PLAN
INTERVENCIJA U ZAŠTITI OKOLIŠA
(NN, br. 82/99)
I. OPĆE ODREDBE
1. Plan
intervencija u zaštiti okoliša (u daljnjem tekstu: Plan) odnosi se na
moguće ekološke nesreće ili izvanredni događaj koji može
ugroziti okoliš, te izazvati opasnost za život i zdravlje ljudi (u daljnjem
tekstu: izvanredni događaj).
2.
Planom se utvrđuju vrste rizika i opasnosti, postupak i mjere za
ublažavanje i uklanjanje neposrednih posljedica štetnih za okoliš, subjekti za
provedbu pojedinih mjera, odgovornost i ovlaštenja u svezi s provedbom, te
način usuglašavanja s interventnim mjerama koje se provode na temelju
drugih zakona.
Plan se
ne primjenjuje na:
- vojne
objekte i skladišta;
-
slučajeve radioaktivnog onečišćenja.
3. Plan
se temelji na sljedećim načelima utvrđenim u Zakonu o zaštiti
okoliša:
-
preventivnosti,
-
cjelovitosti,
-
plaćanju troškova onečišćavanja,
-
poštivanja prava,
-
javnosti i sudjelovanja.
4.
Polazeći od prava i obveza županija, Grada Zagreba, gradova ili
općina da u okviru programa zaštite okoliša iz članka 19. Zakona o
zaštiti okoliša utvrde mjere za predviđanje, sprječavanje i
ograničavanje onečišćenja okoliša te način provođenja
interventnih mjera u izvanrednim slučajevima onečišćavanja
okoliša, Plan sadrži elemente koje u tom pogledu treba obuhvatiti tim
programom.
5. Plan
se primjenjuje na cijelom teritoriju Republike Hrvatske, izuzevši, na
području na koje se odnosi Plan intervencija kod iznenadnog
onečišćavanja mora u Republici Hrvatskoj i Državni plan za zaštitu
voda.
Kada
dođe do onečišćavanja kopnenih voda i voda mora s kopna i otoka,
poduzimaju se mjere prema Državnom planu zaštite voda.
Kada
dođe do iznenadnog onečišćavanja mora, poduzimaju se mjere
utvrđene Planom intervencije kod iznenadnog onečišćavanja mora u
Republici Hrvatskoj.
Kada
dođe do iznenadnog onečišćavanja tla, zraka, biljnog i
životinjskog svijeta te kulturne baštine, kao dijela okruženja kojeg je stvorio
čovjek, primjenjuje se ovaj Plan.
6. U
ovom Planu u uporabi su pojmovi sa sljedećim značenjem:
-
Okoliš je prirodno okruženje: zrak, tlo, voda i more, klima, biljni i
životinjski svijet u ukupnosti uzajamnog djelovanja i kulturna baština kao dio
okruženja kojeg je stvorio čovjek;
-
Onečišćavanje okoliša je promjena stanja okoliša koja je
posljedica štetnog djelovanja ili izostanka potrebnog djelovanja, ispuštanja,
unošenja ili odlaganja štetnih tvari, ispuštanja energije i utjecaja drugih
zahvata i pojava nepovoljnih za okoliš;
-
Rizik po okoliš je vjerojatnost da će neki zahvat posredno ili
neposredno prouzročiti štetu okolišu ili ugroziti život i zdravlje ljudi;
-
Štetna tvar je tvar čija su svojstva opasna za ljudsko zdravlje i
okoliš s dokazanim akutnim i kroničnim toksičnim učincima, vrlo
nadražujuća, kancerogena, mutagena, nagrizajuća, zapaljiva i
eksplozivna tvar ili tvar koja u određenoj količini i/ili
koncentraciji ima takva svojstva;
-
Opasna tvar je tvar koja je zakonom, drugim propisima i međunarodnim
ugovorima koji obvezuju Republiku Hrvatsku određena kao opasna tvar;
-
APELL je skraćenica izvedena od početnih slova izvornog naziva na
engleskom jeziku ("Awareness and Preparedness for Emergencies at Local
Level", A Process for Responding to Technological Accidents, United
Nations Environment Programme /Industry and Environment Office, UNEP/IEO,
Paris, 1988), sa značenjem "Budnost i pripravnost za izvanredne
događaje na lokalnoj razini" (u daljnjem tekstu: APELL).
-
Ekološka nesreća je izvanredni događaj ili vrsta događaja
prouzročena djelovanjem ili utjecajima koji nisu pod nadzorom i imaju za
posljedicu ugrožavanje života i zdravlja ljudi i u većem obimu nanose
štetu okolišu.
-
MARS je skraćenica izvedena od početnih slova izvornog naziva na
engleskom jeziku ("The Major Accident Reporting System", European
Commission, Joint Research Centre /Institute for System Engineering and
Informatcs, IRC/ ISEI), sa značenjem "Sustav izvješćivanja o
značajnijim nesrećama" (u daljnjem tekstu: MARS).
II. VRSTE RIZIKA I OPASNOSTI
1.
Proizvodnja, skladištenje, prerada, rukovanje, prijevoz, skupljanje i druge
radnje s opasnim tvarima iz Priloga 2. predstavljaju stvarnu ili potencijalnu
opasnost koja može izazvati izvanredni događaj.
2. Iz
određene količine opasne tvari proizlazi stvarna ili potencijalna
opasnost koja se iskazuje indeksom opasnosti (D).
Indeks |
D=5 |
D=4 |
D=3 |
D=2 |
D=1 |
Količina opasne |
ł 100% |
ł 10% |
ł 1% |
ł 0,1% |
< 0,1% |
3.
Nesreće koje može prouzročiti izvanredni događaj izazvan
različitim količinama opasne tvari, mogu se svrstati u sljedeće
skupine:
Težina nesreće |
Indeks opasnosti |
1. beznačajna |
D=1 |
2. značajna |
D=2 |
3. ozbiljna |
D=3 |
4. vrlo ozbiljna |
D=4 |
5. katastrofalna |
D=5 |
4.
