ZAKON
O ZAŠTITI OD POŽARA
(NN, br. 92/10)
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovim se
Zakonom uređuje sustav zaštite od požara.
(2) Sustav
zaštite od požara podrazumijeva planiranje zaštite od požara, propisivanje
mjera zaštite od požara građevina, ustrojavanje subjekata zaštite od požara,
provođenje mjera zaštite od požara, financiranje zaštite od požara te
osposobljavanje i ovlašćivanje za obavljanje poslova zaštite od požara, s
ciljem zaštite života, zdravlja i sigurnosti ljudi i životinja te sigurnosti
materijalnih dobara, okoliša i prirode od požara, uz društveno i gospodarski
prihvatljiv požarni rizik.
(3) U cilju
zaštite od požara poduzimaju se organizacijske, tehničke i druge mjere i radnje
za:
–
otklanjanje opasnosti od nastanka požara,
– rano
otkrivanje, obavješćivanje te sprječavanje širenja i učinkovito gašenje požara,
– sigurno
spašavanje ljudi i životinja ugroženih požarom,
–
sprječavanje i smanjenje štetnih posljedica požara,
–
utvrđivanje uzroka nastanka požara te otklanjanje njegovih posljedica.
(4) Odredbe
ovoga Zakona odgovarajuće se primjenjuju i na tehnološke eksplozije koje
nastaju kao posljedica uporabe zapaljivih tekućina i plinova te ostalih gorivih
tvari koje sa zrakom mogu stvoriti eksplozivnu atmosferu, ako posebnim propisom
nije drukčije određeno.
(5) Odredbe
ovoga Zakona odnose se i na građevinske dijelove i prostore u vlasništvu
Republike Hrvatske dane na upravljanje Ministarstvu obrane, odnosno
Ministarstvu pravosuđa te na građevine, građevinske dijelove i prostore koji su
od posebnog interesa za obranu Republike Hrvatske, osim ako posebnim propisom
nije drukčije određeno.
(6) Odredbe
ovoga Zakona ne primjenjuju se na prijevozna sredstva, osim ako posebnim
propisom nije drukčiji određeno.
(7) Odredbe
ovoga Zakona ne odnose se na građevne proizvode uređene posebnim propisima
kojima se uređuju tehnička svojstva, ocjenjivanje sukladnosti, dokazivanje
uporabljivosti i druga pitanja vezana za građevne proizvode, osim u dijelu u
kojem se ovim Zakonom ili podzakonskim propisima donesenim na temelju njega, uz
suglasnost ministra zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva,
određuju svojstva otpornosti na požar i/ili reakcije na požar građevnih
proizvoda.
Članak 2.
(1)
Pojedini pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu imaju sljedeće značenje:
1) Požar je
samopodržavajući proces gorenja koji se nekontrolirano širi u prostoru.
2) Gorenje je brza
kemijska reakcija neke tvari s oksidansom, najčešće s kisikom iz zraka u kojoj
nastaju produkti gorenja te se oslobađa toplina, plamen i svjetlost.
3) Tehnološka eksplozija je naglo širenje plinova uslijed gorenja ili druge
kemijske reakcije.
4) Požarni rizik je
vjerojatnost nastanka požara u danim procesima ili stanjima.
5) Ugroženost od požara je potencijalna opasnost od požara za zdravlje ili život
ljudi i materijalnih dobara.
6) Otpornost na požar je sposobnost dijela građevine da kroz određeno vrijeme ispunjava
zahtijevanu nosivost (R) i/ili cjelovitost (E) i/ili toplinsku izolaciju (I)
i/ili drugo očekivano svojstvo, kako je propisano normom o ispitivanju
otpornosti na požar.
7) Reakcija na požar
je doprinos materijala razvoju požara uslijed vlastite razgradnje do koje
dolazi izlaganjem tog materijala određenim ispitnim uvjetima.
8) Neposredna opasnost je stanje visokog požarnog rizika, koje može u bliskoj budućnosti
dovesti do požara.
9) Evakuacijski put iz građevine je posebno projektiran i izveden put koji vodi od bilo
koje točke u građevini do vanjskog prostora ili sigurnog prostora u građevini,
čije značajke (otpornost i reakcija na požar, širina, visina, označavanje,
protupanična rasvjeta i dr.) omogućuju da osobe zatečene u požaru mogu sigurno
(samostalno ili uz pomoć spasitelja) napustiti građevinu.
(2) Izrazi
koji se u ovom Zakonu koriste za osobe u muškom rodu su neutralni i odnose se
na muške i ženske osobe.
Članak 3.
(1) Na
postupovna pitanja u postupcima koja nisu uređena ovim Zakonom, primjenjuju se
odredbe propisa kojima se uređuje opći upravni postupak.
(2) Na
pitanja koja nisu uređena ovim Zakonom, a odnose na stavljanje proizvoda na
tržište i/ili na raspolaganje, ocjenjivanje sukladnosti, kao i njihovog
nadzora, primjenjuju se odredbe propisa kojima se uređuje područje tehničkih
zahtjeva za proizvode i ocjenjivanje sukladnosti.
Članak 4.
(1) Zaštita
od požara od posebnog je interesa za Republiku Hrvatsku.
