I. OPĆE ODREDBE
Sadržaj i svrha zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom propisuju uvjeti za prijevoz opasnih tvari u pojedinim
granama prometa, obveze osoba koje sudjeluju u prijevozu, uvjeti za ambalažu i
vozila, uvjeti za imenovanje sigurnosnih savjetnika te prava i dužnosti,
nadležnost i uvjeti za provođenje osposobljavanja osoba koje sudjeluju u
prijevozu, nadležnost državnih tijela u vezi s tim prijevozom te nadzor nad
provođenjem zakona.
(2) Svrha je ovoga Zakona siguran prijevoz opasnih tvari.
(3) Odredbe ovoga Zakona ne primjenjuju se na prijevoz opasnih tvari u Oružanim
snagama Republike Hrvatske, kao i na prijevoz opasnih tvari na teritoriju
Republike Hrvatske koji obavljaju međunarodne vojne organizacije ili vozila oružanih
snaga drugih država na temelju ugovora.
(4) Propis o prijevozu opasnih tvari u Oružanim snagama Republike Hrvatske
donosi ministar obrane.
(5) Na sve postupke koji su predmet ovoga Zakona primjenjivat će se odredbe
Zakona o općem upravnom postupku, ako ovim Zakonom nije drugačije određeno.
Područje primjene
Članak 2.
Ovaj se Zakon primjenjuje na prijevoz opasnih tvari:
– u cestovnom prometu,
– u željezničkom prometu,
– prometu unutarnjim vodama, te
– u zračnom prometu.
Međunarodni ugovori
Članak 3.
(1) Za prijevoz opasnih tvari u cestovnom prometu primjenjuje se:
– Europski sporazum o međunarodnom cestovnom prijevozu opasnih tvari (European
Agreement Concercing the International Carriage of Dangerous Goods by Road-ADR)
s njegovim sastavnim dijelovima, prilozima A i B i aktom o notifikaciji
(»Narodne novine«, br. 12/91.).
(2) Za prijevoz opasnih tvari u željezničkom prometu primjenjuje se:
– Zakon o potvrđivanju Protokola od 3. lipnja 1999. godine o izmjenama
Konvencije o međunarodnom željezničkom prijevozu (Convention concerning
International Carriage by Rail-COTIF) od 9. svibnja 1980. godine (Protokol
1999.) i Konvencije o međunarodnom željezničkom prijevozu (COTIF) od 9. svibnja
1980. godine u verziji Protokola o izmjenama od 3. lipnja 1999. godine s
pripadajućim dodacima (»Narodne novine«, broj 12/00 – Međunarodni ugovori),
Anex Dodatka C (Pravilnik o međunarodnom prijevozu opasnih tvari željeznicom –
Dangerous Goods by Rail-RID).
(3) Za prijevoz opasnih tvari na unutarnjim plovnim putovima primjenjuje se:
– Europski sporazum o međunarodnom prijevozu opasnih tvari unutarnjim plovnim
putovima (European Agreement Concercing the International Carriage of Dangerous
Goods by inland Waterways-ADN) prihvaćen je od strane Republike Hrvatske 25.
svibnja 2000.
(4) Za prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu primjenjuje se:
– Konvencija o međunarodnom civilnom zrakoplovstvu od 7. prosinca 1944.
(Convention on International Civil Aviation of 7 December 1944) (Službeni list
FNRJ – Međunarodni ugovori i drugi sporazumi broj, 3/1954, 9/1961, 5/62,
11/1962 i Službeni list SFRJ – Međunarodni ugovori i drugi sporazumi, broj
55/1970, 49/1971, 62/1973 i 15/1978) i Odluka o objavljivanju mnogostranih
međunarodnih ugovora kojih je Republika Hrvatska stranka na temelju pristupa
(akcesije) (»Narodne novine – Međunarodni ugovori«, br. 6/94.), i
– Međunarodni standardi i preporučena praksa (International Standards and
Recommended Practices) Organizacije međunarodnog civilnog zrakoplovstva
(International Civil Aviation Organisation – ICAO): Dodatak 18 Konvenciji o
međunarodnom civilnom zrakoplovstvu – Siguran prijevoz opasnih tvari u zračnom
prometu (Annex 18 to the Convention on International Civil Aviation – The Safe
Transport of Dangerous Goods by Air) i ICAO Doc. 9284 AN/905 Tehničke
instrukcije za siguran prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu (Technical
Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods by Air).
(5) Za prijevoz radioaktivnih tvari i nuklearnog materijala primjenjuje se:
– Bečka konvencije o građanskoj odgovornosti za nuklearnu štetu od 21. svibnja
1963. godine, za Republiku Hrvatsku je na snazi od 8. listopada 1991. godine, a
odgovarajuća notifikacija o sukcesiji položena je kod IAEA 29. rujna 1992.
godine, (»Narodne novine«, br. 12/93.)
– Konvencija o fizičkoj zaštiti nuklearnog materijala (»Narodne novine« –
Međunarodni ugovori i drugi sporazumi 05/01) Convention on the Physical
Protection of Nuclear Material (re. IAEA: INFCIRC/274/Rev.1)
– Safety Standards-Regulations for the Safe Transport of Radioactive Material,
Safety Requirements No. TS-R-1
– Zakon o potvrđivanju Zajedničke konvencije o sigurnosti zbrinjavanja
istrošenog goriva i sigurnosti zbrinjavanja radioaktivnog otpada od 5. rujna
1997. godine, (»Narodne novine« – Međunarodni ugovori, br. 3/99.).
Značenje pojmova
Članak 4.
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeća značenja:
1. »opasne tvari« su robe, tereti, tvari, materijali i predmeti koji su
u odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona podijeljeni na: eksplozivne
tvari, plinove, zapaljive tekućine, zapaljive krute tvari, samozapaljive tvari,
tvari koje u dodiru s vodom oslobađaju zapaljive plinove, oksidirajuće tvari,
organske perokside, otrove, infektivne tvari, radioaktivne tvari, nagrizajuće
tvari i ostale opasne tvari. Opasne tvari predstavljaju i otpad, pripravci,
radioaktivni i nuklearni materijal ako udovoljavaju uvjetima za svrstavanje u
opasne tvari u smislu odredbi ugovora iz članka 3. ovoga Zakona,
2. »ambalaža« je svaka jedinica ambalaže ili teretni prostor izrađen
prema odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona namijenjena pakiranju ili
punjenju s opasnim tvarima (kutije, bačve, vreće, kanistri, kombinirana
ambalaža, posude, spremnici, IBC-i, cisterne, kontejneri i ostale jedinice
ambalaže),
3. »pakovanje« je jedinica ambalaže u koju su pakirane ili napunjene
opasne tvari, te kao takva cjelina spremna za prijevoz,
4. »vozilo« je svako prijevozno sredstvo u smislu članka 3. ovoga Zakona
(motorno vozilo ili priključno vozilo, željezničko vozilo, brod/plovilo ili drugo
prijevozno sredstvo),
5. »pošiljatelj« je osoba koja predaje opasne tvari na prijevoz i koja
je u ugovoru o prijevozu, odnosno ispravi o prijevozu navedena kao pošiljatelj.
Ako se prijevoz obavlja bez ugovora o prijevozu, odnosno isprave o prijevozu pošiljatelj
je osoba koja predaje opasne tvari na prijevoz,
6. »prijevoznik« je osoba koja obavlja prijevoz opasnih tvari i koja je
u ugovoru o prijevozu, odnosno ispravi o prijevozu, navedena kao prijevoznik.
Ako se prijevoz obavlja bez ugovora o prijevozu, odnosno bez isprave o
prijevozu prijevoznik je osoba koja prevozi opasne tvari,
7. »primatelj« je osoba koja preuzima opasne tvari i koja je u ugovoru o
prijevozu, odnosno ispravi o prijevozu navedena kao primatelj. Ako se prijevoz
obavlja bez ugovora o prijevozu, odnosno bez isprave o prijevozu primatelj je
osoba koja preuzima opasne tvari,
8. »organizator« je osoba koja organizira prijevoz opasnih tvari ili
obavlja kao organizator druge usluge koje se odnose na prijevoz opasnih tvari,
9. »pakiratelj« je osoba koja pakira, puni, ili priprema pakovanja za
prijevoz,
10. »punitelj« je osoba koja opasne tvari u tekućem, plinovitom,
praškastom ili rasutom stanju puni u teretne prostore vozila namijenjenih za
prijevoz opasnih tvari, odnosno priprema tako napunjene teretne prostore i
vozila za prijevoz,
11. »korisnik teretnog prostora« je pravna ili fizička osoba koja
koristi teretni prostor za prijevoz opasnih tvari,
12. »utovaritelj« je osoba koja utovaruje pakovanja opasnih tvari u teretne
prostore vozila namijenjenih za prijevoz opasnih tvari,
13. »nadzor« je svaka provjera, pregled ili drugi postupak koji iz
sigurnosnih razloga provode nadležna tijela,
14. »sigurnosni savjetnik« je osoba koja ima valjano uvjerenje o
stručnom osposobljavanju za obavljanje poslova vezanih uz prijevoz opasnih
tvari, odnosno pakiranje, utovar i istovar povezan s tim prijevozom, a u skladu
s odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona.
(2) Ostali pojmovi upotrijebljeni u ovom Zakonu imaju isto značenje kao u
ugovorima iz članka 3. ovoga Zakona.
II. ODREDBE KOJE SE ODNOSE NA SVE
GRANE KOPNENOG PROMETA
Dopuštena ambalaža
Članak 5.
Za opasne tvari dopušteno je upotrebljavati samo ambalažu:
– koja prema kvaliteti i izradi odgovara količini i posebnostima opasnih tvari
koje se u njoj prevoze,
– u kojoj je sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona dopušten
prijevoz opasnih tvari,
– koja je provjerena i odobrena sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga
Zakona,
– koja ima znakove upozorenja, natpise, oznake i listice za označavanje
opasnosti, te druge podatke o opasnim tvarima i ambalaži sukladno odredbama
ugovora iz članka 3. ovoga Zakona.
Odobrenje za ambalažu
Članak 6.
(1) Proizvođač ambalaže za opasne tvari dužan je pribaviti odobrenje za
ambalažu.
(2) Proizvođač ambalaže dužan je ambalažu koju stavlja u promet označiti
sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona.
(3) Proizvođač ambalaže za opasne tvari ne smije označavati ambalažu prema
odobrenju iz stavka 1. ovoga članka ako ambalaža više ne odgovara odredbama
ugovora iz članka 3. ovoga Zakona.