Pravne i fizičke osobe koje proizvode, skladište, prerađuju, prevoze,
skupljaju ili obavljaju druge radnje s opasnim tvarima iz Priloga 2. dužne su
izraditi Operativne planove intervencija u zaštiti okoliša ako je tijekom
proizvodnje, skladištenja, prerade, prijevoza, skupljanja ili obavljanja drugih
radnji s opasnim tvarima na određenoj lokaciji količina te opasne
tvari jednaka ili veća od 1% granične količine (D=3) za tu
opasnu tvar.
5.
Pravne i fizičke osobe koje proizvode, skladište, prerađuju, prevoze,
skupljaju ili obavljaju druge radnje s naftom i njezinim derivatima, dužne su
izraditi Operativne planove intervencija u zaštiti okoliša ako je tijekom
proizvodnje, skladištenja, prerade, prijevoza, skupljanja ili obavljanja drugih
radnji s naftom i njezinim derivatima moguće istjecanje tih tvari u okoliš
iz postrojenja, spremnika, prijevoznog sredstva ili odsjeka cjevovoda
između dva blok ventila, u količini većoj ili jednakoj 0,1%
granične količine (D=2) za tu opasnu tvar.
6.
Okvirni sadržaj Operativnog plana intervencija u zaštiti okoliša pravne i
fizičke osobe iz prethodne točke, sadrži elemente navedene u Prilogu
3. U Operativnom planu intervencija u zaštiti okoliša mogu se koristiti i
dijelovi drugih planova pravne i fizičke osobe odgovarajućeg sadržaja.
7.
Pravne i fizičke osobe koje obavezno izrađuju Operativne planove
intervencija u zaštiti okoliša dužne su pri izradi operativnih planova
intervencija u zaštiti okoliša uvažavati kriterije iz točaka 4. i 5.
poglavlja II. i Priloga 2. ovoga Plana, te ostale lokalne uvjete (naseljenost,
vodozaštitno područje, zaštićene dijelove prirode, gospodarsko,
prometno, kulturno i turističko značenje, zaštitne udaljenosti i
dr.).
8.
Pravne i fizičke osobe dužne su dostaviti operativne planove intervencija
u zaštiti okoliša, županijskim uredima nadležnim za zaštitu okoliša, u roku
godine dana od dana primjene ovoga Plana.
9.
Program zaštite okoliša županija, Grada Zagreba, gradova i općina, temelji
se na operativnim planovima intervencija u zaštiti okoliša pravnih i
fizičkih osoba čija djelatnost predstavlja stvarnu ili potencijalnu
opasnost te može izazvati izvanredni događaj.
III. SUBJEKTI ZADUŽENI ZA PROVOĐENJE PLANA
Tijela nadležna za provođenje Plana
1.
Tijela nadležna za provođenje Plana jesu:
- Državni
eko-stožer za provedbu Plana;
-
županijski eko-stožeri i Eko-stožer Grada Zagreba.
Državni eko-stožer
2.
Članove Državnog eko-stožera imenuje Vlada Republike Hrvatske na prijedlog
nadležnih ministara i ravnatelja državnih upravnih organizacija.
U Državni
eko-stožer imenuju se predstavnici:
-
tijela državne uprave nadležnog za unutarnje poslove;
-
tijela državne uprave nadležnog za obranu;
-
tijela državne uprave nadležnog za vanjske poslove;
-
tijela državne uprave nadležnog za financije;
- tijela
državne uprave nadležnog za gospodarstvo;
-
tijela državne uprave nadležnog za poljoprivredu i šumarstvo;
-
tijela državne uprave nadležnog za pomorstvo, promet i veze;
-
tijela državne uprave nadležnog za zdravstvo;
-
tijela državne uprave nadležnog za zaštitu prirode i okoliša;
-
tijela državne uprave nadležnog za vode;
-
tijela državne uprave nadležnog za hidrometeorologiju;
-
Hrvatskog zavoda za toksikologiju;
-
Hrvatske vatrogasne zajednice;
Članovima
Državnog eko-stožera imenuju se i zamjenici.
3.
Voditelj Državnog eko-stožera je čelnik tijela državne uprave nadležnog za
zaštitu prirode i okoliša.
Voditelj
Državnog eko-stožera ima dva zamjenika.
Zamjenici
voditelja Državnog eko-stožera su predstavnici tijela državne uprave nadležnog
za unutarnje poslove i tijela državne uprave nadležnog za zdravstvo.
4.
Ovlasti i dužnosti Državnog eko-stožera u provođenju Plana jesu:
-
odlučivanje o primjeni Plana kad izvanredni događaj zahvati
područje dviju ili više županija i prijeti mogućim prekograničnim
učincima;
-
procjena rizika i opasnosti, te procjena štete od nastalog izvanrednog
događaja;
-
usklađivanje mjera u provođenju ovog Plana;
-
procjena i osiguranje potrebnih sredstava u slučaju žurnih intervencija;
-
podnošenje izvješća o provođenju i primjeni Plana;
-
donošenje odluke o završetku intervencije;
-
izvješćivanje javnosti;
-
davanje prijedloga tijelu državne uprave nadležnom za zaštitu prirode i okoliša
za osiguranje potrebnih sredstava u državnom proračunu za redovno
provođenje Plana;
- putem
tijela državne uprave nadležnog za vanjske poslove ili Vlade Republike
Hrvatske, odnosno tijela određenog sukladno s međunarodnim ugovorima
koji obvezuju Republiku Hrvatsku, šalje i prima informacije, te upućuje
zahtjev za međunarodnu pomoć u slučaju nesreće sa
prekograničnim učincima;
-
poduzimanje drugih mjera utvrđenih ovim Planom.
5.
Tehničke i administrativne poslove za potrebe Državnog eko-stožera u svezi
s pripremom i provođenjem Plana obavlja tijelo državne uprave nadležno za
zaštitu prirode i okoliša.
Županijski eko-stožer i eko-stožer Grada Zagreba
6.
Članove Županijskog eko-stožera imenuje županijska skupština, a
članove Eko-stožera Grada Zagreba, Skupština Grada Zagreba.
7. Za
članove Županijskog eko-stožera imenuju se predstavnici županijske
skupštine i županijskog poglavarstva, predstavnici županijskih ureda i
policijske uprave, te predstavnici jedinica lokalne samouprave (gradova i
općina).
8. Za
članove Eko-stožera Grada Zagreba imenuju se predstavnici Skupštine Grada
Zagreba i Gradskog poglavarstva, predstavnici gradskih ureda i policijske
uprave Grada Zagreba.