(2) Zaštitu
od požara provode, osim fizičkih i pravnih osoba propisanih ovim Zakonom, i
pravne osobe i udruge koje obavljaju vatrogasnu djelatnost i djelatnost zaštite
i spašavanja te jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, sukladno
propisima kojima se uređuje područje zaštite i spašavanja.
(3)
Vatrogasna djelatnost te zaštita i spašavanje uređuju se posebnim propisima.
Članak 5.
(1)
Gospodarski subjekti mogu stavljati na tržište i/ili na raspolaganje proizvode
za zaštitu od požara samo ako su u skladu s odredbama važećih pravnih propisa
koji se na njih odnose, za što su odgovorni prema odredbama propisa kojim se
uređuje područje tehničkih zahtjeva i ocjenjivanja sukladnosti.
(2) Iznimno
od stavka 1. ovoga članka, proizvodi za zaštitu od požara mogu se stavljati na
tržište i/ili na raspolaganje ako posjeduju ispravu o ispravnosti i podobnosti
za namijenjenu svrhu, koju izdaje pravna osoba ovlaštena od strane ministra
unutarnjih poslova (u daljnjem tekstu: ministar).
(3)
Ministar će pravilnikom propisati tehničke i druge uvjete koje moraju
ispunjavati pravne osobe iz stavka 2. ovoga članka.
Članak 6.
(1)
Ministar donosi podzakonske propise kojima se prenosi usklađeno zakonodavstvo
Europske unije, a kojima se propisuju tehnički zahtjevi za proizvode ili
skupine proizvoda za zaštitu od požara, posebni zahtjevi koje moraju
zadovoljiti tijela za ocjenjivanje sukladnosti i način ispunjavanja propisanih
zahtjeva, postupak praćenja njihovog rada te mjere koje treba poduzeti u
slučaju neispunjavanja propisanih zahtjeva, kao i postupci ocjenjivanja
sukladnosti uključujući redovite i izvanredne preglede proizvoda za zaštitu od
požara u uporabi.
(2) Propisi
iz stavka 1. ovoga članka mogu sadržavati i zahtjev da se na proizvod ili
skupinu proizvoda stavljaju propisane oznake sukladnosti te da budu praćeni
uputama i podacima o sigurnosti na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu.
(3)
Proizvodi za zaštitu od požara sukladni su s bitnim zahtjevima propisa iz
stavka 1. ovoga članka ako su sukladni s hrvatskim normama kojima su prihvaćene
usklađene europske norme za te proizvode, što se dokazuje ispravama o
sukladnosti proizvoda prema propisu kojima se uređuje područje tehničkih
zahtjeva i ocjenjivanja sukladnosti.
(4) Popis
hrvatskih normi iz stavka 3. ovoga članka Ministarstvo unutarnjih poslova (u
daljnjem tekstu: Ministarstvo) objavljuje u »Narodnim novinama«, u suradnji s
hrvatskim normirnim tijelom.
(5) Tijelo
za ocjenjivanje sukladnosti iz stavka 1. ovoga članka može obavljati poslove
ocjenjivanja sukladnosti na temelju rješenja o ovlaštenju koje donosi ministar
ukoliko su ispunjeni posebni zahtjevi iz stavka 1. ovoga članka, kao i ukoliko
su ispunjeni uvjeti propisani propisom iz stavka 1. ovoga članka. Ispunjenost
zahtjeva za tijela koja provode ocjenjivanje sukladnosti utvrđuje ministar koji
to može povjeriti drugoj, za to osposobljenoj pravnoj osobi.
(6) Protiv
rješenja o ovlaštenju iz stavka 5. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se
može pokrenuti upravni spor.
(7)
Ministar će, na zahtjev, priznati isprave o sukladnosti izdane u inozemstvu na
način i pod uvjetima propisanima propisom kojim se uređuje područje tehničkih
zahtjeva za proizvode i ocjenjivanja sukladnosti, o čemu se vodi evidencija i
objavljuje na internetskim stranicama Ministarstva.
Članak 7.
Ispunjavanje
zahtjeva iz članka 5. i 6. ovoga Zakona proizvoda za zaštitu od požara
stavljenih na tržište i/ili na raspolaganje u Republici Hrvatskoj, osigurava se
provođenjem inspekcijskog nadzora nad tržištem, koji obavljaju inspekcijska
tijela državne uprave, samostalno ili u međusobnoj koordinaciji, na način i u
skladu s propisanim nadležnostima, ovim Zakonom i propisom kojim se uređuje
sustav državne uprave.
II. PRAVA, DUŽNOSTI I ODGOVORNOSTI
U ZAŠTITI OD POŽARA
Članak 8.
(1) Svaka
fizička i pravna osoba, tijelo državne vlasti te jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave dužni su djelovati na način kojim se ne može izazvati
požar.
(2) Svaka
fizička i pravna osoba, tijela državne vlasti te jedinice lokalne i područne
(regionalne) samouprave (u daljnjem tekstu: osobe nad kojima se provodi nadzor)
dužni su provoditi mjere zaštite od požara utvrđene odredbama ovoga Zakona i
drugim propisima donesenim na temelju njega, planovima i procjenama ugroženosti
od požara, odlukama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te
drugim općim aktima iz područja zaštite od požara.
(3) Svaka
fizička i pravna osoba odgovorna je za neprovođenje mjera zaštite od požara,
izazivanje požara, kao i za posljedice koje iz toga nastanu sukladno odredbama
ovoga Zakona i odlukama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak 9.