Odobrenje cisterni i drugih
vrsta ambalaže
Članak 7.
(1) Odobrenje za ambalažu za prijevoz radioaktivnih tvari izdaje Državni
zavod za zaštitu od zračenja.
(2) Odobrenje za ambalažu za prijevoz nuklearnih materijala izdaje Državni
zavod za nuklearnu sigurnost.
(3) Odobrenje za ambalažu za prijevoz tekućih zapaljivih tvari i plinova,
cisterni, fiksno pričvršćenih za vozilo, u cestovnom prometu izdaje pravna
osoba koju ovlasti ministar nadležan za promet (u daljnjem tekstu: ministar).
(4) Odobrenje za ambalažu za prijevoz opasnih tvari osim onih navedenih u
stavku 1., 2. i 3. ovoga članka izdaje pravna osobe koju ovlasti ministar
nadležan za gospodarstvo.
(5) Zahtjevu za davanje ovlasti pravne osobe iz stavka 3. i 4. ovoga članka
moraju priložiti dokaze da ispunjavaju uvjete za provođenje postupka za
odobravanje ambalaže za prijevoz opasnih tvari.
(6) Zavodi i ovlaštene pravne osobe iz stavka 1., 2., 3. i 4. ovoga članka
smiju izdati odobrenja samo za ambalažu koja udovoljava odredbama ugovora iz
članka 3. ovog Zakona.
(7) Zavodi i ovlaštene pravne osobe iz stavka 1., 2., 3. i 4. ovoga članka mogu
kao temelj za izdavanje odobrenja za ambalažu uzimati i rezultate provjere
drugih i stranih pravnih osoba, koja udovoljavaju uvjetima iz članka 3. ovoga
Zakona ako je to u interesu svrsishodnosti, jednostavnosti, ekonomičnosti i
brzine postupka.
(8) Ambalaža koju odobri nadležno tijelo strane države priznaje se ako je
provjerena i odobrena sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona.
(9) Zavodi i nadležni ministri iz stavka 1., 2. 3. i 4. ovoga članka propisat
će uvjete i način postupka izdavanja odobrenja za ambalažu, kao i uvjete za
oduzimanje odobrenja za ambalažu.
Označavanje ambalaže
Članak 8.
(1) Zavodi i ovlaštene pravne osobe iz članka 7. stavka 1., 2. 3. i 4. ovoga
Zakona, dužna su u odobrenju ambalaže odrediti način označavanja koje mora
odgovarati odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona. Nije dopušteno
upotrebljavati oznake koje se mogu zamijeniti s već odobrenim oznakama odnosno,
oznakama drugih država.
(2) Ako je zbog sigurnosti prijevoza nužno ili ako je određeno odredbama
ugovora iz članka 3. ovoga Zakona, u odobrenju za označavanje ambalaže mogu se
odrediti odgovarajuća ograničenja upotrebe ambalaže (posebni uvjeti, vremenska
ograničenja i sl).
Oduzimanje odobrenja za
ambalažu
Članak 9.
(1) Ako se inspekcijskim nadzorom utvrdi da ambalaža ne udovoljava odredbama
ugovora iz članka 3. ovoga Zakona, zabranit će se njezina upotreba za prijevoz
opasnih tvari i o tome odmah obavijestiti zavode i ovlaštene pravne osobe iz
članka 7. stavka 1., 2., 3. i 4. ovoga Zakona.
(2) Zavodi i ovlaštene pravne osobe iz članka 7. stavka 1., 2., 3., i 4. ovoga
Zakona dužna su pokrenuti postupak za oduzimanje odobrenja za ambalažu iz
stavka 1. ovoga članka.
Vozila
Članak 10.
Za prijevoz opasnih tvari može se upotrebljavati vozilo koje:
– je proizvedeno i opremljeno sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga
Zakona,
– ima važeću Potvrdu o udovoljavanju vozila za prijevoz određenih opasnih tvari
ako je to određeno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona
– je označeno sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona.
Preventivne mjere sigurnosti i
postupak u slučaju nezgode ili nesreće
Članak 11.
(1) Sudionici u prijevozu opasnih tvari dužni su, s obzirom na vrstu
predvidivih opasnosti, poduzeti sve potrebne mjere kako bi se spriječila
nezgoda ili nesreća, odnosno kako bi se u najvećoj mogućoj mjeri umanjile
posljedice nezgode ili nesreće.
(2) U slučaju opasnosti, odnosno u slučaju nezgode ili nesreće sudionici pri
prijevozu opasnih tvari dužni su odmah obavijestiti Državnu upravu za zaštitu i
spašavanje (112) te dati sve podatke nužne za poduzimanje odgovarajućih mjera.
(3) U slučaju nastanka nezgode ili nesreće za koji postoji obveza
prijavljivanja, sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona,
prijevoznik, sigurnosni savjetnik odnosno, organizator prijevoza mora
ministarstvu nadležnom za promet (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) dostaviti
propisano izvješće.
(4) Prijevoznik, pošiljatelj, primatelj i organizator prijevoza moraju
surađivati međusobno i s ovlaštenim osobama nadležnih tijela s ciljem razmjene
podataka o potrebi poduzimanja odgovarajućih sigurnosnih i preventivnih mjera,
te postupaka pri nezgodi ili nesreći.
Obveze pošiljatelja
Članak 12.
Pošiljatelj smije predati opasne tvari na prijevoz ako:
– je to prema odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona dopušteno,
– je izdano odobrenje za prijevoz opasnih tvari za koje je takvo odobrenje
potrebno sukladno člancima 22. i 25. ovoga Zakona,
– je upakirana ili punjena u ambalažu koja udovoljava uvjetima iz članka 5.
ovoga Zakona,
– je udovoljeno odredbama o načinu prijevoza, zajedničkom utovaru, rukovanju,
čuvanju, čišćenju i dekontaminaciji te drugim odredbama ugovora iz članka 3.
ovoga Zakona,
– vozilo odnosno prijevozna jedinica udovoljava uvjetima iz članka 10. ovoga
Zakona,
– su vozaču odnosno, osobi koja obavlja prijevoz uručene propisane prateće
isprave prema odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona te prema potrebi,
odobrenja za prijevoz sukladno člancima 22. i 25. ovoga Zakona,
– su primijenjene druge mjere sigurnosti sukladno odredbama ugovora iz članka
3. ovoga Zakona.
Obveze organizatora prijevoza
Članak 13.
Organizator prijevoza dužan je osigurati ispunjavanje svih uvjeta iz članka
12. ovoga Zakona.
Obveze pakiratelja
Članak 14.
Obveze pakiratelja su:
– poštivati odredbe o pakiranju,
– poštivati odredbe o znakovima upozorenja, natpisima, oznakama, listicama za
označavanje opasnosti kod pripreme pakovanja,
– poštivati druge mjere sigurnosti sukladno odredbama ugovora iz članka 3.
ovoga Zakona.
Obveze punitelja
Članak 15.
Obveze punitelja su:
– prije punjenja opasnih tvari u teretne prostore namijenjene za prijevoz
opasnih tvari provjeriti jesu li teretni prostori te njihova oprema očišćeni i
tehnički ispravni, je li istekao rok za sljedeću kontrolu cisterne, baterijske
cisterne, demontabilne ili prenosive cisterne,
– teretne prostore vozila namijenjene za prijevoz opasnih tvari puniti samo
opasnim tvarima koje se smiju prevoziti u tim teretnim prostorima ili
cisternama,
– pri punjenju opasnih tvari u susjedne komore višedijelnog teretnog prostora,
poštivati odredbe o opasnim tvarima koje se nalaze neposredno jedna pored
druge,
– kod punjenja opasnih tvari u teretne prostore poštivati dopušteni stupanj
punjenja odnosno, dopuštenu masu punjenja po litri zapremine,
– prije i nakon punjenja opasnih tvari u teretne prostore provjeriti
nepropusnost naprave za ispust,
– osigurati da se na vanjskoj strani teretnog prostora koju puni ne nalaze
ostaci opasnih tvari,
– teretni prostor smije puniti samo na određenom, posebno uređenom mjestu za
punjenje,
– poštivati i druge mjere sigurnosti sukladno propisima iz članka 3. ovoga
Zakona.
Obveze vlasnika ili korisnika
teretnog prostora
Članak 16.
Obveze vlasnika ili korisnika teretnog prostora su:
– poštivati odredbe o konstrukciji, opremi, kontroli i označavanju teretnog
prostora,
– održavati teretni prostor i njihovu opremu sukladno odredbama ugovora iz
članka 3. ovoga Zakona,
– omogućiti izvanrednu provjeru teretnog prostora u slučaju događaja (preinaka,
prepravka, popravak nakon nesreće i sl.) koji bi mogao utjecati na njezinu
sigurnost,
– poštivati druge mjere sigurnosti u skladu s odredbama ugovora iz članka 3.
ovoga Zakona.
Obveze utovaritelja
Članak 17.
Obveze utovaritelja su:
– započeti utovar kada su ispunjeni svi uvjeti za prijevoz opasnih tvari iz
članka 12. ovoga Zakona,
– poštivati odredbe o zabrani zajedničkog utovara i o razdvajanju opasnih tvari
od živežnih namirnica i stočne hrane,
– utovarivati opasne tvari samo na određenom i u tu svrhu opremljenom mjestu za
utovar,
– poštivati druge mjere sigurnosti u skladu s odredbama ugovora iz članka 3.
ovoga Zakona.
Obveze prijevoznika
Članak 18.
Prijevoznik smije prevoziti opasne tvari ako:
– je to dopušteno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona,
– posjeduje odobrenje za prijevoz opasnih tvari za koje je potrebno odobrenje
za prijevoz iz članka 22. ili 25. ovoga Zakona,
– su opasne tvari pakirane u ambalaži koja udovoljava uvjetima iz članka 5.
ovoga Zakona,
– su ispunjene odredbe o načinu prijevoza, zajedničkom utovaru, rukovanju i
osiguranju opasnih tvari te čišćenju, otplinjavanju i dekontaminaciji teretnih
prostora, te druge odredbe ugovora iz članka 3. ovoga Zakona,
– vozilo udovoljava uvjetima iz članka 10. ovoga Zakona i tehnički je ispravno,
– je vozilo pravilno natovareno i opterećeno u skladu s najvećim dopuštenim
količinama opasnih tvari u skladu s odredbama ugovora iz članka 3. ovoga
Zakona,
– posjeduje dokaz o osiguranju od odgovornosti za štetu prouzročenu trećim
osobama,
– su poštivane i druge mjere sigurnosti u skladu s odredbama ugovora iz članka
3. ovoga Zakona i drugim propisima kojima se uređuje sigurnost prijevoza.