9.
Članovima Županijskog eko-stožera imenuju se zamjenici.
10.
Voditelj Županijskog eko-stožera je župan po položaju.
Voditelj
Županijskog eko-stožera ima tri zamjenika.
Zamjenici
voditelja Županijskog eko-stožera su predstavnik županijskog ureda nadležnog za
poslove zdravstva, predstavnik županijskog ureda nadležnog za poslove zaštite
prirode i okoliša i predstavnik policijske uprave.
11. Do
donošenja Županijskog plana intervencija u zaštiti okoliša na odgovarajući
način primjenjivat će se ovaj Plan.
12.
Ovlasti i dužnosti Županijskog eko-stožera jesu:
-
donošenje odluka o primjeni Plana za područje županije, kada interventne
jedinice ne mogu prema postojećim operativnim planovima zaštite okoliša
riješiti nastali izvanredni događaj;
-
procjena rizika i opasnosti i procjena štete od nastalog izvanrednog
događaja;
-
usklađivanje mjera u provođenju Plana;
-
izvješćivanje javnosti;
-
donošenje odluke o završetku intervencije;
-
davanje prijedloga županijskom poglavarstvu za osiguranje financijskih
sredstava u županijskom proračunu, za redovito provođenje Plana za
područje županije;
-
poduzimanje drugih mjera utvrđenih Planom.
13.
Uvjete za rad odnosno tehničke i administrativne poslove za potrebe
Županijskog eko-stožera osigurava županijsko poglavarstvo.
14.
Odredbe točke 9. do 13. na odgovarajući način odnose se i na
Eko-stožer Grada Zagreba.
Subjekti koji sudjeluju u provođenju Plana
Komunikacijske jedinice
15.
Poslove operativnog dežurstva, prijema i prijenosa informacija, pozivanje
osoba, obavješćivanje i uzbunjivanje za potrebe Državnog eko-stožera,
obavlja Centar za obavješćivanje Republike Hrvatske i operativno dežurstvo
tijela državne uprave nadležno za unutarnje poslove.
16.
Poslove operativnog dežurstva, prijema i prijenosa informacija, pozivanje osoba
te uzbunjivanja za potrebe Županijskog eko-stožera obavljaju županijski centri
za obavješćivanje i operativno dežurstvo u nadležnoj policijskoj upravi.
Interventne jedinice
17.
Interventne jedinice jesu vatrogasne postrojbe tijela državne uprave nadležnog
za unutarnje poslove, profesionalne vatrogasne postrojbe u gospodarstvu, te
ostale vatrogasne postrojbe, u skladu s planovima zaštite od požara, postrojbe
atomsko-
-biološko-kemijske obrane (u daljnjem tekstu ABKO) Oružanih snaga Republike
Hrvatske, postrojbe civilne zaštite (opće i specijalističke namjene),
hitna medicinska pomoć i specijalizirane jedinice ovlaštenih pravnih i
fizičkih osoba.
18. Specijalizirane
jedinice ovlaštenih pravnih osoba za potrebe ovog Plana su specijalizirane
jedinice iz Priloga 4, koje obavljaju djelatnost postupanja s opasnim otpadom,
na temelju Rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti postupanja
s opasnim otpadom koja je izdala Državna uprava za zaštitu prirode i okoliša.
19.
Specijalizirane jedinice iz Priloga 4. provode sanaciju posljedica izvanrednog
događaja što razumijeva uklanjanje opasnosti koja može nastati iz
određene količine opasne tvari.
20. Kao
interventne jedinice mogu se uključiti pravne i fizičke osobe koje
obavljaju komunalne djelatnosti.
Ekspertna jedinica
21.
Pravne i fizičke osobe čija je stručna pomoć nužna za
prepoznavanje opasnih tvari i prosudbu posljedica u slučaju izvanrednog događaja,
ulaze u sastav ekspertne jedinice.
22.
Ekspertna jedinica daje stručnu prosudbu mogućih posljedica
izvanrednog događaja, te prijedlog mjera zaštite, spašavanja i
tehničke intervencije.
23. U
sastav ekspertne jedinice za provedbu Plana na državnoj i županijskoj razini,
te za Grad Zagreb, ulaze:
-
Operativno-informativni centar INE;
-
Hrvatski zavod za toksikologiju;
-
tijelo državne uprave nadležno za hidrometeorologiju;
-
Hrvatske vode;
-
Agencija za posebni otpad;
-
tijelo državne uprave nadležno za zaštitu prirode i okoliša.
24.
Operativno dežurstvo ekspertne jedinice nalazi se u Operativno-informativnom
centru INE.
Prijevoz i logistika
25. Za
potrebe izviđanja i brzog prijevoza osoba koje sudjeluju u provedbi Plana
i potrebne opreme, na mjesto izvanrednog događaja, koriste se helikopteri
Oružanih snaga Republike Hrvatske i tijela državne uprave nadležnog za
unutarnje poslove, a na zahtjev Državnog eko-stožera ili ovlaštenih osoba iz
tijela državne uprave nadležnog za obranu, odnosno tijela državne uprave
nadležnog za unutarnje poslove sukladno propisima iz nadležnosti ovih tijela.
26. Za
prijevoz se mogu koristiti zrakoplovi aero-klubova, privatni zrakoplovi i druga
sredstva prijevoza specijaliziranih pravnih i fizičkih osoba.
IV. POSTUPAK I MJERE ZA UBLAŽAVANJE I UKLANJANJE
NEPOSREDNIH POSLJEDICA IZAZVANIH IZVANREDNIM DOGAĐAJEM
Postupak provođenja Plana
1. Tko
prouzroči, odnosno primijeti onečišćavanje okoliša ili
događaj koji može prouzročiti onečišćavanje okoliša, dužan
je odmah obavijestiti Županijski centar za obavješćivanje (985) ili
operativno dežurstvo u nadležnoj policijskoj upravi (92).
2.