(1)
Republika Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave mogu
poticati znanstvena istraživanja te izradu stručnih studija, kao i provedbu
projekata i programa sigurnih tehnologija i zahvata u prostoru kojima se
smanjuje ili sprječava nastanak i širenje požara.
(2)
Ministarstvo daje prethodno mišljenje na dostavljene stručne studije, projekte
i programe iz stavka 1. ovoga članka koji će se financirati ili sufinancirati
iz državnog proračuna.
Članak 10.
(1)
Vlasnici, odnosno korisnici građevina i drugih nekretnina te prostora, odnosno
upravitelji zgrada dužni su:
– osigurati
provedbu mjera propisanih ovim Zakonom, propisima donesenim na temelju ovoga
Zakona te drugim propisima, planovima, aktima i odlukama iz zaštite od požara
na njihovom području i/ili vlasništvu,
–
poduzimati mjere za smanjenje opasnosti od nastanka i širenja požara, kao i
mjera za unapređenje stanja zaštite od požara na svom vlasništvu uzimajući u
obzir ugroženost i stanje zaštite od požara,
–
posjedovati vozila, uređaje, opremu, alat i sredstva za dojavu, gašenje i
sprječavanje širenja požara na svom vlasništvu, odnosno na svom području u
količinama, vrsti i na mjestima kako je utvrđeno posebnim propisima te
procjenama i planovima zaštite od požara.
(2) Osobe
koje imaju posebne ovlasti i odgovornosti u pravnim osobama odgovorne su, u
svom djelokrugu, za provedbu obveza iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 11.
(1)
Ministarstvo na informacijskom sustavu vodi evidenciju i statistiku zaštite od
požara.
(2) Fizičke
i pravne osobe i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave dužne su
policijskoj upravi, neposredno ili putem centra 112, prijaviti nastanak požara
i sve informacije o požaru.
(3) Pravne
osobe su dužne voditi evidenciju o požarima na svom vlasništvu.
(4) Sadržaj
i način vođenja evidencije iz stavka 1. i 3. ovoga članka propisat će ministar.
III. PLANOVI I DOKUMENTI ZAŠTITE
OD POŽARA
Članak 12.
(1)
Dokumentima zaštite od požara uređuje se organizacija i mjere zaštite od požara
na prostoru za koji se donose.
(2)
Dokumenti zaštite od požara državne razine su:
–
Nacionalna strategija zaštite od požara,
–
Nacionalni plan djelovanja zaštite od požara,
– Izvješće
o stanju zaštite od požara u Republici Hrvatskoj,
– Program
aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku
Hrvatsku.
(3)
Dokumenti zaštite od požara lokalne i područne (regionalne) razine su planovi
zaštite od požara te provedbeni planovi unapređenja zaštite od požara.
(4)
Hrvatski sabor, na prijedlog Vlade Republike Hrvatske, donosi Nacionalnu
strategiju zaštite od požara za razdoblje od najmanje 10 godina.
(5)
Nacionalna strategija zaštite od požara, osim opisa i analize postojećeg stanja
zaštite od požara u Republici Hrvatskoj sadrži i glavne ciljeve, prioritete,
međunarodne obveze, pravni okvir te instrumente i mjere provedbe kao i
nositelje i odgovornosti i elemente ocjene.
(6)
Nacionalni plan djelovanja zaštite od požara donosi Vlada Republike Hrvatske na
prijedlog Ministarstva, za razdoblje od četiri godine i sadrži osobito: mjere i
aktivnosti u području zaštite od požara, način, redoslijed, rokove i nositelje
provedbe mjera, projekte, procjenu potrebnih sredstava te analizu troškova i
koristi.
(7) Ostali
dokumenti zaštite od požara ne mogu biti u suprotnosti s Nacionalnom
strategijom zaštite od požara.
(8)
Hrvatski sabor razmatra četverogodišnje Izvješće o stanju zaštite od požara u
Republici Hrvatskoj.
(9) Vlada
Republike Hrvatske na prijedlog Ministarstva, uz prethodno mišljenje
Nacionalnog odbora za preventivnu zaštitu i gašenje požara osnovanog prema
posebnom propisu i središnjeg tijela državne uprave za vatrogastvo, donosi
godišnji program aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od
interesa za Republiku Hrvatsku.
Članak 13.
(1)
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave donose plan zaštite od
požara za svoje područje na temelju procjene ugroženosti od požara, po
prethodno pribavljenom mišljenju nadležne policijske uprave. Procjena
ugroženosti i plan zaštite od požara županije temelje se na procjenama
ugroženosti i planovima zaštite od požara gradova i općina na području županije.
(2)
Ministar propisuje uvjete i način izrade te sadržaj planova i procjena
ugroženosti iz stavka 1. ovoga članka.
(3)
Nadležna vatrogasna zajednica daje prethodno mišljenje na dio procjene
ugroženosti od požara za svoje područje koji se odnosi na organizaciju
vatrogasne djelatnosti kroz minimalna mjerila dana posebnim propisom kojim se
uređuje područje vatrogastva.
(4)
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave na temelju procjene
ugroženosti iz stavka 1. ovoga članka donose godišnji provedbeni plan
unapređenja zaštite od požara za svoje područje za čiju provedbu će osigurati
financijska sredstva. Godišnji provedbeni planovi unapređenja zaštite od požara
gradova i općina donose se na temelju godišnjeg provedbenog plana unapređenja
zaštite od požara županije na čijem prostoru se nalaze. Godišnji provedbeni
plan unapređenja zaštite od požara županije donosi se uz sudjelovanje nadležne
policijske uprave i vatrogasne zajednice županije.
