednom godišnje izvještavati Ministarstvo i
Fond o provedenim energetskim pregledima.
(3)
Ovlaštena osoba za energetski pregled dužna je odazvati se pozivu naručitelja,
u skladu s odredbama ovoga Zakona.
(4)
Ovlaštena osoba za energetski pregled ne smije obaviti energetski pregled za
naručitelja pravnu osobu:
1. u kojoj
drži dionice ili poslovne udjele,
2. za koju
je u sudjelovala u izradi projekta, kontroli projekta, stručnom nadzoru
građenja, građenju ili održavanju građevine za koju se obavlja energetski
pregled,
3. u kojoj
je član nadzornog odbora, član uprave, prokurist, opunomoćenik ili zaposlenik,
4. u kojoj
je član nadzornog odbora, član uprave, prokurist, opunomoćenik ili zaposlenik
njegov bračni drug ili njegov srodnik.
(5)
Ovlaštena osoba za energetski pregled ne smije obaviti energetski pregled za
naručitelja fizičku osobu:
1. za koju
je u sudjelovala u izradi projekta, kontroli projekta, nostrifikaciji projekta,
stručnom nadzoru građenja, građenju ili održavanju građevine za koju se obavlja
energetski pregled,
2. s kojom
je u bračnoj zajednici ili srodnik.
Energetska usluga
Članak 24.
(1)
Energetska usluga je djelatnost povezana s energetskim pregledima,
projektiranjem, građenjem, stručnim nadzorom građenja, rekonstrukcijom,
održavanjem građevine i/ili upravljanjem te nadzorom nad potrošnjom energije, a
obavljaju je pravne i fizičke osobe za energetske usluge (ESCO) na osnovi
ugovora o energetskom učinku i/ili drugog odgovarajućeg ugovora, ovisno o
predmetu, sadržaju i opsegu usluge.
(2) Pravo
na obavljanje djelatnosti projektiranja, građenja, stručnog nadzora građenja,
rekonstrukcije i održavanja građevine ostvaruje se po posebnim propisima.
Ugovor o energetskom
učinku
Članak 25.
(1) Ugovor
o energetskom učinku mora biti u pisanom obliku, a sadrži podatke o:
1.
korisniku energetskih usluga,
2. izvođaču
energetskih usluga,
3. trećoj
strani ako ona sudjeluje u financiranju,
4. o
osnovnoj potrošnji energije građevine,
5. procjeni
energetske učinkovitosti,
6.
zajamčenim uštedama energije i postupcima za utvrđivanje ušteda,
7. načinu
financiranja ulaganja u mjere poboljšanja energetske učinkovitosti,
8. načinu
plaćanja naknade za energetsku uslugu,
9. drugim
pitanjima.
(2)
Sredstva za izvođenje energetskih usluga osigurava izvođač, u cijelosti ili
djelomično, iz vlastitih izvora ili trećih osoba.
(3)
Vrijednost ulaganja u primjenu mjera energetske učinkovitosti se vraća iz
ušteda ostvarenih u odnosu na osnovnu potrošnju energije u građevini.
(4) Izvođač
energetskih usluga i/ili treća strana snosi, u cijelosti ili djelomično,
financijski, tehnički i komercijalni rizik provedbe projekta energetske
učinkovitosti.
(5)
Odgovarajući tretman ulaganja u primjenu mjera energetske učinkovitosti iz
stavka 3. ovoga članka za proračunske korisnike, utvrđuje se pravilnikom kojeg
donosi ministar nadležan za financije u suradnji s ministrom i ministrom
nadležnim za zaštitu okoliša, prostorno uređenje i graditeljstvo.
Organiziranje energetske
usluge
Članak 26.
(1)
Operator distribucijskog sustava i opskrbljivač električnom energijom,
toplinskom energijom i prirodnim plinom, osim malog operatora distribucijskog
sustava i/ili malog opskrbljivača, dužan je organizirati ponudu energetskih
usluga krajnjim kupcima energije po konkurentnim cijenama.