Obavijest o izvanrednom događaju iz prethodne točke po
mogućnosti sadrži sljedeće podatke:
-
ime/naziv fizičke ili pravne osobe koja je dostavila obavijest;
- datum
i vrijeme kada je primijećeno onečišćavanje ili događaj
koji može dovesti do onečišćavanja;
-
područje onečišćavanja ili događaja koji može
prouzročiti onečišćavanje;
-
jačinu i opseg onečišćavanja;
- opis
onečišćavanja;
- podatke
o izvoru ili mogućem izvoru onečišćavanja.
3.
Komunikacijska jedinica iz Poglavlja III. točaka 15. i 16. ovog Plana,
obavijest prosljeđuje nadležnoj policijskoj postaji koja obavlja prvu
provjeru obavijesti očevidom na mjestu izvanrednog događaja. Ukoliko
se utvrdi točnost obavijesti, policijska postaja podatke prenosi
operativnom dežurstvu policijske uprave, koji izvješćuje Županijski centar
za obavješćivanje.
4.
Županijski centar za obavješćivanje o nastalom izvanrednom događaju
izvještava interventne jedinice, ekspertnu jedinicu i Županijski eko-stožer
(voditelja stožera ili njegove zamjenike).
5. Do
dolaska interventnih jedinica policijska ophodnja osigurava mjesto izvanrednog
događaja. Po potrebi, prekida se promet, ukoliko prijeti neposredna opasnost
od požara, eksplozije i drugih poljedica većeg opsega.
6.
Voditelj vatrogasne postrojbe tijela državne uprave nadležnog za unutarnje
poslove zapovijeda akcijom intervencije i aktivira sve potrebne elemente
predviđene ovim Planom.
Ako na
mjesto izvanrednog događaja prva izađe druga vatrogasna postrojba
voditelj te vatrogasne postrojbe zapovijeda akcijom intervencije do dolaska
vatrogasne postrojbe tijela državne uprave nadležnog za unutarnje poslove.
7.
Županijski eko-stožer u tijeku intervencije po potrebi zatražit će dodatne
interventne jedinice i dodatno mišljenje ekspertne jedinice o potrebnim mjerama
za ublažavanje i uklanjanje nepoželjnih posljedica.
8. O
činjenici da je aktiviran Plan za određeno županijsko područje,
obavještava se komunikacijska jedinica na državnoj razini.
9. Ako
je izvanredni događaj zahvatio, odnosno ugrozio područje, dviju ili
više županija ili ako prijeti prekogranično onečišćavanje
županijski centar za obavješćivanje obavještava Državni eko-stožer, putem
komunikacijske jedinice na državnoj razini.
10. U
slučaju iz prethodne točke Državni eko-stožer preuzima daljnje
usklađivanje mjera na provedbi Plana i ostalih aktivnosti predviđenih
Planom.
11. U
slučaju da izvanredni događaj na području jedne županije poprima
karakteristiku elementarne nepogode, Županijski eko-stožer može županu
predložiti da proglasi elementarnu nepogodu.
12. U
slučaju kada izvanredni događaj obuhvati dvije ili više županija, a
poprimi karakteristike elementarne nepogode, Državni eko-stožer može predložiti
Vladi Republike Hrvatske proglašavanje elementarne nepogode za područje
dviju ili više županija, odnosno za teritorij Republike Hrvatske.
Prioriteti tijekom intervencije
13. U
tijeku intervencije prednost treba dati zaštiti i spašavanju ljudi. Za objekte
komunalne infrastrukture, spomenike kulture, zaštićene dijelove prirode,
životinje i gospodarske objekte, prioritet će se odrediti Županijskim
planom intervencija u zaštiti okoliša.
V. PLANOVI INTERVENCIJA U ZAŠTITI OKOLIŠA
ŽUPANIJA, GRADOVA I OPĆINA
1.
Sukladno s regionalnim i lokalnim posebnostima i obilježjima, te stvarnim i
potencijalnim rizicima i opasnostima (Poglavlje II. ovog Plana) županije, Grad
Zagreb, gradovi i općine dužni su izraditi planove intervencija u zaštiti
okoliša, u skladu s APELL procesom.
2.
Planovi intervencija u zaštiti okoliša sastavni su dio programa zaštite okoliša
županije, Grada Zagreba, gradova i općina.
3. Plan
intervencije u zaštiti okoliša iz prethodne točke, može se donijeti i
provoditi samostalno ako Program zaštite okoliša nije donesen.
4.
Prijedlog Plana intervencije u zaštiti okoliša gradovi i općine
dostavljaju nadležnoj županiji na mišljenje, a županije i Grad Zagreb tijelu
državne uprave nadležnom za zaštitu prirode i okoliša.
5.
Planove intervencija u zaštiti okoliša u slučaju iz točke 3. za
županiju, grad i općinu donosi predstavničko tijelo županije, grada i
općine, na prijedlog stručnih povjerenstava iz točke 7.
6.
Nadzor provedbe Plana intervencije u zaštiti okoliša provodi inspekcija zaštite
okoliša.
7.
Stručno povjerenstvo za izradu plana intervencija u zaštiti okoliša koji
se osniva u skladu s APELL procesom (u daljnjem tekstu: Stručno
povjerenstvo) osniva županijska skupština, Skupština Grada Zagreba, odnosno
općinsko i gradsko vijeće.
8. Za
članove Stručnog povjerenstva, u pravilu se imenuju predstavnici:
-
županijskog poglavarstva;
-
poglavarstva Grada Zagreba;
-
općinskog i gradskog poglavarstva;
-
upravnih tijela gradova i općina;
-
pravnih osoba koje obavljaju dijelatnost kao javnu službu;
-
pravnih osoba koje obavljaju gospodarsku djelatnost;
-
udruga čija je djelatnost promicanja zaštite okoliša, a koje djeluju na
području županije.
9. Za
voditelja i zamjenika voditelja Stručnog povjerenstva imenuju se
predstavnici županijskog poglavarstva, Poglavarstva Grada Zagreba,
općinskog, odnosno gradskog poglavarstva, ili pravnih osoba koje obavljaju
gospodarsku djelatnost po kriteriju većeg poznavanja problema.
10.
Uvjete za rad Stručnog povjerenstva za izradu Plana intervencije u zaštiti
okoliša osigurava županijsko poglavarstvo, Poglavarstvo Grada Zagreba,
općinsko, odnosno gradsko poglavarstvo.
11.