(5)
Godišnji provedbeni plan unapređenja zaštite od požara iz stavka 4. ovoga
članka može biti dio dugoročnijeg plana unapređenja zaštite od požara.
(6)
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave najmanje jednom godišnje
usklađuju planove iz stavka 1. ovoga članka s novonastalim uvjetima.
(7) Jedinice
lokalne i područne (regionalne) samouprave najmanje jednom u 5 godina usklađuju
procjene ugroženosti iz stavka 1. ovoga članka s novonastalim uvjetima.
(8)
Predstavnička tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
najmanje jednom godišnje razmatraju izvješće o stanju zaštite od požara na svom
području i stanju provedbe godišnjeg provedbenog plana unapređenja zaštite od
požara za svoje područje. Izvješće o stanju zaštite od požara županije i stanju
provedbe godišnjeg provedbenog plana unapređenja zaštite od požara županije
dostavlja se Nacionalnom odboru za preventivnu zaštitu i gašenje požara i
središnjem tijelu državne uprave za vatrogastvo.
(9)
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave u donošenju planova iz
stavka 1. i 4. ovoga članka osigurat će sudjelovanje javnosti.
Članak 14.
Jedinice
lokalne i područne (regionalne) samouprave uređuju područje zaštite od požara
na svom području sukladno odredbama ovoga Zakona i drugih propisa kojima se
uređuje područje zaštite od požara te prema vlastitim planovima, potrebama i
prosudbama.
IV. UPOZNAVANJE I
OSPOSOBLJAVANJE ZA ZAŠTITU OD POŽARA
Članak 15.
(1) Svatko
ima pravo i obvezu biti upoznat s opasnostima od požara na mjestu gdje boravi
ili radi.
(2) Odluku
o planu, programu i načinu upoznavanja s opasnostima od požara donose jedinice
lokalne i područne (regionalne) samouprave za svoje područje te pravne osobe na
svom vlasništvu.
Članak 16.
Radi
osiguranja pravodobne i učinkovite zaštite od požara jedinice lokalne i
područne (regionalne) samouprave te pravne osobe organiziraju osposobljavanje
pučanstva za provedbu preventivnih mjera zaštite od požara, gašenje početnih
požara i spašavanje ljudi i imovine ugroženih požarom prema posebnim propisima,
o čemu su dužni voditi evidenciju.
V. PREVENTIVNO POSTUPANJE,
OBAVJEŠĆIVANJE I GAŠENJE POČETNIH POŽARA
Članak 17.
U cilju
održavanja i provjere provedbe preventivnih mjera zaštite od požara jedinice
lokalne i područne (regionalne) samouprave te pravne osobe održavaju
protupožarne vježbe, na način i u vremenu koje odredi ministar.
Članak 18.
(1) Svatko
tko primijeti neposrednu opasnost od nastanka požara ili požar odmah će
sukladno svojim psihofizičkim sposobnostima pristupiti otklanjanju opasnosti,
odnosno gašenju požara, vodeći pri tome računa da ne dovede u opasnost sebe ili
drugu osobu.
(2) Ukoliko
osoba iz stavka 1. ovoga članka nije uspjela otkloniti opasnosti, odnosno
ugasiti požar, dužna je obavijestiti Centar 112, najbližu vatrogasnu postrojbu
ili policiju, odnosno postupiti prema planu zaštite od požara.
(3) Pravne
osobe i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave dužne su, na način
i pod uvjetima utvrđenim zakonom i propisima donesenim na temelju njega te
planovima zaštite od požara, svojim alatom, opremom, tehničkim i prijevoznim sredstvima,
a fizičke osobe i svojim radom, sudjelovati u gašenju požara i spašavanju ljudi
i imovine ugroženih požarom.
VI. ORGANIZACIJA I USTROJ
ZAŠTITE OD POŽARA
Članak 19.
(1)
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave organiziraju zaštitu od požara
na svom području kao javnu službu te skrbe o stanju zaštite od požara na svom
području sukladno odredbama ovoga Zakona, propisima donesenim na temelju njega,
planovima zaštite od požara, općim aktima i drugim odlukama, kao i priznatim
pravilima tehničke prakse.
(2)
Vlasnici odnosno korisnici građevina i drugih nekretnina te prostora odnosno
upravitelji zgrada organiziraju zaštitu od požara te skrbe o stanju zaštite od
požara sukladno odredbama ovoga Zakona, propisima donesenim na temelju njega,
odlukama i planovima tijela državne uprave i jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave, općim aktima pravnih osoba, procjenama ugroženosti i
planovima zaštite od požara.
Članak 20.
(1) Radi
utvrđivanja odgovarajuće organizacije i provođenja mjera zaštite od požara,
građevine, građevinski dijelovi i druge nekretnine te prostori razvrstavaju se
rješenjem ministra u jednu od četiri propisane kategorije ugroženosti od
požara, prema kriterijima, uvjetima i osnovama utvrđenim pravilnikom koji, uz
prethodno mišljenje čelnika središnjeg tijela državne uprave za vatrogastvo i
Hrvatske vatrogasne zajednice, donosi ministar.