(2)
Operator distribucijskog sustava i opskrbljivač energijom iz stavka 1. ovoga
članka koji se nalazi u okviru sustava vertikalno /ili horizontalno
integriranog energetskog subjekta, može djelatnost energetskih usluga
organizirati u okviru integriranog energetskog subjekta ili u okviru svoje
vlastite organizacije, uz uvjet računovodstvenog razdvajanja ili putem
nezavisnih izvođača energetskih usluga.
(3) Ponuda
energetskih usluga će uključivati informacije o pokazateljima energetske
učinkovitosti, mjerama energetske učinkovitosti, izvođačima energetskih usluga,
cijenama, mehanizmima financiranja, oglednim primjerima ugovora o energetskom
učinku i druge informacije.
(4)
Operator distribucijskog sustava i opskrbljivač energijom iz stavka 1. ovoga
članka je dužan poticati primjenu mjera energetske učinkovitosti objavom
informacija o ponudi energetskih usluga na vlastitoj internetskoj stranici i
periodički putem javnih medija.
Eko-dizajn proizvoda koji
troše energiju
Članak 27.
(1)
Proizvodi koji koriste energiju mogu biti stavljeni na tržište samo ako su
sukladni sa zahtjevima propisanim za eko dizajn proizvoda i ako je njihova
sukladnost utvrđena u propisanom postupku te ako su označeni u skladu s
propisom koji se odnosi na tu grupu proizvoda.
(2)
Ministar, u suradnji s ministrom nadležnim za zaštitu okoliša, prostorno
uređenje i graditeljstvo, pravilnikom propisuje opće uvjete za eko dizajn
proizvoda i zahtjeve za stavljanje proizvoda koji koriste energiju na tržište i
uporabu, dužnosti uvoznika, postupak ocjene sukladnosti i oznaku sukladnosti te
druge uvjete koji osiguravaju primjenu zahtjeva za eko dizajnom proizvoda.
(3)
Ministar, u suradnji s ministrom nadležnim za zaštitu okoliša, prostorno
uređenje i graditeljstvo donosi tehničke propise kao provedbene mjere eko
dizajna, u skladu s posebnim zakonom koji uređuje tehničke zahtjeve za
proizvode i ocjeni sukladnosti te pravilnikom iz stavka 2. ovoga članka, koji
propisuju posebne tehničke zahtjeve za eko dizajn pojedine vrste ili grupe
proizvoda koji koriste energiju, osim za građevinske proizvode koji su u
nadležnosti ministarstva za zaštitu okoliša, prostorno uređenje i
graditeljstvo.
Mjerenje i informativni
obračun potrošnje energije
Članak 28.
(1)
Operator distribucijskog sustava dužan je osigurati krajnjim kupcima za svaki
dio građevine koji predstavlja samostalnu uporabnu cjelinu ponudu uređaja za
mjerenje potrošnje energije koji pruža krajnjem kupcu točne podatke o stvarnoj
potrošnju energije i točno vrijeme korištenja, u granicama tehničke
izvodljivosti, po konkurentnim cijenama.
(2)
Operator distribucijskog sustava je dužan je osigurati krajnjim kupcima ponudu
uređaja za mjerenje potrošnje energije po konkurentnim cijenama posebno u
slučaju kada se uređaj za mjerenje potrošnje energije mijenja, a naročito kod
rekonstrukcije građevine i uspostave novoga priključka građevine na energetsku
mrežu, osim ukoliko je to tehnički neizvodljivo ili nije gospodarski isplativo
u odnosu na dugoročno procijenjenu uštedu energije.
(3)
Operator distribucijskog sustava i/ili opskrbljivač električnom ili toplinskom
energijom ili prirodnim plinom, dužan je osigurati, gdje je to moguće, da se
obračunavanje potrošnje energije temelji na stvarnoj potrošnji energije i da je
izraženo na jasan i razumljiv način.
(4)
Obračuni na temelju stvarne potrošnje provodit će se periodički tako da krajnji
kupci sami mogu regulirati svoju potrošnju energije.