Obveze primatelja
Članak 19.
Obveze primatelja su:
– u najkraćem mogućem roku preuzeti opasne tvari,
– očistiti vozilo i/ili teretni prostor i obaviti otplinjavanje ili
dekontaminaciju i pobrinuti se da se nakon čišćenja, otplinjavanja ili
dekontaminacije s vozila uklone znakovi upozorenja, natpisi, oznake i listice
za označavanje opasnosti, ako je to propisano odredbama ugovora iz članka 3.
ovoga Zakona,
– istovariti opasne tvari samo na za to određenom i posebno opremljenom mjestu
za istovar,
– poštivati i druge mjere sigurnosti u skladu s odredbama ugovora iz članka 3.
ovoga Zakona i drugim propisima kojima se uređuje sigurnost prijevoza.
Obveze prijevoznika u slučaju
gubitka opasnih tvari
Članak 20.
Prijevoznik je dužan poduzeti sve što je nužno kako bi se u slučaju gubitka
opasnih tvari tijekom prijevoza, izgubljene opasne tvari pronašle, te o
opasnosti od opasnih tvari bez odgode obavijestiti Državnu upravu za zaštitu i
spašavanje.
Mjere u slučaju prosipanja ili
istjecanja opasnih tvari
Članak 21.
(1) Prijevoznik je dužan opasne tvari koje su se za vrijeme prijevoza
prosule ili istekle osigurati, prikupiti ili odstraniti, odnosno smjestiti na
za to određeno mjesto ili ih na drugi način učiniti bezopasnim te o tome
obavijestiti Državnu upravu za zaštitu i spašavanje.
(2) Ako prijevoznik nije u mogućnosti postupiti sukladno odredbi stavka 1.
ovoga članka, dužan je pozvati pravnu ili fizičku osobu koja je ovlaštena za
postupanje u slučaju nezgoda ili nesreća s opasnim tvarima, na račun
prijevoznika.
(3) Prosute ili istekle opasne tvari i kontaminirani predmeti se moraju
zbrinuti u skladu s posebnim propisima.
Odobrenje za prijevoz
Članak 22.
(1) Za prijevoz eksplozivnih, radioaktivnih tvari i nuklearnog materijala
potrebno je odobrenje.
(2) Odobrenje za prijevoz eksplozivnih tvari u unutarnjem prometu izdaje
policijska uprava odredišnog područja, a u međunarodnom prometu (uvoz, izvoz,
provoz) ministarstvo nadležno za unutarnje poslove.
(3) Odobrenje za prijevoz radioaktivnih tvari izdaje Državni zavod za zaštitu
od zračenja.
(4) Odobrenje za prijevoz nuklearnog materijala izdaje Državni zavod za zaštitu
od zračenja uz suglasnost Državnog zavoda za nuklearnu sigurnost.
(5) Odobrenje iz stavka 2. ovoga članka nije potrebno za unutarnji prijevoz
prema izuzećima određenim odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona, te za
prijevoz onih radioaktivnih tvari i nuklearnih materijala za koje odobrenje
odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona nije predviđeno, ali je potrebno o
točnom vremenu početka i predviđenom vremenu završetka prijevoza eksplozivnih
tvari, najmanje 24 sata prije početka prijevoza, obavijestiti policijsku upravu
nadležnu za područje s kojeg prijevoz opasnih tvari započinje.
(6) Pravnoj ili fizičkoj osobi čija je djelatnost vezana za uporabu
eksplozivnih ili radioaktivnih tvari može se izdati odobrenje za višekratni
prijevoz tih tvari s rokom valjanosti do jednog mjeseca za eksplozivne tvari i
do šest mjeseci za radioaktivne tvari i to u slučajevima kada se prijevoz
istovjetnih količina obavlja uvijek u iste dane u tjednu i iste sate i na istom
putu (itinereru) od polazišta do odredišta s istim prijevoznim sredstvom.
(7) Podnositelj zahtjeva za odobrenje na temelju ovoga članka, dužan je o
točnom vremenu početka i predviđenom vremenu završetka prijevoza najmanje 24
sata prije početka prijevoza obavijestiti policijsku upravu nadležnu za
područje s kojeg prijevoz ekspozivnih tvari započinje, odnosno područje na
kojem je granični prijelaz preko kojeg se uvozi, izvozi ili provozi eksplozivna
tvar, a u slučaju prijevoza radioaktivnih tvari i nuklearnog materijala navesti
zavod koji je izdao odobrenje.
Zahtjev za izdavanje odobrenja
Članak 23.
(1) Zahtjev za izdavanje odobrenja za prijevoz iz članka 22. stavka 1. ovoga
Zakona podnosi pošiljatelj ili organizator prijevoza ili primatelj, a mora
sadržavati:
– podatke o proizvođaču, pošiljatelju, prijevozniku i primatelju,
– UN brojeve opasnih tvari, te podatke i potvrde određene propisima iz članka
3. ovoga Zakona,
– podatke o vrsti, tehničkom nazivu, količini, načinu pakiranja, kemijskom i
fizičkom sastavu opasnih tvari,
– naznaku pravca kretanja (itinerara),
– naznaku mjesta istovara,
– vremensko razdoblje od 15 dana u kojem će se prijevoz obaviti,
– podatke o vozilu i vozaču za prijevoz opasnih tvari u cestovnom prometu,
– odobrenje nadležnog tijela susjedne države kojim se odobrava uvoz ili provoz.
(2) Kada se podnosi zahtjev za izdavanje odobrenja za višekratni prijevoz iz
članka 22. stavka 6. ovoga Zakona, nije potrebno navoditi podatke iz stavka 1.
podstavka 7. i 8. ovoga članka.
Dodatni uvjeti za izdavanje
odobrenja
Članak 24.
(1) Izdavatelj odobrenja može odrediti dodatne uvjete prijevoza ili posebne
mjere sigurnosti, ako ocijeni da su nužni radi zaštite ljudi, okoliša ili
stvari, odnosno zaštite prijevoza od neovlaštenih osoba.
(2) Troškove za dodatne uvjete, odnosno posebne mjere sigurnosti podmiruje
osoba koja je podnijela zahtjev za izdavanje odobrenja.
Posebno odobrenje
Članak 25.
(1) U svrhu testiranja opasnih tvari ili zbog posebnih okolnosti prijevoza
određenih odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona te radi zaštite ili
spašavanja, ministar može izdati posebno odobrenje za prijevoz opasnih tvari,
ako je zajamčena prihvatljiva razina sigurnosti prijevoza.
(2) Odobrenje iz stavka 1. ovoga članka izdaje se za određeno vrijeme.
Ograničenja
Članak 26.
(1) Zavod i tijelo državne uprave nadležno za izdavanje odobrenja za
prijevoz određenih opasnih tvari može zabraniti prijevoz određenih opasnih tvari,
odnosno dopustiti prijevoz samo pod posebnim uvjetima ako je to nužno zbog
sigurnosti prometa, održavanja javnog reda ili zaštite ljudi i okoliša.
(2) Zavod i tijelo državne uprave dužna su o postupcima iz stavka 1. ovoga
članka obavijestiti Ministarstvo.
Zabrana označavanja pakovina i
vozila
Članak 27.
Zabranjeno je označavati pakovine, odnosno vozila kojima se ne obavlja
prijevoz opasnih tvari, znakovima upozorenja, natpisima, oznakama i listicama
koja se koriste za označavanje opasnosti, prema odredbama ugovora iz članka 3.
ovoga Zakona.
III. SIGURNOSNI SAVJETNIK I OSOBE
KOJE SUDJELUJU U PRIJEVOZU OPASNIH TVARI U CESTOVNOM PROMETU, ŽELJEZNIČKOM
PROMETU I UNUTARNJIM PLOVNIM PUTOVIMA
Sigurnosni savjetnik
Članak 28.
(1) Pravne i fizičke osobe sa sjedištem/prebivalištem u Republici Hrvatskoj
čija djelatnost obuhvaća prijevoz opasnih tvari cestom, željeznicom ili
unutarnjim plovnim putovima, odnosno s tim prijevozom povezano pakiranje,
utovar, istovar, punjenje ili pražnjenje, dužne su imenovati najmanje jednog
sigurnosnog savjetnika za prijevoz opasnih tvari (u daljnjem tekstu:
savjetnik).
(2) Pravne i fizičke osobe iz stavka 1. ovoga članka dužne su dostaviti podatke
o savjetniku Ministarstvu najkasnije 15 dana od dana imenovanja. U istom roku
dužni su Ministarstvo obavijestiti i o eventualnim izmjenama.
(3) Savjetnik mora posjedovati važeće Uvjerenje o stručnoj osposobljenosti za
prijevoz opasnih tvari.
(4) Dužnost savjetnika može obavljati osoba koja je zaposlena u pravnoj ili kod
fizičke osobe iz stavka 1. ovoga članka i ima druge obveze, odnosno osoba koje
nije zaposlena u toj pravnoj ili kod te fizičke osobe ako je stručno
osposobljena za obavljanje poslova savjetnika.
(5) Uvjerenja o stručnoj osposobljenosti savjetnika koja su izdali nadležna
tijela drugih država jednakopravne su uvjerenjima izdanim u Republici
Hrvatskoj, ako su izdana sukladno odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona.
(6) Pravne i fizičke osobe koje prevoze opasne tvari prema izuzećima određenim
odredbama ugovora iz članka 3. ovoga Zakona nisu dužne imenovati savjetnika.
Poslovi savjetnika
Članak 29.
Poslovi savjetnika su prvenstveno:
– praćenje propisa u području prijevoza opasnih tvari,
– nadzor nad rukovanjem opasnim tvarima u pravnoj ili fizičkoj osobi u skladu s
propisima kojima se uređuje prijevoz opasnih tvari,
– savjetovanje uprave pravne osobe ili fizičke osobe,
– savjetovanje drugih zaposlenih u pravnoj i kod fizičke osobe,
– nadgledanje i praćenje stručne izobrazbe zaposlenih u pravnoj ili kod fizičke
osobe te vođenje evidencije o njihovom osposobljavanju,
– provođenje odgovarajućih mjera radi sprečavanja nesreća, odnosno težih
kršenja propisa,
– donošenje odgovarajućih mjera u slučaju nesreće,
– sastavljanje godišnjeg izvješća i obavljanje drugih poslova.