Zadaci Povjerenstva jesu:
-
identifikacija resursa, zadaća i sudionika u procesu izrade Plana
intervencije u zaštiti okoliša;
-
identifikacija rizika i opasnosti;
-
analiza postojećih Planova svih sudionika i usklađenosti tih Planova;
-
identifikacija zadaća nepokrivenih postojećim Planovima;
-
identifikacija lokalnih resursa za pokrivanje nepokrivenih zadaća;
-
prilagođavanje postojećih Planova i izrada harmoniziranog i
integriranog Plana;
-
donošenje Plana invervencije u zaštiti okoliša od strane nadležnog tijela
županije, Grada Zagreba, gradova i općina;
-
upoznavanje svih sudionika sa integriranim Planom intervencije u zaštiti okoliša;
-
uspostava procedure za periodičko testiranje, analizu i reviziju plana;
-
upoznavanje stanovništva s Planom intervencija u zaštiti okoliša.
12. Za
primjenu APELL procesa u Republici Hrvatskoj tijelo državne uprave nadležno za
zaštitu prirode i okoliša dužno je u roku od 6 (šest) mjeseci od dana primjene
ovog Plana na hrvatski jezik prevesti i dostaviti jedinicama lokalne uprave i
samouprave temeljne priručnike:
-
APELL, Awareness and Preparedness for Emergencies at Local Level - A Process
for Responding to Technological Accidents", (UNEP/IEO, Paris, 1988.),
-
"Hazard Identification and Evaluation in a Local Community",
(UNEP/IE, Paris 1992.),
-
Manual for the Classification and Prioritization of Risks Due to Major
Accidents in Process and Related Industries", (UNEP, WHO, IAEA, UNIDO,
Vienna, 1993.).
13.
Tijelo državne uprave nadležno za zaštitu prirode i okoliša sa predstavnicima
UNEP/IEO, dogovorit će održavanje inicijalnog seminara za predstavnike
stručnih povjerenstava županija i Grada Zagreba.
14. Rok
za izradu nacrta Plana intervencije u zaštiti okoliša je godinu dana od dostave
prijevoda temeljnih priručnika APELL procesa.
15. Rok
za usklađivanje svih elemenata, provođenje nužnih vježbi Plana i
upoznavanje javnosti sa Planom je dvije godine od početka APELL procesa.
16.
Tijelo državne uprave nadležno za zaštitu prirode i okoliša stvorit će
uvjete za odvijanje APELL procesa, pratiti i poticati odvijanje APELL procesa,
nadzirati provođenje APELL procesa, te će u okviru cjelovitoga
godišnjeg izvješća o provođenju Plana, izvješćivati Vladu
Republike Hrvatske i o provođenju APELL procesa.
VI. OSPOSOBLJAVANJE I VJEŽBA
1. Sve
osobe koje prema ovom Planu sudjeluju u intervenciji kod izvanrednog
događanja moraju biti stručno osposobljene, izvježbane i opremljene
za poslove provedbe Plana, bilo kroz obavljanje redovnih poslova i zadataka ili
putem posebnih tečajeva i vježbi.
2. Za
osobe koje u okviru svojih redovnih poslova i zadataka obavljaju iste poslove
kao i u ovom Planu, dodatno osposobljavanje nije potrebno.
3.
Osposobljavanje se obavlja na tečajevima o čijem provođenju
odluku donosi Državni eko-stožer, Županijski eko-stožer odnosno Eko-stožer
Grada Zagreba.
4.
Državni eko-stožer, Županijski eko-stožer i Eko-stožer Grada Zagreba, mogu
organizirati vježbe provjere, spremnosti, uspostavljanja veza, obavješćivanja
te ostalo djelovanje prema ovom Planu.
VII. FINANCIRANJE PLANA
1.
Financijska sredstva potrebna za provedbu ovoga Plana osiguravaju se u državnom
proračunu, županijskom proračunu, proračunu Grada Zagreba i
proračunima jedinica lokalne samouprave, te iz drugih izvora u skladu sa
zakonom.
2.
Pravna i fizička osoba koja prouzroči izvanredni događaj
odgovara za nastanak štete u skladu sa zakonom i dužna je podmiriti sve
troškove za poduzimanje mjera intervencije i sanacije, te troškove
pravične naknade štete u skladu sa zakonom.
3. Do
podmirivanja troškova iz prethodne točke ili ako je počinitelj
nepoznat, radi žurnog djelovanja intervencija će se financirati
prvenstveno iz državnog proračuna, odnosno županijskog proračuna ili
proračuna Grada Zagreba.
4.
Interventne jedinice i Ekspertna jedinica obvezne su sudjelovati u intervenciji
na teret vlastitih sredstava, uz naknadno podmirenje troškova iz proračuna
ili na teret počinitelja.
VIII. IZVJEŠĆIVANJE
1.
Državni eko-stožer, Županijski eko-stožer, odnosno Eko-
-stožer Grada Zagreba dužni su izvješćivati javnost o nastanku izvanrednog
događaja i poduzetim mjerama.
2.
Izvješćivanje javnosti mogu obavljati i osobe ovlaštene od Državnog
eko-stožera, Županijskog eko-stožera odnosno Eko-
-stožera Grada Zagreba za odnose s javnošću.
3. U
svrhu izrade odgovarajućeg očevidnika i dokumentiranja svih
aktivnosti kod intervencije, po mogućnosti treba osigurati snimanje
fotografskom i video tehnikom.
4.
Jedan član eko-stožera kojeg odredi voditelj eko-stožera mora osigurati
vođenje očevidnika intervencije.
5.
Predložak očevidnika intervencije sadržan je u Prilogu 5. U očevidnik
se trebaju unijeti sve odluke i podaci bitni u provođenju intervencije i
priložiti dokumenti vezani za intervenciju. Očevidnik se čuva u
sjedištu eko-stožera najmanje pet godina.
6.
Državni eko-stožer, Županijski eko-stožer odnosno Eko-
-stožer Grada Zagreba dužni su u roku trideset dana od završetka intervencije
dostaviti izvješće Tijelu državne uprave nadležnom za zaštitu prirode i
okoliša. Elementi izvješća sadržani su u Prilogu 6.
7.
Tijelo državne uprave nadležno za zaštitu prirode i okoliša dužno je Vladi
Republike Hrvatske do kraja ožujka tekuće godine, za prethodnu godinu,
podnijeti cjelovito izvješće o intervencijama i provođenju ovog
Plana.