(2)
Rješenjem iz stavka 1. ovoga članka određuju se i rokovi za izvršenje obveza
koje iz toga proizlaze. Protiv rješenja nije dopuštena žalba, ali se može
pokrenuti upravni spor.
(3)
Vlasnici, odnosno korisnici građevina, građevinskih dijelova i drugih
nekretnina te prostora razvrstanih u prvu i drugu kategoriju ugroženosti od
požara dužni su donijeti plan zaštite od požara izrađen na temelju procjene
ugroženosti od požara te organizirati službu zaštite od požara.
(4)
Vlasnici, odnosno korisnici građevina, građevinskih dijelova i drugih
nekretnina te prostora, odnosno upravitelji zgrada razvrstanih u treću
kategoriju ugroženosti od požara dužni su zaposliti najmanje jednog djelatnika,
koji će biti zadužen za obavljanje poslova zaštite od požara i unapređenje
stanja zaštite od požara.
(5)
Vlasnici, odnosno korisnici građevina, građevinskih dijelova i drugih
nekretnina te prostora, odnosno upravitelji zgrada razvrstanih u četvrtu
kategoriju ugroženosti od požara dužni su imati zaposlenog najmanje jednog
djelatnika zaduženog za obavljanje poslova zaštite od požara i unapređenje
stanja zaštite od požara, koji smije obavljati i druge poslove.
(6)
Najmanje jednom u 5 godina provest će se usklađivanje procjena ugroženosti iz
stavka 3. ovoga članka s novonastalim uvjetima.
(7) Planovi
iz stavka 3. ovoga članka moraju biti usklađeni s planom zaštite od požara
jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave na području na kojem se
građevine, građevinski dijelovi i druge nekretnine te prostori nalaze, te se
usklađuju najmanje jednom godišnje s novonastalim uvjetima.
(8)
Djelatnici službe za zaštitu od požara iz stavka 3. ovoga članka moraju imati završen
najmanje preddiplomski sveučilišni studij ili stručni studij u trajanju od
najmanje tri godine tehničkog smjera, te položen stručni ispit.
(9)
Djelatnici zaduženi za obavljanje poslova i unapređenje stanja zaštite od
požara iz stavka 4. i 5. ovoga članka moraju imati najmanje zvanje vatrogasca
ili završeno srednjoškolsko obrazovanje u programu gimnazije ili srednjoškolsko
strukovno obrazovanje u četverogodišnjem trajanju, te položen stručni ispit.
(10)
Stručni ispit iz stavka 8. i 9. ovoga članka polaže se na način i prema
programu koji propisuje ministar.
(11) Obveze
iz stavka 3., 4. i 5. ovoga članka mogu se prenijeti na treću osobu ukoliko
ispunjava uvjete propisane ovim člankom, te ukoliko to ne utječe na
ispunjavanje njezinih osnovnih zadaća i odgovornosti prema propisima kojima se
uređuje područje vatrogastva.
(12)
Središnje tijelo državne uprave za vatrogastvo i/ili nadležna vatrogasna
zajednica daje prethodno mišljenje na dio procjene ugroženosti od požara koje
se odnosi na ustroj i opremanje vatrogasne postrojbe kroz minimalna mjerila
koja određuje ministar.
(13)
Pravilnikom iz stavka 1. ovoga članka utvrđuju se i vrste građevina i prostora
koje se ne razvrstavaju u kategorije ugroženosti od požara sukladno stavku 1.
ovoga članka.
Članak 21.
(1)
Vlasnici, odnosno korisnici građevina, građevinskih dijelova i drugih
nekretnina te prostora, odnosno upravitelji zgrada iz članka 20. ovoga Zakona,
općim aktom uređuju stanje zaštite od požara, sukladno propisima, vlastitim
planovima i potrebama.
(2) Ministar
će pravilnikom propisati sadržaj općeg akta iz stavka 1. ovoga članka.
VII. ZAŠTITA OD POŽARA U SUSTAVU
ZAŠTITE OKOLIŠA, PROSTORNOG UREĐENJA I GRADNJE
Članak 22.
(1)
Ministarstvo, kao subjekt zaštite okoliša prema posebnom propisu, sudjeluje u
donošenju dokumenata održivog razvitka i zaštite okoliša državne razine, a
nadležna policijska uprava područne (regionalne) i lokalne razine, prema
odredbama propisa kojim se uređuje područje zaštite okoliša, u dijelu koji se
odnosi na zaštitu od požara.
(2) Ministarstvo
daje mišljenje u postupku strateške procjene utjecaja na okoliš državne razine,
a nadležna policijska uprava područne (regionalne) i lokalne razne, sukladno
posebnom propisu iz područja zaštite okoliša, u dijelu koji se odnosi na
zaštitu od požara.
(3)
Ministarstvo sudjeluje u postupku kojim se provodi procjena utjecaja zahvata na
okoliš, odnosno utvrđuju objedinjeni uvjeti zaštite okoliša državne razine, a
nadležna policijska uprava područne (regionalne) i lokalne razine, sukladno
posebnom propisu iz područja zaštite okoliša, u dijelu koji se odnosi na
zaštitu od požara.
(4)
Ministar, uz prethodno mišljenje ministra nadležnog za zaštitu okoliša, donijet
će pravilnik kojim se određuju zahvati u prostoru u kojima Ministarstvo odnosno
nadležna policijska uprava ne sudjeluje u postupcima iz stavka 3. ovoga članka.