Stručno osposobljavanje
savjetnika
Članak 30.
(1) Ministar uz suglasnost ministra nadležnog za obrazovanje propisuje
program, provedbu i način stručnog osposobljavanja kao i način provjere znanja
savjetnika sukladno ugovorima iz članka 3. ovoga Zakona.
(2) Ministar propisuje, sukladno ugovorima iz članka 3. ovoga Zakona, izgled i
rok valjanosti Uvjerenja o stručnoj osposobljenosti savjetnika iz članka 28.
stavka 3. ovoga Zakona, uvjete za ustanove koje provode postupak
osposobljavanja savjetnika, način provedbe i sadržaja ispita, utvrđuje katalog
pitanja, visinu naknada, te imenuje Ispitno povjerenstvo za provođenje ispita.
(3) Ispitno povjerenstvo iz stavka 2. ovoga članka početkom svake kalendarske
godine imenuje ministar na prijedlog Nacionalnog povjerenstva iz članka 56.
stavka 1. ovoga Zakona.
(4) Za utvrđivanje stručne sposobnosti iz stavka 1. ovoga članka plaća se
propisana naknada. Članovi povjerenstva imaju pravo na propisanu naknadu za
svoj rad.
(5) Stručno osposobljavanje i provjeru znanja iz stavka 1. ovoga članka mogu
obavljati ustanove koje dobiju ovlast ministarstva nadležnog za obrazovanje ako
ispunjavaju uvjete utvrđene propisom iz stavka 2. ovoga članka.
Stručna poduka osoba koje
sudjeluju u prijevozu
Članak 31.
(1) Osobe koje sudjeluju u prijevozu opasnih tvari, odnosno pri pakiranju,
utovaru, istovaru, punjenju i pražnjenju koje je vezano s tim prijevozom,
moraju imati odgovarajuće obrazovanje, završen program stručne poduke, ovisno o
poslovima i obvezama radnog mjesta i položiti ispit stručne poduke.
(2) Stručna poduka osoba iz stavka 1. ovoga članka, kao i njihovo znanje u
opsegu značajnom za sigurnost poslova koje obavljaju, mora se periodično, a u
propisanim slučajevima i izvanredno provjeravati.
(3) Stručnu poduku osoba iz stavka 1. ovoga članka mogu obavljati ustanove koje
ovlasti ministarstvo nadležno za obrazovanje, ako ispunjavaju uvjete iz
posebnih propisa.
(4) Ispit iz stručne poduke osoba iz stavka 1. ovoga članka provodi Ispitno
tijelo ustanove iz stavka 3. ovoga članka. O položenom ispitu izdaje se
uvjerenje, a o izdanim uvjerenjima vodi se očevidnik.
(5) Program, provedbu i način stručne poduke kao i način provedbe ispita
propisuje ministar nadležan za obrazovanje.
(6) Oblik i sadržaj uvjerenja, način i postupak izdavanja uvjerenja o položenom
ispitu osoba iz stavka 1. ovoga članka, kao i uvjete koje moraju ispunjavati
ustanove iz stavka 3. ovoga članka, propisuje ministar nadležan za obrazovanje.
IV. POSEBNE ODREDBE O PRIJEVOZU
OPASNIH TVARI U CESTOVNOM PROMETU
Obveze prijevoznika
Članak 32.
(1) Prijevoznik je dužan osigurati uvjete za prijevoz opasnih tvari sukladno
članku 10. ovoga Zakona.
(2) Prijevoznik smije prijevoz opasnih tvari povjeriti samo vozaču koji je
osposobljen za prijevoz opasnih tvari u skladu s člankom 37. ovoga Zakona.
Obveze pošiljatelja
Članak 33.
Pošiljatelj koji predaje opasne tvari na prijevoz u cestovnom prometu, osim
obveza iz članka 12. ovoga Zakona, dužan je ispuniti i sljedeće obveze:
– upoznati prijevoznika s propisanim označavanjem vozila,
– upoznati prijevoznika o opasnim tvarima,
– označiti pakovanja znakovima upozorenja, natpisima, oznakama i listicama za
označavanje opasnosti, te
– udovoljiti i drugim uvjetima za prijevoz sukladno odredbama ugovora iz članka
3. stavka 1. ovoga Zakona.
Uvjeti i obveze vozača
Članak 34.
Vozač smije prevoziti opasne tvari ako:
– je navršio 21 godinu života i ima najmanje jednu godinu dana radnog iskustva
na poslovima vozača teretnog vozila čija najveća dopuštena masa prelazi 3500
kg,
– posjeduje valjanu ispravu o stručnoj osposobljenosti za prijevoz opasnih
tvari u skladu s odredbama ugovora iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona,
– je upoznat sa svojim obvezama i posebnostima prijevoza,
– vozilo, opasne tvari i teret odgovaraju propisima,
– su pakovanja i vozilo označeno odgovarajućim znakovima upozorenja, natpisima,
oznakama i listicama za označavanje opasnosti te drugim informacijama o opasnim
tvarima i vozilu u skladu s odredbama ugovora iz članka 3. stavka 1. ovoga
Zakona,
– posjeduje dokaz o osiguranju od odgovornosti za štetu prouzročenu trećim
osobama iz članka 18. podstavka 7. ovoga Zakona,
– posjeduje isprave i dodatnu opremu sukladno odredbama ugovora članka 3.
stavka 1. ovoga Zakona, te
– su ispunjeni drugi uvjeti za prijevoz u skladu s odredbama ugovora iz članka
3. stavka 1. ovoga Zakona.
Mjere sigurnosti
Članak 35.
(1) Vozač je tijekom utovara, prijevoza i istovara opasnih tvari dužan
poštivati mjere sigurnosti sukladno odredbama ugovora iz članka 3. stavka 1.
ovoga Zakona.
(2) Vozač je tijekom prijevoza dužan poštivati odredbe o nadzoru i parkiranju
vozila sukladno odredbama ugovora iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona i
odredbama propisa iz stavka 3. i 4. ovoga članka.
(3) Ministar uz suglasnost ministra nadležnog za okoliš i ministra nadležnog za
unutarnje poslove određuje parkirališna mjesta za vozila za prijevoz opasnih
tvari te uvjete kojima ta mjesta moraju udovoljavati.
(4) Ministar uz suglasnost ministra nadležnog za unutarnje poslove i ministra
nadležnog za okoliš odredit će ograničenja za prijevoz opasnih tvari javnim
cestama.
Pregled vozila
Članak 36.
(1) Pregled ispravnosti vozila i obradu dokumentacije na temelju koje se
izdaje Potvrda o udovoljavanju vozila za prijevoz određenih opasnih tvari iz
članka 10. ovoga Zakona, obavlja pravna osoba koju ovlasti Ministarstvo.
(2) Pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka dužna je obavljati pregled vozila,
obradu dokumentacije i izdavati Potvrde o udovoljavanju vozila za prijevoz
određenih opasnih tvari u skladu s odredbama ugovora iz članka 3. stavka 1.
ovoga Zakona.
(3) Pregled vozila za potrebe obrade dokumentacije, na temelju koje se izdaje
Potvrda o udovoljavanju vozila za prijevoz određenih opasnih tvari iz stavka 1.
ovoga članka mogu obavljati nadzornici tehničke ispravnosti vozila sa završenom
najmanje višom stručnom spremom strojarskog ili prometnog (cestovnog) smjera,
koje ovlasti pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka.
(4) Obradu dokumentacije na temelju koje se izdaje Potvrda o udovoljavanju
vozila za prijevoz određenih opasnih tvari iz stavka 1. ovoga članka mogu
obavljati osobe sa završenom najmanje visokom stručnom spremom strojarskog ili
prometnog (cestovnog) smjera.
(5) Postupak i mjesta pregleda vozila za prijevoz opasnih tvari, izdavanja i
izgled Potvrde o udovoljavanju vozila za prijevoz određenih opasnih tvari,
sukladno ugovorima iz članka 3. ovoga Zakona, kao i uvjete koje mora
ispunjavati pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka propisuje ministar.
Stručno osposobljavanje vozača
Članak 37.
(1) Vozač vozila za prijevoz opasnih tvari mora posjedovati važeće uvjerenje
o stručnoj osposobljenosti.
(2) Stručno osposobljavanje i provjeru stručne osposobljenosti vozača mogu
obavljati ustanove koje ovlasti Ministarstvo uz suglasnost ministarstva
unutarnjih poslova, ako ispunjavaju uvjete iz posebnih propisa.
(3) Program, provedbu i način stručnog osposobljavanja i način provjere stručne
osposobljenosti vozača, te uvjete za ovlašćivanje ustanova koje provode
postupak osposobljavanja vozača, sukladno ugovorima iz članka 3. stavka 1.
ovoga Zakona, propisuje ministar uz suglasnost ministra nadležnog za unutarnje
poslove i ministra nadležnog za obrazovanje.
(4) Oblik, sadržaj i rok važenja uvjerenja, način i postupak izdavanja
uvjerenja o položenom ispitu vozača sukladno ugovorima iz članka 3. stavka 1.
ovoga Zakona, uvjete koje moraju ispunjavati ustanove iz stavka 2. ovoga članka
propisuje ministar uz suglasnost ministra nadležnog za unutarnje poslove i
ministra nadležnog za obrazovanje.
(5) O položenom stručnom ispitu izdaje se uvjerenje, a o izdanim uvjerenjima
vodi se očevidnik.
Nadzor na cesti
Članak 38.
(1) Nadzor nad prijevozom opasnih tvari provode inspektori cestovnog
prometa. Ako su za nadzor potrebna posebna znanja, u provedbu nadzora mora se
uključiti inspekcija zaštite okoliša, te druge nadležne inspekcijske službe, a
prema potrebi i specijalizirane organizacije ili pojedinci ako to nije protivno
interesu postupka.
(2) Za provedbu nadzora iz stavka 1. ovoga članka nadležne inspekcijske službe
mogu tražiti sudjelovanje policijskih službenika.
(3) Na zahtjev inspektora cestovnog prometa vozač je dužan dati na uvid isprave
i omogućiti pregled dodatne opreme sukladno ugovorima iz članka 3. stavka 1.
ovoga Zakona.
(4) Na zahtjev inspektora cestovnog prometa vozač je dužan omogućiti pregled opasnih
tvari i uzimanje potrebne količine uzorka opasnih tvari za analizu, ukoliko je
to potrebno. Za uzorak se ne može potraživati odšteta.