8.
Županijsko poglavarstvo dužno je do kraja siječnja tekuće godine, za
prethodnu godinu, dostaviti Županijskoj skupštini i tijelu državne uprave
nadležnom za zaštitu prirode i okoliša cjelovito izvješće o intervencijama
i provođenju Plana intervencije u zaštiti okoliša na području županije.
9.
Državni eko-stožer i tijelo državne uprave nadležno za zaštitu prirode i
okoliša, po potrebi Vladi Republike Hrvatske predlažu promjenu Plana.
IX. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
1.
Vlada Republike Hrvatske imenovat će članove Državnog eko-stožera u
roku devedeset dana od dana primjene ovog Plana.
2.
Državni eko-stožer će u roku od mjesec dana od imenovanja održati prvu
sjednicu na kojoj će odrediti smjernice za provođenje ovog Plana.
3.
Županijske skupštine i Skupština Grada Zagreba imenovat će članove
Županijskog eko-stožera odnosno Eko-stožera Grada Zagreba, u roku devedeset
dana od dana primjene ovog Plana.
4.
Prilozi od 1. do 6. tiskani su uz ovaj Plan i čine njegov sastavni dio.
5. Ovaj
Plan stupa na snagu osmoga dana od dana objave u "Narodnim novinama",
a primjenjuje se od 1. siječnja 2000. godine.
Klasa:
351-02/99-01/04
Urbroj: 5030104-99-1
Zagreb, 29. srpnja 1999.
Potpredsjednica
dr. Ljerka Mintas Hodak, v. r.
PRILOG
1.
SUBJEKTI ZADUŽENI ZA PROVOĐENJE PLANA
Naziv tijela |
Sjedište
i osobe za kontakt |
Napomena |
1. Državni
eko-stožer za Zagreb, provođenje Plana Ulica grada Vukovara 78
Voditelj Državnog eko-stožera Voditelj Državnog
eko-stožera ili jedan -
čelnik tijela državne uprave od njegovih zamjenika mora
uvijek biti
nadležnog za zaštitu prirode i okoliša dostupan komunikacijskoj jedinici
te
nositi prijamnik jednosmjernog poziva
("pager") Zamjenici
voditelja: -
predstavnik tijela državne
uprave nadležnog za unutarnje
poslove - predstavnik
tijela državne
uprave nadležnog za zdravstvo |
||
2. Županijski
eko-stožer i u sjedištu
županije ili Grada Zagreba Eko-stožer Grada Zagreba Voditelj
Županijskog eko-stožera i
Voditelj Županijskog eko-stožera Eko-stožera Grada Zagreba ili
jedan od Zamjenici voditelja: njegovih
zamjenika mora uvijek biti -
predstavnik županijskog ureda
dostupan komunikacijskoj jedinici te no- nadležnog za poslove
zdravstva, siti
prijamnik jednosmjernog poziva -
predstavnik policijske uprave
("pager") -
predstavnik županijskog
ureda nadležnog za poslove
zaštite prirode i okoliša |
||
3. Komunikacijske jedinice a) Centar za obavješćivanje Zagreb, Opatička 1 tel. 985 Republike Hrvatske b) Županijski centar za u sjedištu županije Komunikacijske
jedinice iz točaka obavješćivanje a),
b) c) i d) dužne su voditi evidenciju
(ime, prezime, položaj i tel.) o
voditeljima
stožera, zamjenicima, te
osoba u interventnim i ekspertnoj
jedinici,
zaduženima za provedbu Plana
tel. 92 c) Operativno dežurstvo Zagreb, Savska cesta 39 tijela državne uprave nadležnog za unutarnje poslove d) Operativno dežurstvo u u sjedištu policijske uprave tel. 92 policijskoj upravi |
||
4. Interventne jedinice a) Vatrogasne postrojbe tel. 93 tijela državne uprave nadležnog za unutarnje poslove b) Postrojbe civilne zaštite
tel. 92 c) Postrojbe ABKO Oružanih snaga Republike Hrvatske
tel. 985 d) Hitna medicinska pomoć
tel. 94
Interventne
jedinice iz točaka a), b) i c)
podatke o osobi zaduženoj za provedbu
Plana dužne
su dostaviti Centru za
obavješćivanje Republike Hrvatske.
Osobe zadužene za
provedbu Plana u
Interventnoj jedinici iz točaka b) i c)
moraju nositi prijamnike
jednosmjernog
poziva ("pagere")
|
||
5. Ekspertna jedinica Operativno-informativni
centar tel.
01/6451-075 a) Operativno-informativni centar INE,
Zagreb, Avenija V. Holjevca 10
Osobe zadužene za provedbu Plana INE trebaju
nositi prijamnike jednosmjernog b) Hrvatski zavod za toksikologiju
poziva ("pagere")
Voditelj Centra
c) Tijelo državne uprave nadležno za hidrometeorologiju d) Hrvatske vode e) Agencija za posebni otpad f) Tijelo državne uprave nadležno za zaštitu okoliša |
||
6. Prijevoz i logistika a) helikopteri Oružanih snaga Republike Hrvatske
tel. 985 i tijela državne uprave
tel. 92 nadležnog za unutarnje poslove |
PRILOG 2.
GRANIČNE
KOLIČINE OPASNIH TVARI ZA POTREBE PLANA
(96/82/EC,
Dodatak I., dio I. i II., kolona 2., članci 6. i 7.)