(5)
Opskrbljivač iz stavka 3. ovoga članka, dužan je dati krajnjem kupcu, u računu
ili njegovom prilogu, na jasan i razumljiv način, informacije koje sadrže
podatke o:
1.
cjelovitom prikazu tekućih troškova za potrošenu energiju.
2.
trenutnoj cijeni i stvarnoj potrošnji energije,
3.
usporedbi sadašnje potrošnje energije s potrošnjom energije u istom razdoblju
prethodne godine, po mogućnosti u grafičkom obliku,
4.
usporedbi potrošnje energije s normaliziranim vrijednostima ili potrošnjom
referentnog kupca iz iste korisničke skupine, kada god je to moguće i korisno,
5. o
organizacijama krajnjih kupaca, tijelima ili ustanovama za energetiku s
podacima za kontakt, uključujući internetsku adresu, od kojih je moguće dobiti
informacije o raspoloživim mjerama energetske učinkovitosti, specifikacijama
opreme i usporedbama potrošnje energije različitih skupina kupaca.
VI. NADZOR
Članak 29.
(1) Upravni
nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona
obavlja Ministarstvo.
(2)
Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga
Zakona obavlja Državni inspektorat i drugi nadležni inspektori.
(3) Ako
inspektor Državnog inspektorata ili drugi nadležni inspektor pri obavljanju
inspekcijskog nadzora utvrdi nepravilnosti i nedostatke, ovlašten je donijeti
rješenje kojim će odrediti mjere i rok za njihovo otklanjanje.
(4) U
slučaju iz stavka 3. ovoga članka, inspektor je ovlašten:
1. narediti
velikom potrošaču dostavljanje programa velikog potrošača Ministarstvu i Fondu
(članak 12. stavak 3.),
2. narediti
velikom potrošaču dostavljanje plana velikog potrošača Ministarstvu i Fondu
(članak 13. stavak 3.),
3. narediti
velikom potrošaču dostavljanje izvješća velikog potrošača Ministarstvu i Fondu
(članak 14.),
4. narediti
opskrbljivaču energijom dostavljanje podataka o potrošnji krajnjih kupaca
Ministarstvu i Fondu (članak 17.),
5. narediti
obvezniku gospodarenja energijom provođenje aktivnosti gospodarenja energijom
(članak 18. stavak 1. i 2.),
6. narediti
obvezniku gospodarenja energijom dostavljanje sažetka izvješća o energetskom
pregledu Ministarstvu i Fondu (članak 19. stavak 3.),
7. narediti
operatoru distribucijskog sustava, osim malog operatora distribucijskog
sustava, i opskrbljivaču energijom objavu informacija o ponudi energetskih
usluga (članak 26. stavak 4.),
8. narediti
opskrbljivaču energijom dostavljanje informacija krajnjem kupcu (članak 28.
stavak 5.).
VII. KAZNENE ODREDBE
Članak 30.
Novčanom
kaznom u iznosu od 2.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
odgovorna osoba javnog sektora ako javni sektor ne obavlja poslove gospodarenja
energijom na način kako to određuje članak 18. stavak 1.i 2. ovoga Zakona.
Članak 31.
(1)
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 150.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj veliki potrošač ako:
1. ne
dostavi Ministarstvu i Fondu Program velikog potrošača u roku određenom u
članku 12. stavku 3. ovoga Zakona,
2. ne
dostavi Ministarstvu i Fondu Godišnji plan velikog potrošača u roku određenom u
članku 13. stavku 3. ovoga Zakona,
3. ne
dostavi Izvješće o provedbi Programa velikog potrošača Ministarstvu i Fondu u
roku određenom u članku 14. ovoga Zakona,
4. ne
obavlja poslove gospodarenja energijom na način kako to određuje članak 18.
stavak 1. i 2. ovoga Zakona.
(2)
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba velikog potrošača.
Članak 32.
(1)
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 150.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj operator distribucijskog sustava osim malog operatora distribucijskog
sustava ako:
1. ne organizira
ponudu energetskih usluga iz članka 26. stavka 1. ovoga Zakona krajnjim kupcima
energije,
2. ne
potiče primjenu mjera energetske učinkovitosti objavom informacija o ponudi
energetskih usluga na način kako to određuje članak 26. stavak 4. ovoga Zakona,
(2)
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba operatora distribucijskog sustava.