(5) Inspektor cestovnog prometa koji provodi nadzor dužan je ispuniti zapisnik.
Nakon obavljenog nadzora inspektor primjerak zapisnika uručuje vozaču.
(6) Kontrole se provode metodom slučajnog odabira i pokrivaju najširi mogući
dio cestovne mreže.
(7) Sadržaj i oblik zapisnika iz stavka 4. ovoga članka propisuje ministar.
(8) Primjerak zapisnika o nadzoru vozač je dužan na zahtjev inspektora
cestovnog prometa predočiti prilikom ponovnog nadzora.
(9) Vozač vozila za prijevoz opasnih tvari dužan je dopustiti pregled vozila na
licu mjesta, odnosno na odgovarajućem mjestu koje odredi inspektor cestovnog
prometa. Odgovarajuće mjesto za nadzor je mjesto na kojem se vozilo može
zaustaviti i odstraniti utvrđene nedostatke, odnosno parkirati vozilo bez
ometanja drugih sudionika u prometu.
Privremena zabrana, odnosno
prekid prijevoza
Članak 39.
(1) Ako inspektor cestovnog prometa utvrdi da je počinjen prekršaj naveden u
popisu iz članka 43. stavka 3. ovoga Zakona, može privremeno zabraniti daljnji
nastavak prijevoza, odrediti mjere za otklanjanje nepravilnosti, odnosno
primijeniti druge propisane mjere. Nedostaci se odstranjuju na licu mjesta ako
se time ne ugrožavaju ljudi, stvari ili okoliš. Inspektor cestovnog prometa u
slučaju određivanja mjera na licu mjesta vozaču mora objasniti koji je prekršaj
utvrdio i koje je nedostatke vozač dužan otkloniti da bi mogao nastaviti s prijevozom.
(2) Tijekom trajanja privremene zabrane prijevoza, vozilo je moguće premjestiti
samo sukladno uputama inspektora cestovnog prometa. U slučaju eventualnog
kršenja odredbe o privremenoj zabrani prijevoza, odnosno izrečenih mjera,
inspektor cestovnog prometa ima pravo spriječiti nastavak prijevoza na način da
vozilo isključi iz prometa te ga na račun prijevoznika zadrži na primjerenom,
osiguranom mjestu.
(3) Ako je vozilo oštećeno u prometnoj nezgodi, policijski službenik
ministarstva nadležnog za unutarnje poslove koji obavlja očevid oduzet će
Potvrdu o udovoljavanju vozila za prijevoz određenih opasnih tvari iz članka
10. ovoga Zakona, te je vratiti ovlaštenoj pravnoj osobi koja je izdala Potvrdu
i o tome obavijestiti Ministarstvo.
(4) Ako drugo nadležno tijelo za vrijeme nadzora nad prijevozom opasnih tvari
utvrdi nedostatke koji bi mogli utjecati na sigurnost ljudi, stvari, odnosno
okoliša, o tome je dužno obavijestiti inspekciju cestovnog prometa te dati
podatke o vozilu i opasnim tvarima.
Nadzor kod pošiljatelja,
prijevoznika odnosno primatelja
Članak 40.
(1) Inspektor cestovnog prometa može preventivno ili kada su prilikom
nadzora nad prijevozom opasnih tvari cestom utvrđeni nedostaci, provesti nadzor
kod pošiljatelja, prijevoznika ili primatelja opasnih tvari odnosno, kod drugih
pravnih ili fizičkih osoba koje obavljaju djelatnost u vezi s prijevozom
opasnih tvari.
(2) Pravne ili fizičke osobe dužne su inspektoru cestovnog prometa omogućiti
pregled vozila, primijenjenih postupaka te uvid u dokumentaciju koja se odnosi
na prijevoz opasnih tvari.
(3) Svrha kontrola iz stavka 1. ovog članka je utvrđivanje sigurnosnih uvjeta
koji se odnose na prijevoz opasnih tvari kod pravnih i fizičkih osoba odnosno
kod pošiljatelja, prijevoznika ili primatelja opasnih tvari odnosno kod drugih
pravnih ili fizičkih osoba koje obavljaju djelatnost u vezi s prijevozom
opasnih tvari.
(4) Kada se prilikom nadzora iz stavka 1. i 2. ovoga članka utvrdi jedan ili
više prekršaja u vezi s prijevozom opasnih tvari, nedostaci utvrđeni na
predmetnom prijevozu moraju biti otklonjeni prije nego što vozilo napusti
mjesto nadzora.
Ulazak na područje Republike
Hrvatske
Članak 41.
(1) Policijski službenik zabranit će ulazak na područje Republike Hrvatske
vozilu registriranom u drugoj državi ako utvrdi počinjenje prekršaja koji je
naveden u popisu iz članka 43. stavka 3. ovoga Zakona i poduzeti druge,
odgovarajuće mjere. Ulazak će se dopustiti ako su uzroci prekršaja uklonjeni.
(2) Vozilo iz stavka 1. ovoga članka policijski službenik će isključiti iz
prometa te poduzeti propisane mjere iz članka 42. stavka 2. ovoga Zakona.
Pravna pomoć
Članak 42.
(1) Ministarstvo će razmjenjivati podatke o težim odnosno ponovljenim
kršenjima odredbi ugovora iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona s nadležnim tijelom
države registracije vozila.
(2) Ako nadležno tijelo druge države zatraži pokretanje postupka protiv
prijevoznika registriranog u Republici Hrvatskoj ili ako zatraži podatke
potrebne za razjašnjavanje okolnosti kršenja odredbi ugovora iz članka 3. stavka
1. ovoga Zakona u drugoj državi, odnosno pokretanje postupka protiv
prijevoznika sa sjedištem/prebivalištem u Republici Hrvatskoj, Ministarstvo će
odrediti mjere sukladno ovom Zakonu.
(3) O donesenim mjerama iz stavka 2. ovoga članka Ministarstvo obavještava
nadležno tijelo druge države.
Godišnje izvješće
Članak 43.
(1) Inspekcije nadležnih tijela koja provode inspekcijski nadzor nad
provedbom ovoga Zakona, dužne su Ministarstvu dostaviti godišnje izvješće o
obavljenim inspekcijskim nadzorima za prethodnu godinu, najkasnije do kraja
travnja tekuće godine.
(2) Godišnje izvješće mora sadržavati:
– utvrđenu ili procijenjenu količinu prevezenih opasnih tvari, ako je to
moguće,
– broj provedenih nadzora,
– broj provjerenih vozila, svrstanih po državama registracije,
– broj i vrste utvrđenih kršenja,
– broj i vrste izrečenih mjera.
(3) Ministar utvrđuje popis kršenja odredbi ugovora iz članka 3. stavka 1.
ovoga Zakona svrstanih prema kategorijama rizika uz odgovarajuće mjere
nadležnih tijela, te propisuje sadržaj i oblik godišnjeg izvješća.
(4) Ministarstvo na temelju prikupljenih podataka sastavlja zajedničko godišnje
izvješće te dostavlja nadležnim međunarodnim tijelima.
V. POSEBNE ODREDBE O PRIJEVOZU OPASNIH
TVARI U ŽELJEZNIČKOM PROMETU
Vrste dopuštenih vlakova, prijevoz opasnih tvari kao ručne prtljage,
prijavljene prtljage ili vozila utovarena na vlak
Članak 44.
(1) Opasne tvari mogu se prevoziti samo u teretnim vlakovima, osim:
– opasnih tvari prihvatljivih za prijevoz prema ugovoru iz članka 3. stavka 2.
ovoga Zakona koji se pridržava odnosnih najvećih količina i posebnih uvjeta
prijevoza u vlakovima drugačijim nego što su teretni vlakovi,
– opasnih tvari koje se prevoze prema posebnim uvjetima prema ugovoru iz članka
3. stavka 2. ovoga Zakona, kao ručna prtljaga ili se predaje kao prtljaga ili
vozila utovarena na vlak.
(2) Putnik ne smije ponijeti sa sobom opasne tvari odnosno ručnu prtljagu ili
ih predati kao prtljagu, odnosno utovariti vozilo na vlak, ako ne udovoljavaju
uvjetima prema ugovoru iz članka 3. stavka 2. ovoga Zakona.
Obveze pošiljatelja
Članak 45.
Pošiljatelj smije opasne tvari predati na prijevoz u željezničkom prometu
ako je udovoljeno uvjetima iz članka 12. ovoga Zakona te ako:
– je prijevoznika upoznao s propisanim označavanjem vozila i podacima o opasnim
tvarima,
– je sukladno odredbama ugovora iz članka 3. stavka 2. ovoga Zakona na vozilo i
pakovanja stavio znakove upozorenja, natpise, oznake i listice za označavanje
opasnosti odnosno ako ih je u tu svrhu predao zajedno s opasnim tvarima.
Obveze punitelja
Članak 46.
Osim obveza iz članka 15. ovoga Zakona punitelj opasnih tvari ima obvezu
provjeriti:
– je li istekao rok za sljedeću kontrolu cisterne, baterijske cisterne,
demontabilne ili prenosive cisterne, te
– ostalo što je potrebno provjeriti prije i nakon punjenja cisterne tekućim
plinom.
Obveze prijevoznika
Članak 47.
Osim obveza iz članka 18. ovoga Zakona prijevoznik tijekom prijevoza mora
brzo i bez ograničenja upravitelju željezničke infrastrukture staviti na
raspolaganje podatke vezane uz prijevoz opasnih tvari sukladno odredbama
ugovora iz članka 3. stavka 2. ovoga Zakona.
Obveze upravitelja željezničke
infrastrukture
Članak 48.
(1) Upravitelj željezničke infrastrukture mora:
– izraditi interne planove za hitne slučajeve na ranžirnim kolodvorima sukladno
odgovarajućim odredbama ugovora iz članka 3. stavka 2. ovoga Zakona,
– tijekom prijevoza osigurati brz i neograničen pristup informacijama o
predmetnom sastavu vlaka, UN brojevima opasnih tvari, rasporedu vagona u vlaku,
pakovanja masi ili zapremini opasnih tvari.
(2) Podaci iz stavka 1. podstavka 2. ovoga članka smiju se staviti na
raspolaganje samo onim službama kojima su isti potrebni u svrhu sigurnosti ili
intervencije u hitnim službama.
VI. ODREDBE O PRIJEVOZU OPASNIH TVARI
U ZRAČNOM PROMETU
Uvjeti prijevoza
Članak 49.