____________________________________________________________________________________________________________________
Opasna tvar Granična količina (u
tonama) i moguće posljedice_____________
(96/82/EC) ł
100%
D=5 ł
10%
D=4 ł
1%
D=3 ł 0,1% D=2 <0,1% D=1
____________________________________________________________________________________________________________________
Kastatrofalne Vrlo ozbiljne Ozbiljne Značajne Beznačajne
____________________________________________________________________________________________________________________
Amonijev nitrat
(eksploziv) 350 35 3,5 0,35 0,035
Amonijev nitrat
(gnojivo) 1250 125 12,5 1,25 0,125
Arsen pentoksid
(kiseline i soli) 1 0,1 0,01 0,001 0,0001
Arsen trioksid
(kiseline i soli) 0,1 0,01 0,001 0,0001 0,00001
Brom 20 2 0,2 0,02 0,002
Klor 10 1 0,1 0,01 0,001
Spojevi nikla 1 0,1 0,01 0,001 0,0001
Etilenimin 10 1 0,1 0,01 0,001
Fluor 10 1 0,1 0,01 0,001
Formaldehid
(konc.90%) 5 0,5 0,05 0,005 0,0005
Vodik 5 0,5 0,05 0,005 0,0005
Klorovodik
(ukapljeni plin) 25 2,5 0,25 0,025 0,0025
Olovni alkili 5 0,5 0,05 0,005 0,0005
Ukapljeni jako
zapaljivi plinovi 50 5 0,5 0,05 0,005
(uključivo UNP
i prirodni plin)
Acetilen 5 0,5 0,05 0,005 0,0005
Etilen oksid 5 0,5 0,05 0,005 0,0005
Propilen oksid 5 0,5 0,05 0,005 0,0005
Metanol 500 50 5 0,5 0,05
2-Kloranilin 0,01 0,001 0,0001 0,00001 0,000001
Metilizocijanat 0,15 0,015 0,0015 0,00015 0,000015
Kisik 200 20 2 0,2 0,02
Toluen diizocijanat 10 1 0,1 0,01 0,001
Fozgen 0,3 0,03 0,003 0,0003 0,00003
Arsin 0,2 0,02 0,002 0,0002 0,00002
Fosfin 0,2 0,02 0,002 0,0002 0,00002
Sumpordiklorid 1 0,1 0,01 0,001 0,0001
Sumpor trioksid 15 1,5 0,15 0,015 0,0015
TCDD (i ekvivalenti) 0,001 0,0001 0,00001 0,000001 0,0000001
Kancerogene tvari 0,001 0,0001 0,00001 0,000001 0,0000001
Benzin i druga
goriva 5000 500 50 5 0,5
Vrlo toksične
tvari (T+) 5 0,5 0,05 0,005 0,0005
Toksične tvari
(T) 50 5 0,5 0,05 0,005
Oksidansi (Ox) 50 5 0,5 0,05 0,005
Eksplozivi (Ex) i
pirotehničke tvari 50 5 0,5 0,05 0,005
Eksplozivi (Ex) s
ekstremnim rizicima 10 1 0,1 0,01 0,001
Zapaljive tvari
(R10) 5000 500 50 5 0,5
Visoko zapaljive
tvari (R17) 50 5 0,5 0,05 0,005
Lako zapaljive tvari
(R11) 5000 500 50 5 0,5
Vrlo lako zapaljive
tvari (R12) 10 1 0,1 0,01 0,001
Tvari opasne za
okoliš (R50) 200 20 2 0,2 0,02
Tvari opasne za
okoliš (R51, R53) 500 50 5 0,5 0,05
Tvari skupine R14
(R14/15) 100 10 1 0,1 0,01
Tvari skupine R29 50 5 0,5 0,05 0,005
____________________________________________________________________________________________________________________
PRILOG
3.
OKVIRNI SADRŽAJ OPERATIVNOG PLANA INTERVENCIJE U
ZAŠTITI OKOLIŠA PRAVNIH I FIZIČKIH OSOBA ČIJA DJELATNOST PREDSTAVLJA
STVARNU I/ILI POTENCIJALNU OPASNOST KOJA MOŽE IZAZVATI IZVANREDNI DOGAĐAJ
1.
Popis opasnih tvari, maksimalna očekivana količina opasnih tvari,
opis lokacije i okruženja, popis mogućih izvora opasnosti, procjena
mogućih uzroka i opasnosti od izvanrednog događaja.
2.
Preventivne mjere za sprečavanje izvanrednog događaja
uključujući obavezno izvješćivanje (brojevi, adrese,
prioriteti).
3.
Procjena posljedica od izvanrednog događaja, uključivši i analizu
najgoreg mogućeg slučaja (tzv. "Worst-case", EPA 40 CFR 68)
i proračun zona ugroženosti.
4.
Ustroj i provedba mjera u slučaju od izvanrednog događaja.
5.
Odgovorne osobe i potrebni stručni djelatnici u provedbi mjera.
6.
Sudjelovanje drugih fizičkih i pravnih osoba na osnovi ugovora u provedbi
intervencija (prema potrebi).
7.
Način zbrinjavanja prosutih opasnih tvari i sanacija okoliša.
8.
Program osposobljavanja za primjenu Operativnog plana intervencija u zaštiti
okoliša.
9.
Program održavanja vježbi (jedanput godišnje).
10.
Informiranje javnosti o slučajevima onečišćenja okoliša kod
kojih posljedice izlaze izvan prostora fizičke ili pravne osobe.
11.
Prilozi - odluke o usvajanju i reviziji, sheme, tabele, proračuni,
adresari, popisi, procedure, veza sa drugim planovima i sl.
PRILOG
4.
POPIS OVLAŠTENIH PRAVNIH OSOBA ZA POSTUPANJE S
OPASNIM OTPADOM
____________________________________________________________________________________________________________
Županija sakupljanje obrađivanje skladištenje
____________________________________________________________________________________________________________
Zagrebačka Termoclean Zg Puto Zagrebpetrol
Zagreb, Turinina 2 Zagreb, Jakuševec bb Zagreb, Črnomerec 38
Zagrebpetrol INA rafinerija,
maziva INA rafinerija, maziva
Zagreb, Črnomerec
38 Zagreb, Radnička
175 Zagreb, Radnička 175
Kaptol Cargo Crosco KAP
Zagreb, Brdovec 7 Zagreb, Vukovarska 18 Zagreb, A. Prosenika 9
Val-Int Val-Int
Sv. Nedjelja-Samobor Sv.
Nedjelja-Samobor
Crosco
Crosco
Zagreb, Vukovarska
18
Zagreb, Vukovarska 18
Ecoina
Zagreb, Savska c. 88
AEKS d.o.o.
Ivanić Grad,
Omladinska
____________________________________________________________________________________________________________
Primorsko-goranska Ind-eko Rijekatank Rijekatank
Rijeka, A.