Članak 23.
(1)
Ministarstvo, na traženje nadležnog tijela, sudjeluje u postupku donošenja
dokumenata prostornog uređenja državne razine sukladno posebnom propisu kojim
se uređuje područje prostornog uređenja i građenja.
(2)
Nadležna policijska uprava, na traženje nadležnog tijela, sudjeluje u postupku
donošenja dokumenata prostornog uređenja područne (regionalne) i lokalne razine
sukladno propisu kojim se uređuje područje prostornog uređenja i građenja.
(3) Pri
donošenju dokumenata prostornog uređenja iz stavka 1. i 2. ovoga članka treba
voditi računa o prostornim uvjetima zaštite od požara, posebice o:
–
mogućnosti evakuacije i spašavanja ljudi, životinja i imovine,
–
sigurnosnim udaljenostima između građevina ili njihovom požarnom odjeljivanju,
–
osiguranju pristupa i operativnih površina za vatrogasna vozila,
–
osiguranju dostatnih izvora vode za gašenje,
uzimajući u
obzir postojeća i nova naselja, građevine, postrojenja i prostore te njihova
požarna opterećenja i zauzetost osobama.
Članak 24.
(1)
Nadležna policijska uprava, na traženje nadležnog tijela, sudjeluje u postupku
izdavanja rješenja o uvjetima građenja prema propisu kojim se uređuje područje
prostornog uređenja i gradnje, radi izdavanja potvrde o usklađenosti idejnog
projekta s posebnim propisima iz područja zaštite od požara.
(2)
Nadležna policijska uprava, na traženje nadležnog tijela, sudjeluje u postupku
izdavanja lokacijske dozvole za zahvat u prostoru prema propisu kojim se
uređuje područje prostornog uređenja i gradnje, radi određivanja posebnih
uvjeta zaštite od požara.
(3)
Nadležna policijska uprava, na zahtjev projektanta, odnosno investitora i/ili
na traženje nadležnog tijela određuje posebne uvjete zaštite od požara prije
i/ili tijekom postupka izdavanja rješenja za građenje prema propisu kojim se
uređuje područje prostornog uređenja i gradnje.
(4) Kada
lokacijsku dozvolu iz stavka 2. ovoga članka izdaje ministarstvo nadležno za
poslove prostornog uređenja i gradnje, u postupku izdavanja lokacijske dozvole
sudjeluje Ministarstvo.
(5) Kada
rješenje za građenje iz stavka 3. ovoga članka izdaje ministarstvo nadležno za
poslove prostornog uređenja i gradnje, posebne uvjete zaštite od požara određuje
Ministarstvo.
(6)
Ministar, u suglasnosti s ministrom nadležnim za poslove prostornog uređenja i
gradnje, određuje zahvate u prostoru u kojima nadležna policijska uprava,
odnosno Ministarstvo ne sudjeluje u postupku izdavanja rješenja o uvjetima
građenja, odnosno lokacijske dozvole.
(7) Odredbe
ovoga članka na odgovarajući se način primjenjuju i na izmjene i/ili dopune
rješenja o uvjetima građenja, odnosno lokacijske dozvole te rješenja o
izvedenom stanju koja se izdaju prema propisu kojim se uređuje područje
prostornog uređenja i gradnje.
Članak 25.
(1)
Prilikom projektiranja i građenja građevine mora se osigurati zaštita od
požara, kao jedan od bitnih zahtjeva za građevinu propisanih posebnim propisom
kojim se uređuje područje prostornog uređenja i gradnje, tako da se u slučaju
požara:
– očuva
nosivost konstrukcije tijekom određenog vremena utvrđena posebnim propisom,
– spriječi
širenje vatre i dima unutar građevine,
– spriječi
širenje vatre na susjedne građevine,
– omogući
da osobe mogu neozlijeđene napustiti građevinu, odnosno da se omogući njihovo
spašavanje,
– omogući
zaštita spašavatelja.
(2) Smatra
se da je bitni zahtjev zaštite od požara iz stavka 1. ovoga članka ispunjen
ukoliko građevina udovoljava minimalnim tehničkim zahtjevima zaštite od požara
utvrđenim posebnim propisima i odlukama, procjenama utjecaja zahvata na okoliš,
odnosno objedinjenim uvjetima zaštite okoliša iz članka 22. ovoga Zakona,
dokumentima prostornog uređenja iz članka 23. ovoga Zakona i posebnim uvjetima
zaštite od požara iz članka 24. ovoga Zakona.
(3)
Ispunjavanje bitnog zahtjeva zaštite od požara može se dokazivati i prema
priznatim metodama proračuna i modelima koji su različiti od načina dokazivanja
propisanog stavkom 2. ovoga članka.
(4)
Odstupanje od bitnog zahtjeva zaštite od požara dopušteno je samo u postupku
propisanom propisom kojim se uređuje područje prostornog uređenja i gradnje iz
prethodno pribavljeno mišljenje Ministarstva, odnosno nadležne policijske
uprave.
(5) Iznimno
od stavka 2. i 3. ovoga članka, ispunjavanje bitnog zahtjeva zaštite od požara
može se dokazivati i na drugi način, uz odobrenje Ministarstva, a na obrazložen
zahtjev investitora ili projektanta građevine.