(1) Prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu na domaćim i međunarodnim
letovima smije se obavljati:
– sukladno propisima o zračnom prometu koji su na snazi u Republici Hrvatskoj i
– uz izravnu primjenu Međunarodnih standarda i preporučene prakse Organizacije
međunarodnog civilnog zrakoplovstva (ICAO):
– Dodatka 18 Konvencije o međunarodnom civilnom zrakoplovstvu – Siguran
prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu i
– Tehničkih instrukcija za siguran prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu
(ICAO Doc. 9284 AN/905) (u daljnjem tekstu: Tehničke instrukcije) i razlikama
obznanjenim u skladu s člankom 38. Konvencije.
(2) Zrakoplovom je zabranjeno prevoziti:
– tvari koje su u Tehničkim instrukcijama izričito navedene imenom ili
generičkim opisom kao zabranjene za prijevoz u zračnom prometu,
– tvari koje su u Tehničkim instrukcijama navedene kao zabranjene za prijevoz u
normalnim okolnostima i
– zaražene žive životinje osim ako:
– je zračnom prijevozniku u slučajevima iz stavka 3. ovoga članka izdano
posebno pisano odobrenje nadležnog tijela države u kojoj je životinja prvi put
utovarena u zrakoplov ili
– odredbe Tehničkih instrukcija navode da se životinje mogu prevoziti uz
prethodno odobrenje nadležnih tijela.
(3) Iznimno od odredbe stavka 2. ovoga članka, Agencija za civilno
zrakoplovstvo može privremeno odobriti izuzeća od zabrane, u slučaju potrebe,
ovisno o ispunjavanju dodatnih uvjeta koji su neophodni da bi se zajamčila
prihvatljiva razina sigurnosti. U slučajevima međunarodnih letova podnositelj
zahtjeva za izuzeće mora pribaviti odobrenja nadležnih tijela svih država preko
čijeg teritorija se obavlja let.
Nadležnosti u zračnom prometu
Članak 50.
(1) U slučaju ugrožavanja sigurnosti zrakoplova, nesreća i ozbiljnih nezgoda
zrakoplova povezanih s opasnim tvarima zapovjednik zrakoplova i drugi sudionici
povezani s prijevozom opasnih tvari moraju postupati na način propisan u ICAO
Doc. 9481 Uputstvo za postupanje u slučaju opasnosti za zrakoplovne nezgode
koje su povezane s opasnim tvarima (Emergency Response Guidence for Aircraft
Incidents Involving Dangerous Goods). O svim ugrožavanjima sigurnosti
zrakoplova, nesrećama i ozbiljnim nezgodama zrakoplova povezanih s opasnim
tvarima, mora se na propisan način izvijestiti Agencija za civilno
zrakoplovstvo.
(2) Ministar donosi propis o uvjetima i načinu prijevoza opasnih tvari u
zračnom prometu kojim se sukladno ovom Zakonu, Zakonu o zračnom prometu i
Međunarodnim standardima i preporučenoj praksi Organizacije međunarodnog
civilnog zrakoplovstva (ICAO) uređuje:
– klasifikacija opasnih tvari,
– ograničenja u odnosu na prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu,
– pakiranje, odnosno ambalaža,
– etiketiranje i označavanje,
– obveze pošiljatelja opasnih tvari,
– obveze zračnog prijevoznika,
– posredovanje informacija,
– nastavni programi, stručno osposobljavanje i dokazivanje stručne
osposobljenosti i
– izvještavanje o nesrećama i nezgodama povezanim s opasnim tvarima.
(3) O svakom kršenju propisa o prijevozu opasnih tvari Agencija za civilno
zrakoplovstvo izvještava državu registracije zračnog prijevoznika.
(4) U odnosu na prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu, pošta ima status pošiljatelja.
Pošta može kod prijevoza opasnih tvari u zračnom prometu primjenjivati i
odredbe propisa Svjetskog poštanskog saveza koji se odnose na prijevoz opasnih
tvari u zračnom prometu.
VII. POSEBNE ODREDBE O PRIJEVOZU
OPASNIH TVARI U UNUTARNJIM VODAMA
Prijevoz unutarnjim vodama
Članak 51.
(1) Na unutarnjim plovnim putovima opasne tvari se smiju prevoziti
brodovima/plovilima koji su za to namijenjeni.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, opasne tvari smiju se prevoziti
i putničkim brodovima/plovilima ako je ta roba smještena u posebnom prostoru
odvojenom od putnika.
(3) Opasne tvari mogu se prevoziti s jedne obale na drugu obalu i skelama, ali
tijekom prijevoza opasnih tvari na skeli se ne smiju nalaziti putnici.
Članak 52.
Brodovi/plovila natovareni opasnim tvarima mogu zimovati u zimovnicima samo
ako se pritom mogu provesti sve mjere sigurnosti propisane za skladištenje i
čuvanje opasnih tvari.
Provjera utovarenog tereta
Članak 53.
(1) Ministar na temelju odredbi ugovora iz članka 3. stavka 3. ovoga Zakona
propisuje uvjete kojima mora udovoljavati pravna ili fizička osoba-obrtnik koja
obavlja provjeru utovarenog tereta s opasnim tvarima i o tome izdaje potvrde te
ovlašćuje pravnu ili fizičku osobu-obrtnika da obavlja te provjere i izdaje potvrde.
(2) Ministar donosi propis o načinu obavljanja prijevoza opasnih tvari na
unutarnjim vodama.
VIII. OVLASTI INSPEKCIJSKIH I DRUGIH
NADZORNIH TIJELA
Nadzor nad provođenjem Zakona
Članak 54.
Upravni i inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i podzakonskih
propisa donesenih na temelju ovoga Zakona u djelokrugu svoje nadležnosti
provodi Ministarstvo, ministarstvo nadležno za unutarnje poslove, ministarstvo
nadležno za zdravstvo, ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša, ministarstvo
nadležno za obrazovanje, Državni zavod za zaštitu od zračenja i Državni zavod
za nuklearnu sigurnost.
Inspekcijski nadzor
Članak 55.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i na temelju njega
donesenih podzakonskih propisa za prijevoz radioaktivnih tvari i nuklearnog
materijala obavlja sanitarna inspekcija ministarstva nadležnog za zdravstvo,
odnosno kad se radi o prijevozu nuklearnog materijala inspekcija za nuklearnu
sigurnost Državnog zavoda za nuklearnu sigurnost.
(2) Prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora iz stavka 1. ovoga članka,
sanitarni inspektor i inspektor za nuklearnu sigurnost ima pravo i dužnost:
– u slučaju nezgode i nesreće za vrijeme prijevoza teritorijem Republike
Hrvatske nadgledati provedbu odredbi ugovora iz članka 3. ovoga Zakona,
– nadgledati pripreme za pakiranje, utovar, istovar i prijevoz, te ako utvrdi
nepravilnosti, odrediti da se te nepravilnosti otklone u roku koji inspektor
odredi odnosno, privremeno zabraniti obavljanje djelatnosti u slučaju težeg
kršenja mjera sigurnosti,
– zabraniti nastavak prijevoza ako utvrdi da nema odobrenja i isprava
propisanih ovim Zakonom ili podzakonskim propisima, ako prijevoz ne prate
osposobljeni pratitelji ili ako je tijekom prijevoza došlo do propusta u
primjeni mjera sigurnosti,
– provjeriti isprave za prijevoz, označavanje i opremljenost vozila, itinerar
vožnje, odrediti da se otklone nepravilnosti, odnosno prilikom inspekcijskog
nadzora nad osobama, vozilima i izvorima zračenja utvrđeni nedostaci te
zabraniti nastavak prijevoza u slučaju ugrožavanja ljudi i okoliša.
(3) Nadzor nad provedbom ovoga Zakona i na temelju njega donesenih provedbenih
propisa koji se odnose na prijevoz eksplozivnih tvari i predmeta provodi
inspekcija ministarstva nadležnog za unutarnje poslove.
(4) Prilikom unosa i iznosa opasnih tvari na ili sa carinskog područja
Republike Hrvatske te tijekom provođenja postupaka za odobrenje carinski
dopuštenog korištenja ili upotrebe opasnih tvari za nadzor nad provedbom ovoga
Zakona te na temelju njega donesenih provedbenih propisa nadležna je Carinska
uprava.
(5) Nadzor nad provedbom ovoga Zakona i na temelju njega donesenih provedbenih
propisa koji se odnose na prijevoz opasnih tvari u cestovnom prometu obavlja
inspekcija nadležna za cestovni promet, osim odredbi koje se odnose na uvjete
proizvodnje i provjeru ambalaže.
(6) Nadzor nad provedbom ovoga Zakona i na temelju njega donesenih provedbenih
propisa koji se odnose na prijevoz opasnih tvari u željezničkom prometu obavlja
inspekcija nadležna za željeznički promet.
(7) Nadzor nad provedbom ovoga Zakona i na temelju njega donesenih provedbenih
propisa koji se odnose na prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu obavljaju
zrakoplovni nadzornici Agencije za civilno zrakoplovstvo i zrakoplovni
inspektori Ministarstva.
(8) Nadzor nad provedbom ovoga Zakona i na temelju njega donesenih provedbenih
propisa koji se odnose na prijevoz opasnih tvari unutarnjim vodama obavlja
inspekcija nadležna za plovidbu unutarnjim vodama.
(9) Prilikom obavljanja inspekcijskog i stručnog nadzora iz stavaka 5. do 8.
ovoga članka inspektor nadležnih inspekcija i Agencija za civilno zrakoplovstvo
na prijedlog zrakoplovnog nadzornika iz stavka 7. ovoga članka ima pravo i
dužnost:
– zabraniti prijevoz ili nastavak prijevoza opasnih tvari ako utvrdi da tijekom
priprema za prijevoz ili tijekom prijevoza nisu primjenjivane mjere sigurnosti,
– zabraniti nastavak prijevoza ili rukovanje opasnim tvarima osobama koje ne
udovoljavaju propisanim uvjetima za obavljanje prijevoza ili rukovanje opasnim
tvarima,
– zabraniti prijevoz opasnih tvari ako nisu ispravno deklarirane,
– privremeno zabraniti obavljanje pojedinih radnji u vezi s prijevozom opasnih
tvari (pripreme za prijevoz, utovar, pretovar, istovar) ako nije udovoljeno
propisanim uvjetima za njihovo obavljanje u odnosu na mjesto i vrijeme,
– odrediti rok otklanjanja kršenja odredbi ovoga Zakona i drugih propisa prema
kojima se uređuje prijevoz opasnih tvari.