Starčevića 2 Rijeka,
Kružna 10 Rijeka, Kružna 10
Rijekatank Rex
Rijeka, Kružna 10
Poreč, Brionska 11
REX
Poreč, Brionska 10
Mareco
Rijeka, Riječki lukobran 4
____________________________________________________________________________________________________________
Splitsko-dalmatinska Cian
Cian
Split, Varaždinska
51
Split, Varaždinska 51
Adriatic-Blizna
Adriatic-Blizna
Trogir, A.
Starčevića 16 Trogir, A.
Starčevića 16
____________________________________________________________________________________________________________
Sisačko-moslavačka Oxicolor Herbos Herbos
Sisak, R. Boškovića
2 Sisak, N. Tesle 17 Sisak, N. Tesle 17
M & C Budaševo,
Sisak, S.
Markovića 20
____________________________________________________________________________________________________________
Požeško-slavonska Našicecement Našicecement Našicecement
Našice, Tajnovac 1 Našice, Tajnovac 1 Našice, Tajnovac 1
____________________________________________________________________________________________________________
Varaždinska Patting
Patting
Varaždin, A. Cesarca
16
Varaždin, A. Cesarca 16
Univerzal
Univerzal
Varaždin,
Gospodarska
Varaždin, Gospodarska
____________________________________________________________________________________________________________
Osječko-baranjska Adria-Panos
Višnjevac, P.
Zoranića 1
____________________________________________________________________________________________________________
Bjelovarsko-bilogorska
Nacional
Nacional
Bjelovar, Lj. Gaja
10
Bjelovar, Lj. Gaja 10
____________________________________________________________________________________________________________
Šibensko-kninska TLM-Lozovac TLM-Lozovac
Šibenik, N. preporoda 12 Šibenik, N. preporoda 12
____________________________________________________________________________________________________________
Ovaj
popis nije konačan.
Tijelo
državne uprave nadležno za zaštitu prirode i okoliša dostavljat će svaka
tri mjeseca komunikacijskim jedinicama ažurirani popis ovlaštenih pravnih osoba
za postupanje s opasnim otpadom.
PRILOG
5.
PREDLOŽAK ZA VOĐENJE OČEVIDNIKA
INTERVENCIJA U ZAŠTITI OKOLIŠA
Vrijeme
događaja
Trajanje
događaja
(dan, mjesec, godina i sat)
(dani,
sati, minute)
__________________________________________________________
Lokacija
ispuštanja:
Trajanje
sanacije:
(mjeseci,
dani, sati)
__________________________________________________________
Vrsta i
količina (kg) opasne
Oznake
opasne tvari:
tvari ispuštene u:
UN,
CAS, KEMLER broj
- zrak
- tlo
__________________________________________________________
Tip
opasne tvari:
- vrlo
toksična
-
vrlo zapaljiva
- toksična
-
vrlo zapaljiva tekućina
-
oksidirajuća
- izuzetno zapaljiva
- eksplozivna
-
vrlo opasna po okoliš
- vrlo eksplozivna
-
opasna po okoliš
- zapaljiva
-
drugo
__________________________________________________________
Interventne
i sigurnosne mjere:
Angažirane
specijalne interventne jedinice:
-
javne
- ugovorne
U intervenciji angažirani:
- vatrogasci
- policija
- medicinsko osoblje
- savjetnici, specijalisti
- drugo
__________________________________________________________
U
intervenciji korištena oprema:
__________________________________________________________
Način
sanacije:
__________________________________________________________
Posljedice:
Područje
onečišćenog tla ili vode na kojem je potrebna intervencija (ha ili
m˛):
Broj ljudi iseljenih iz svojih kuća na više od dva sata ili onih
koji su ostali bez pitke vode ili el. energije više od 24 sata:
__________________________________________________________
Ostale
posljedice (broj mrtvih, ranjenih, otrovanih, uništena flora, fauna, utjecaj na
biološku raznolikost i slično):
Uzrok
otpuštanja opasnih tvari u okoliš:
- ljudski faktor
- mehaničko oštećenje
- poremećaj tehnološkog procesa
- nesreća prilikom prijevoza
- poremećaj procesa pročišćavanja
- elementarna nepogoda
- ostalo
__________________________________________________________
Troškovi
zbog onečišćenja okoliša:
- u
intervenciji utrošena sredstva
- naknada za obeštećenje
- troškovi saniranja okoliša
- iznos novčane kazne
- ostalo
__________________________________________________________
PRILOG
6.
PREDLOŽAK ZA IZVJEŠĆE O INTERVENCIJI
Županija:
Nositelj
izrade izvješća:
Adresa:
Tel./fax:
1.
Opći podaci
- datum i vrijeme nesreće
- mjesto
- adresa
- vrsta aktivnosti
2.
Vrsta nesreće
- eksplozija
- ispuštanje opasnih tvari
- emitirane opasne tvari (vrsta i količina):
- požar
3.
Poduzete interventne mjere
4.
Uzroci nesreće
- poznati (specificirajte)
- nepoznati
- informacija će biti dostavljena nakon završetka ispitivanja uzroka
nesreće
5.
Posljedice nesreće
a)
Unutar prostora pravne ili fizičke osobe
– žrtve
_____________
poginulih
_____________
ranjenih
_____________
otrovanih
-
posljedice po okoliš
kratkoročne
dugoročne
- broj
osoba izloženih posljedicama
nesreće _____________
- broj evakuiranih osoba
_____________
- materijalna
šteta _____________
- opasnost je još prisutna
_____________
- opasnost više nije prisutna
_____________
b)
Izvan prostora pravne ili fizičke osobe
- žrtve
_____________ poginulih
_____________
ranjenih
_____________
otrovanih
-
posljedice po okoliš
kratkoročne
dugoročne
- broj
osoba izloženih posljedicama
nesreće
_____________
- broj
evakuiranih
osoba
_____________
- materijalna šteta
_____________
- opasnost je još
prisutna
_____________
- opasnost više nije
prisutna
_____________
6.
Troškovi zbog onečišćenja okoliša:
- u
intervenciji utrošena sredstva
- naknada za obeštećenje
- troškovi saniranja okoliša
- iznos novčane kazne
- ostalo
7.
Pouke izvučene iz nesreće
8.
Srednjoročne i dugoročne mjere koje bi trebalo poduzeti da ne
dođe do ponavljanja nesreća