(6) O
zahtjevu iz stavka 5. ovoga članka Ministarstvo odlučuje rješenjem protiv kojeg
nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
Članak 26.
(1) Vrijeme
u kojem konstrukcija građevine mora očuvati nosivost i zahtjeve u vezi:
– sa
sprječavanjem širenja vatre unutar građevine,
– sa
sprječavanjem širenja vatre na susjedne građevine,
– s
omogućavanjem da osobe mogu neozlijeđene napustiti građevinu, odnosno da se
omogući njihovo spašavanje,
– s
omogućavanjem zaštite spašavatelja
te druge
zahtjeve koje u vezi sa zaštitom od požara moraju ispunjavati građevine kao i
svojstva otpornosti na požar i/ili reakcije na požar građevinskih proizvoda
propisuje ministar u suglasnosti s ministrom nadležnim za zaštitu okoliša,
prostorno uređenje i graditeljstvo.
(2)
Podzakonski propisi i odluke drugih tijela, procjena utjecaja zahvata na okoliš
odnosno objedinjeni uvjetima zaštite okoliša iz članka 22. ovoga Zakona,
dokumenti prostornog uređenja iz članka 23. ovoga Zakona i posebni uvjeti
zaštite od požara iz članka 24. ovoga Zakona moraju biti u skladu s odredbama
ovoga Zakona i podzakonskih propisa iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 27.
(1) Prema
zahtjevnosti mjera zaštite od požara građevine se dijele na:
– građevine
skupine 1 – manje zahtjevne građevine i
– građevine
skupina 2 – zahtjevne građevine.
(2)
Ministar u suglasnosti s ministrom nadležnim za gradnju, razvrstat će propisom
građevine u skupine iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 28.
(1) Podaci
za projektiranje mjera zaštite od požara u glavnom projektu, koji je sastavni
dio potvrde glavnog projekta, građevinske dozvole, odnosno rješenja za građenje
prema propisima kojima se uređuje područje građenja, dobivaju se iz elaborata
zaštite od požara koji je poslužio kao podloga za njegovu izradu.
(2)
Elaborat zaštite od požara izrađuje se samo za građevine skupine 2.
(3)
Elaborat zaštite od požara izrađuje osoba ovlaštena za izradu elaborata zaštite
od požara i ovjerava ga svojim potpisom i žigom.
(4)
Ovlaštenje za izradu elaborata zaštite od požara daje Ministarstvo rješenjem
osobi koja:
1. ima
visoku stručnu spremu odnosno završen diplomski sveučilišni studij ili
integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij tehničkog smjera, i
položen stručni ispit za obavljanje poslova u graditeljstvu prema posebnom
zakonu te koja u skladu s tim zakonom upotpunjava i usavršava svoje znanje u
području zaštite od požara te ima
– najmanje
pet godina radnog iskustva na poslovima projektiranja, odnosno stručnog nadzora
zaštite od požara građevina
ili
– najmanje
dvije godine radnog iskustva na poslovima projektiranja odnosno stručnog
nadzora građevina glede zaštite od požara i završen poslijediplomski i/ili
specijalistički studij iz područja požarnog inženjerstva i/ili zaštite od
požara u građevinama s najmanje 60 ECTS bodova,
ili
2. ima
najmanje visoku stručnu spremu, odnosno završen diplomski sveučilišni studij
ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij tehničkog smjera i
položen državni stručni ispit čiji ispitni program sadrži područje zaštite od
požara te ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima inspekcijskog
nadzora zaštite od požara građevina.
(5) Protiv
rješenja iz stavka 4. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti
upravni spor.
(6)
Ministar rješenjem oduzima ovlaštenje osobi iz stavka 3. ovoga članka ukoliko
više ne ispunjava uvjete iz stavka 4. ovoga članka.
(7) Protiv
rješenja iz stavka 6. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti
upravni spor.
(8) O
ovlaštenjima iz stavka 4. ovoga članka Ministarstvo vodi očevidnik.
(9)
Ministar će, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za poslove prostornog
uređenja i graditeljstva, pravilnikom propisati sadržaj elaborata zaštite od
požara.
(10)
Ministar će pravilnikom propisati način davanja i oduzimanja ovlaštenja za
izradu elaborata za zaštitu od požara te isprave i način dokazivanja činjenica
na temelju kojih se daje ovlaštenje.
Članak 29.
(1) Glavni
projekt građevina podliježe provjeri tehničkog rješenja iz zaštite od požara.
(2)
Provjeru iz stavka 1. ovoga članka provodi jedan ili više ovlaštenih
revidenata.
(3)
Ovlaštenje za obavljanje provjere projekata može se dati osobi koja:
1. prema
propisima koji uređuju prostorno uređenje i gradnju ima pravo na obavljanje
poslova projektiranja u području zaštite od požara, koja ima visoku stručnu
spremu, odnosno završen diplomski sveučilišni studij ili integrirani
preddiplomski i diplomski sveučilišni studij s najmanje deset godina radnog
iskustva u projektiranju, koja je projektirala u svojstvu odgovorne osobe
građevine osobite inženjerske složenosti i koja je na drugi način unaprijedila tehničku
struku u području zaštite od požara
ili
2. ima
najmanje visoku stručnu spremu, odnosno završen diplomski sveučilišni studij
ili integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij s najmanje deset
godina radnog iskustva u inspekcijskom nadzoru zaštite od požara građevina
osobite inženjerske složenosti i koja je na drugi način unaprijedila tehničku
struku u području zaštite od požara.