Nacionalno povjerenstvo za
prijevoz opasnih tvar
Članak 56.
(1) U cilju učinkovitog strateškog upravljanja prijevozom opasnih tvari, a
zbog međuresorne koordinacije prijevoza opasnih tvari, Vlada Republike Hrvatske
osniva Nacionalno povjerenstvo za prijevoz opasnih tvari koje ima od 10 do 15
članova a imenuje ih Vlada Republike Hrvatske na razdoblje od 4 godine.
(2) Po dva člana povjerenstva iz stavka 1. ovoga članka imenuju se na prijedlog
Ministarstva, ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, ministarstva
nadležnog za zdravstvo, ministarstva nadležnog za zaštitu okoliša, ministartva
nadležnog za gospodarstvo, Državnog zavoda za zaštitu od zračenja, Državnog
zavoda za nuklearnu sigurnost i Agencije za civilno zrakoplovstvo.
(3) U povjerenstvo se mogu imenovati i drugi stručnjaci iz područja prijevoza
opasnih tvari.
(4) Članovi povjerenstva imaju pravo na propisanu naknadu.
Vođenje evidencija
Članak 57.
(1) Zbog sigurnosti prijevoza opasnih tvari, udovoljavanja zahtjevima
međunarodnih sporazuma i provedbe ovim Zakonom određenih obveza Ministarstvo
vodi evidenciju izdanih uvjerenja o osposobljenosti vozača vozila za prijevoz
opasnih tvari u cestovnom prometu i evidenciju pravnih i fizičkih osoba koje su
imenovale sigurnosnog savjetnika.
(2) Evidencija uvjerenja vozača vozila za prijevoz opasnih tvari u cestovnom
prometu sadrži:
– broj uvjerenja,
– datum izdavanja uvjerenja,
– ime i prezime te datum rođenja vozača kojem je uvjerenje izdano,
– datum važenja osnovnog osposobljavanja te vrstu i datume važenja eventualnih
specijalističkih osposobljavanja,
– datum važenja nakon produžetka osnovnog osposobljavanja te vrstu i datume
važenja nakon produžetka eventualnih specijalističkih osposobljavanja.
(3) Evidencija pravnih i fizičkih osoba koje su imenovale savjetnika sadrži:
– naziv fizičke, odnosno pravne osobe,
– sjedište/prebivalište pravne odnosno, fizičke osobe,
– ime i prezime savjetnika,
– datum dostave podatka o imenovanju savjetnika.
Način prikupljanja podataka
Članak 58.
(1) Podatke o provedbi osposobljavanja i provedbi stručne provjere znanja
vozača vozila za prijevoz opasnih tvari u cestovnom prometu ovlaštene ustanove
koje provode osposobljavanja i stručnu provjeru znanja vozača dužne su
dostaviti Ministarstvu najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka stručne
provjere znanja vozača.
(2) Podaci o pravnim i fizičkim osobama koje su imenovale savjetnika prikupljuju
se na temelju obavijesti koje su dužne pravne ili fizičke osobe dostavljati
Ministarstvu na temelju članka 28. stavaka 2. ovoga Zakona.
(3) Ministarstvo na temelju provedenih ispita za savjetnike utvrđuje i vodi
katalog pitanja.
(4) Osoba koja upravlja zbirkom podataka smije podatke iz evidencija iz članka
57. ovoga Zakona dostavljati nadležnim tijelima koja provode nadzor sukladno
ovom Zakonu.
(5) Na prikupljanje, obradu, čuvanje, dostavu i upotrebu podataka iz evidencija
iz članka 57. ovoga Zakona primjenjuju se odredbe zakona kojima se uređuje
zaštita osobnih podataka ako to ovim Zakonom nije drugačije određeno.
IX. PREKRŠAJNE ODREDBE
Prekršaji pravnih i fizičkih osoba
Članak 59.
(1) Novčanom kaznom od 5.000,00 kuna do 500.000,00 kuna kaznit će se:
1. pošiljatelj ako pakira opasne tvari u ambalažu koja ne udovoljava uvjetima
iz članka 5. ovoga Zakona,
2. prijevoznik ako prevozi opasne tvari u ambalaži koja ne udovoljava uvjetima
iz članka 5. ovoga Zakona,
3. primatelj ako preuzme opasne tvari u ambalaži koja ne udovoljava uvjetima iz
članka 5. ovoga Zakona,
4. proizvođač ambalaže koji postupi u suprotnosti s člankom 6. ovoga Zakona,
5. pravna osoba određena za provjeru uzoraka ambalaže iz članka 7. ovoga Zakona
koja odobri označavanje ambalaže u suprotnosti s uvjetima propisa iz članka 3.
ovoga Zakona,
6. pravna osoba koja upotrebljava vozilo koje nije proizvedeno i opremljeno
sukladno članku 10. ovoga Zakona,
7. vlasnik, odnosno korisnik ako upotrebljava vozilo koje nije pregledano i za
koje nije izdana Potvrda sukladno članku 10. ovoga Zakona,
8. pošiljatelj ako preda opasne tvari na prijevoz u suprotnosti s člankom 12.
ovoga Zakona,
9. pošiljatelj ako vozaču ili osobi koja obavlja prijevoz ne uruči propisane
prateće isprave i odobrenja ako je to propisano člankom 12. ovoga Zakona,
10. organizator prijevoza ako ne osigura uvjete iz članka 13. ovoga Zakona,
11. vlasnik, odnosno korisnik teretnog prostora ili cisterne ako ne postupi
sukladno odredbama članka 16. ovoga Zakona,
12. prijevoznik ako prevozi opasne tvari u suprotnosti s člankom 18. ovoga
Zakona,
13. primatelj ako preuzme opasne tvari u suprotnosti s člankom 19. ovoga
Zakona,
14. prijevoznik ako o gubitku opasnih tvari ne obavijesti Državnu upravu za
zaštitu i spašavanje sukladno članku 20. ovoga Zakona,
15. prijevoznik ako nije osigurao, prikupio, odstranio ili smjestio prosute ili
istekle opasne tvari na za to određeno mjesto sukladno članku 21. stavku 1.
ovoga Zakona,
16. prijevoznik ako ne pozove ovlaštenu pravnu ili fizičku osobu da na njegov
račun prikupi, odstrani ili opasne tvari koje su se prosule odnosno istekle
smjesti na za to određeno mjesto sukladno članku 21. stavku 2. ovoga Zakona,
17. prijevoznik ako prevozi opasne tvari bez odobrenja za prijevoz ili ne
obavlja prijevoz pod uvjetima iz odobrenja sukladno člancima 22., 24., 25.
ovoga Zakona,
18. prijevoznik ako obavlja prijevoz određenih opasnih tvari usprkos zabrani
prijevoza ili ne obavlja prijevoz pod posebnim uvjetima koje odredi zavod ili
nadležno tijelo sukladno članku 26. ovoga Zakona,
19. pravna osoba ako pakovanja ili vozila označi znakovima upozorenja,
natpisima, oznakama i listicama koje se ne upotrebljavaju za prijevoz opasnih
tvari sukladno članak 27. ovoga Zakona,
20. pravna osoba ako ne imenuje najmanje jednoga sigurnosnog savjetnika ili ne
dostavi njegove podatke, odnosno eventualne promjene nadležnim ministarstvima i
pravnim osobama sukladno članku 28. ili članku 55. ovoga Zakona,
21. pravna osoba ako sigurnosni savjetnik ne udovoljava propisanim uvjetima
sukladno članku 28. ovoga Zakona,
22. pravna osoba ako sigurnosni savjetnik ne izvršava obveze iz članka 29.
ovoga Zakona,
23. pravna osoba ako osobe koje sudjeluju u prijevozu opasnih tvari nisu
stručno osposobljene sukladno članku 31. ovoga Zakona,
24. prijevoznik ako ne osigura uvjete za prijevoz opasnih tvari sukladno članku
32. ovoga Zakona.
25. pošiljatelj ako ne postupi sukladno odredbama članka 33. ovoga Zakona,
26. pravna osoba ako dopusti da vozilom upravlja osoba koja nije stručno
osposobljena ili nema važeću potvrdu o stručnoj osposobljenosti sukladno članku
34. i članku 37. ovoga Zakona,
27. pravna osoba ako ne postupi sukladno odredbama članka 36. stavka 1., 2., 3.
i 4. ovoga Zakona,
28. pravna osoba ako tijelu nadležnom za nadzor ne omogući uvid u prateće
isprave ili ne omogući pregled dodatne opreme ili opasnih tvari, odnosno
uzimanje potrebne količine uzorka opasnih tvari za analizu i ne pobrine se da
se obavi pregled vozila na licu mjesta ili na za to primjerenom mjestu sukladno
članku 38. ovoga Zakona,
29. prijevoznik ako unatoč zabrani ili prekidu prijevoza iz članka 39. ovoga
Zakona nastavi s prijevozom,
30. pravna osoba ako ne omogući provjeru primijenjenih postupaka, pregled
vozila i sve dokumentacije u vezi s prijevozom opasnih tvari sukladno članku
40. stavku 1. i 2. ovoga Zakona,
31. pravna osoba ako unatoč zabrani iz članka 40. stavka 4. ovoga Zakona i
dalje obavlja pojedine radnje u vezi s prijevozom opasnih tvari,
32. pravna osoba ako prevozi opasne tvari u željezničkom prometu u suprotnosti
s člankom 44. stavkom 1. ovoga Zakona,
33. prijevoznik ako ne postupi sukladno članku 47. ovoga Zakona,
34. upravitelj željezničke infrastrukture ako ne postupi sukladno odredbama
članka 48. stavka 1. i 2. ovoga Zakona,
35. pošiljatelj ako opasne tvari preda na prijevoz u željezničkom prometu u
suprotnosti s člankom 45. ovoga Zakona,
36. operator zrakoplova ako prevozi opasne tvari u zračnom prometu u
suprotnosti s člankom 49. ovoga Zakona,
37. prijevoznik ako prevozi opasne tvari u plovidbi unutarnjim vodama u
suprotnosti s člankom 50. ovoga Zakona,
38. prijevoznik ako prevozi opasne tvari unutarnjim vodama na
brodovima/plovilima koja nisu za to namijenjena sukladno članku 51. ovoga
Zakona,
39. ustanova ako Ministarstvu ne dostavi podatke o osposobljavanju vozača
vozila za prijevoz opasnih tvari i sigurnosnih savjetnika sukladno članku 57.
stavku 1. i 2. ovoga Zakona.