Članak 33.
(1)
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 150.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
opskrbljivač energijom ako:
1. ne
dostavi Ministarstvu i Fondu potrebne podatke o potrošnji krajnjih kupaca kako
to određuje članak 17. ovoga Zakona,
2. ne
organizira ponudu energetskih usluga iz članka 26. stavka 1. ovoga Zakona
krajnjim kupcima energije,
3. ne
potiče primjenu mjera energetske učinkovitosti objavom informacija o ponudi
energetskih usluga na način kako to određuje članak 26. stavak 4. ovoga Zakona,
4. ako ne
daje krajnjem kupcu, u računu ili njegovom prilogu, u ugovoru ili drugom odgovarajućem
dokumentu, na jasan i razumljiv način, informacije iz članka 28. stavka 5.
ovoga Zakona.
(2)
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
iz stavka 1. ovog članka i odgovorna osoba opskrbljivača energijom.
Članak 34.
(1)
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 150.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj ovlaštena osoba za energetski pregled ako:
1. ne vodi
evidenciju o obavljenim energetskim pregledima, ne čuva dokumentaciju o
provedenim energetskim pregledima najmanje 10 godina te ako jednom godišnje ne
izvijesti Ministarstvo i Fond o provedenim energetskim pregledima kako to
određuje članak 23. stavak 2. ovoga Zakona,
2. se ne
odazove pozivu naručitelja, kako to određuje članak 23. stavak 3. ovoga Zakona,
3. obavi
energetski pregled za naručitelja pravnu osobu unatoč zabrani iz članka 23.
stavka 4. ovoga Zakona,
4. obavi
energetski pregled za naručitelja fizičku osobu unatoč zabrani iz članka 23.
stavka 5. ovoga Zakona.
(2)
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba u ovlaštenoj osobi za energetski
pregled.
VIII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE
ODREDBE
Podzakonski akti
Članak 35.
(1)
Ministar donosi provedbene propise iz članka 8. stavka 1., članka 17., članka
19. stavka 6., članka 19. stavka 7., članka 22. stavka 9. i članka 27. stavka
2. ovoga Zakona u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2)
Ministar nadležan za financije, u suradnji s ministrom i ministrom nadležnim za
zaštitu okoliša, prostorno uređenje i graditeljstvo donosi provedbeni propis iz
članka 25. stavka 5. ovoga Zakona u roku od godinu dana od dana stupanja na
snagu ovoga Zakona.
(3)
Ministar, u suradnji s ministrom nadležnim za zaštitu okoliša, prostorno uređenje
i graditeljstvo usklađuje tehničke propise koji propisuju posebne tehničke
zahtjeve za eko dizajn proizvoda koji koriste energiju, a odnose se na
stupnjeve djelovanja novih toplovodnih kotlova na tekuće i plinovito gorivo te
na energetsku učinkovitost kućanskih električnih hladnjaka, ledenica i njihovih
kombinacija s pravilnikom iz članka 27. stavka 2. ovoga Zakona u roku od godinu
dana od dana stupanja na snagu toga pravilnika.
(4)
Ministar, u suradnji s ministrom nadležnim za zaštitu okoliša, prostorno
uređenje i graditeljstvo donosi tehnički propis o zahtjevima za energetsku
učinkovitost predspojnih naprava (prigušnica) fluorescentne rasvjete, u skladu
s pravilnikom iz članka 27. stavka 2. ovoga Zakona u roku od godinu dana od
dana stupanja na snagu toga pravilnika.
Obveza usklađenja
ustrojstva i općih akata Fonda
Članak 36.
Fond je
dužan uskladiti unutarnje ustrojstvo, Statut i druge opće akte s odredbama
ovoga Zakona u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Stupanje na snagu
Članak 37.
Ovaj zakon
stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa:
310-02/08-01/02
Zagreb,
15. prosinca 2008.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Luka Bebić, v. r.