(2) Novčanom kaznom od 300,00 kuna do 15.000,00 kuna za prekršaje iz stavka 1.
ovoga članka, osim za točke 5., 32. i 36., kaznit će se fizička osoba-obrtnik.
(3) Novčanom kaznom od 3.000,00 kuna do 15.000,00 kuna kaznit će se i odgovorna
osoba pravne osobe za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka.
(4) Rok za pokretanje prekršajnog postupka za prekršaje iz ovoga članka je
dvije godine od dana počinjenja prekršaja.
Prekršaji fizičkih osoba
Članak 60.
Novčanom kaznom od 1.500,00 do 10.000,00 kuna za prekršaj će se kazniti:
1. pakiratelj ako ne poštuje propise o pakiranju, o natpisima i oznakama
(naljepnicama) za označavanje opasnosti i druge mjere sigurnosti sukladno
odredbama članka 14. ovoga Zakona,
2. punitelj ako prije i za vrijeme punjenja ne poštuje sve mjere sigurnosti
sukladno odredbama članka 15. ovoga Zakona,
3. utovaritelj ako ne postupi sukladno odredbama članka 17. ovoga Zakona,
4. primatelj ako ne postupi sukladno odredbama članka 19. ovoga Zakona,
5. sigurnosni savjetnik ako nije stručno osposobljen ili ne posjeduje važeću
potvrdu o stručnoj osposobljenosti sukladno članku 28. stavku 3. ovoga Zakona,
6. sigurnosni savjetnik ako ne izvršava propisane obveze iz članka 29. ovoga
Zakona,
7. osobe koje sudjeluju u prijevozu opasnih tvari koje nisu stručno
osposobljene sukladno odredbama članka 31. stavka 1. i 2. ovoga Zakona,
8. vozač ako ne prevozi opasne tvari sukladno s odredbama članka 34. ovoga
Zakona,
9. vozač ako ne postupa sukladno odredbama iz članka 35. ovoga Zakona,
10. vozač ako pri prijevozu opasnih tvari ne posjeduje važeće uvjerenje o
stručnoj osposobljenost sukladno članku 37. stavku 1. ovoga Zakona,
11. vozač ako na zahtjev inspektora cestovnog prometa ne postupi sukladno
odredbama članka 38. stavka 3., 4., 8., i 9. ovoga Zakona,
12. vozač ako ne postupi sukladno odredbama članka 39. stavka 1. i 2. ovoga
Zakona,
13. putnik ako postupi u suprotnosti s odredbama članka 44. stavka 2. ovoga
Zakona,
14. punitelj ako ne poštuje sve mjere sigurnosti prijevoza u željezničkom
prometu sukladno članku 46. ovoga Zakona,
15. osobe ako ne ispunjavaju propisane uvjete za pakiranje, transportne
manipulacije i prijevoz opasnih tvari u zračnom prometu sukladno odredbama
članka 49. ovoga Zakona.
X. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Rok za usklađivanje s odredbama ovog Zakona
Članak 61.
(1) Organizacije određene za izdavanje odobrenja ambalaže moraju u roku od
dvije godine od stupanja na snagu ovoga Zakona udovoljiti svim uvjetima iz
članka 7. ovoga Zakona.
(2) Pravne i fizičke osobe iz članka 28. stavka 1. ovoga Zakona dužne su u roku
od jedne godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona imenovati najmanje
jednog sigurnosnog savjetnika.
(3) Pravne osobe koje obavljaju poslove pregleda ispravnosti vozila i obradu
dokumentacije na temelju koje se izdaje Potvrda o udovoljavanju vozila za
prijevoz određenih opasnih tvari, sukladno ovlaštenjima iz Zakona o prijevozu
opasnih tvari (»Narodne novine«, br. 97/93., 34/95. i 151/03.) nastavljaju s
navedenim poslovima do izdavanja ovlasti Ministarstva iz članka 36. stavka 1.
ovoga Zakona, a najdulje šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(4) Ministarstvo unutarnjih poslova dostavit će Ministarstvu svu dokumentaciju
koja se odnosi na stručno osposobljavanje vozača vozila za prijevoz opasnih
tvari, kao i dokumentaciju o ovlašćivanju pravnih osoba koje obavljaju stručno
osposobljavanje izdanu na temelju do sada važećih propisa, u roku od šest
mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(5) Pravne i fizičke osobe koje obavljaju djelatnost prijevoza opasnih tvari na
temelju Zakona o prijevozu opsnih tvari (»Narodne novine« br. 97/93., 34/95. i
151/03.) uskladit će svoje poslovanje u skladu s odredbama ovoga Zakona u roku
od jedne godine od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(6) Pravne i fizičke osobe koje ne usklade svoje poslovanje sukladno stavku 5.
ovoga članka, prestaju s obavljanjem djelatnosti, što će rješenjem utvrditi
nadležna tijela.
(7) Odobrenja, potvrde, uvjerenja i druge isprave izdane pravnim i fizičkim
osobama na temelju propisa koji su bili na snazi do dana stupanja na snagu
ovoga Zakona, ostaju na snazi do dobivanja odgovarajućih isprava prema
odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona.
Prijevod i objava ugovora iz
članka 3. ovoga Zakona
Članak 62.
Prijevod na hrvatski jezik Europskog sporazuma o međunarodnom cestovnom
prijevozu opasnih tvari (ADR) iz članka 3. stavka 1. i Pravilnika o međunarodnom
željezničkom prijevozu opasnih tvari (RID) iz članka 3. stavka 2., te Sporazuma
o prijevozu opasnih tvari u unutarnjim plovnim putovima (ADN) iz članka 3.
stavka 3. ovoga Zakona i njihovi Dodaci objavit će Ministarstvo u »Narodnim
novinama« – Međunarodni ugovori najkasnije u roku od 30 dana od dana stupanja
na snagu ovoga Zakona.
Propisi koji se primjenjuju do
donošenja novih
Članak 63.
(1) Ministar će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga
Zakona donijeti propise:
– iz članka 30. stavka 2. ovoga Zakona,
– iz članka 36. stavka 5. ovoga Zakona,
– iz članka 38. stavka 7. ovoga Zakona,
– iz članka 43. stavka 3. ovoga Zakona,
– iz članka 50. stavka 2. ovoga Zakona,
– iz članka 53. stavka 1. ovoga Zakona,
– iz članka 53. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Ministar uz suglasnost ministra nadležnog za obrazovanje u roku od šest
mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona će donijeti propise:
– iz članka 30. stavka 1. ovoga Zakona,
(3) Ministar nadležan za obrazovanje u roku šest mjeseci od dana stupanja na
snagu ovoga Zakona će donijeti propise:
– iz članka 31. stavka 5. ovoga Zakona,
– iz članka 31. stavka 6. ovoga Zakona.
(4) Ministar uz suglanosti ministra nadležnog za unutarnje poslove i ministra
nadležnog za obrazovanje u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga
Zakona će donijeti propise:
– iz članka 37. stavka 4. ovoga Zakona,
– iz članka 37. stavka 5. ovoga Zakona.
(5) Ministar uz suglasnost ministra nadležnog za okoliš i ministra nadležnog za
unutarnje poslove u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona
donijet će propise:
– iz članka 35. stavka 3. ovoga Zakona
– iz članka 35. stavka 4. ovoga Zakona.
(6) Zavodi i nadležni ministri iz članka 7. stavka 1., 2., 3. i 4. ovoga Zakona
u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijet će
propis:
– iz članka 7. stavka 9. ovoga Zakona.
(7) Do stupanja na snagu propisa iz stavka 1., 2., 3., 4., 5. i 6. ovoga
članka, osim odredbi koje su suprotne ovom Zakonu, ostaju na snazi i
odgovarajuće se primjenjuju sljedeći podzakonski propisi:
– Pravilnik o tehničkim uvjetima kojima moraju udovoljavati pravne osobe koje
stručno osposobljavaju vozače motornih vozila za prijevoz opasnih tvari i osobe
koje sudjeluju u prijevozu opasnih tvari (»Narodne novine«, br. 24/95.),
– Pravilnik o stručnom osposobljavanju vozača motornih vozila za prijevoz
opasnih tvari i osoba koje sudjeluju u prijevozu opasnih tvari (»Narodne
novine«, br. 24/95.),
– Pravilnik o načinu prijevoza tvari u cestovnom prometu (»Narodne novine«, br.
54/95.),
– Pravilnik o prijevozu i rukovanju opasnim tvarima u unutarnjoj plovidbi
(»Narodne novine«, br. 80/00.),
– Pravilnik o sigurnosnom savjetniku (»Narodne novine«, br. 144/05.),
– Pravilnik o načinu prijevoza opasnih tvari u cestovnom prometu (»Narodne
novine«, br. 53/06.),
– Odluka o određivanju cesta po kojima smiju motorna vozila prevoziti opasne
tvari i o određivanju mjesta za parkiranje motornih vozila s opasnim tvarima
(»Narodne novine«, br. 57/07.),
– Pravilnik o prijevozu opasnih tvari u Oružanim snagama Republike Hrvatske
(»Narodne novine«, br. 79/06.),
– Rješenje o utvrđivanju cijene potvrde (certifikata) osposobljenosti vozača
motornih vozila za prijevoz opasnih tvari u cestovnom prometu (»Narodne
novine«, br. 10/94.)
– Popis ovlaštenih pravnih osoba koje stručno osposobljavaju vozače motornih
vozila za prijevoz opasnih tvari i osobe koje sudjeluju u prijevozu opasnih
tvari (»Narodne novine«, br. 11/96.)
– Popis stanica za tehnički pregled vozila za ispitivanje vozila koja prevoze
opasne tvari (»Narodne novine«, br. 68/96.).
Evidencija nadležnih tijela
Članak 64.
Nadležna tijela dužna su napraviti evidencije iz članka 58. ovoga Zakona u
roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Prestanak važenja dosadašnjeg
Zakona
Članak 65.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o prijevozu
opasnih tvari (»Narodne novine«, br. 97/93., 34/95. i 151/03.).
Stupanje na snagu i primjena
zakona
Članak 66.
Ovaj Zakon stupa na snagu 1. siječnja 2008.
Klasa: 542-01/07-01/01
Zagreb, 13. srpnja 2007.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Vladimir Šeks, v. r.