(4)
Ovlaštenje za obavljanje provjere projekata po prethodno pribavljenom mišljenju
povjerenstva, daje i oduzima ministar. Povjerenstvo osniva i imenuje ministar.
(5)
Povjerenstvo iz stavka 4. ovoga članka čini predsjednik i četiri člana koji se
imenuju iz redova Ministarstva, ministarstva nadležnog za poslove prostornog
uređenja i graditeljstva i strukovnih organizacija.
(6) O
ovlaštenjima iz stavka 4. ovoga članka Ministarstvo vodi očevidnik. Popis
ovlaštenih revidenata, na temelju podataka iz propisanog očevidnika, objavljuje
se jednom godišnje u »Narodnim novinama«.
(7)
Detaljnije uvjete u odnosu na radno i stručno iskustvo za davanje, produženje
važenja i oduzimanje ovlaštenja za obavljanje provjere projekata kao i načina
kojima se dokazuje, odnosno ocjenjuje ispunjavanje tih uvjeta, vrstu građevina
za koje provjeru projekata provodi jedan ili više revidenata, te sadržaj i
način vođenja očevidnika iz stavka 6. ovoga članka propisuje ministar uz
prethodnu suglasnost ministra nadležnog za zaštitu okoliša, prostorno uređenje
i graditeljstvo.
Članak 30.
(1)
Revident iz članka 29. ovoga Zakona ne može obaviti provjeru projekta u čijoj
je izradi u cijelosti ili djelomično sudjelovao.
(2)
Revident je odgovoran da projekt za koji je proveo provjeru i dao pozitivno
izvješće udovoljava zahtjevima iz ovoga Zakona, posebnih zakona i propisa
donesenih na temelju tih zakona, tehničkih specifikacija i pravila struke u
vezi sa zaštitom od požara.
(3) Na
revidenta se na odgovarajući način primjenjuju i odredbe o odgovornosti
projektanta prema posebnim propisima kojima se uređuje područje prostornog
uređenja i graditeljstva.
Članak 31.
(1)
Revident je dužan, nakon što obavi provjeru projekta, ovjeriti dijelove
projekta te o tome sastaviti pisano izvješće.
(2)
Sadržaj, način i opseg obavljanja provjere projekta, način i značenje ovjere te
način izračuna naknade za obavljenu kontrolu propisuje ministar.
Članak 32.
Osoba
ovlaštena za izradu elaborata zaštite od požara iz članka 28. ovoga Zakona i
ovlašteni revident iz članka 29. ovoga Zakona dužni su imati odgovarajuće
osiguranje od profesionalne odgovornosti ili drugi oblik jednakovrijednog ili
usporedivog jamstva.
Članak 33.
Ministarstvo
daje mišljenje iz područja zaštite od požara na tipski projekt u postupku
izdavanja rješenja o tipskom projektu sukladno propisu kojim se uređuje
područje gradnje.
Članak 34.
Ministar
pravilnikom propisuje mjere zaštite od požara prilikom građenja koje se obavlja
sukladno posebnim propisima kojima se uređuje područje gradnje.
Članak 35.
(1)
Ministarstvo, odnosno nadležna policijska uprava sudjeluje u radu Povjerenstva
za tehnički pregled u postupku izdavanja uporabne dozvole za izgrađenu
građevinu, prema posebnom propisu kojim se uređuje područje građenja samo u
slučajevima u kojima su sudjelovali u postupcima izdavanja rješenja o uvjetima
građenja, odnosno lokacijske dozvole i rješenja za građenje iz članka 24. ovoga
Zakona.
(2)
Ministarstvo, odnosno nadležna policijska uprava u postupku iz stavka 1. ovoga
članka daje mišljenje o tome može li se izgrađena građevina koristiti ili se
prethodno moraju otkloniti utvrđeni nedostaci ili se ne može izdati uporabna
dozvola.
(3) Odredbe
ovoga članka odgovarajuće se primjenjuju i na postupak izdavanja uvjerenja za
uporabu prema posebnom propisu kojim se uređuje područje prostornog uređenja i
graditeljstva.
VIII. ZAŠTITA OD POŽARA U
UPORABI GRAĐEVINA I PROSTORA
Članak 36.
(1) Svaka
građevina ili njezin dio, ovisno o svojoj namjeni, mora se tijekom svog
trajanja održavati na način da ispunjava bitni zahtjev zaštite od požara.
(2) Svaki
prostor ili njegov dio, ovisno o svojoj namjeni, mora se održavati na način da
ispunjava propisane mjere zaštite od požara.
Članak 37.
Vlasnici,
odnosno korisnici građevina, građevinskih dijelova i drugih nekretnina te
prostora, odnosno upravitelji zgrada dužni su održavati slobodnima i propisno
označenima evakuacijske putove, kao i pristupe vatrogasnim vozilima.
Članak 38.
(1)
Vlasnici, odnosno korisnici građevina, građevinskih dijelova i drugih
nekretnina te prostora, odnosno upravitelji zgrada dužni su posjedovati
uređaje, opremu i sredstva za gašenje požara.
(2)
Vlasnici, odnosno korisnici građevina, građevinskih dijelova i drugih
nekretnina te prostora, odnosno upravitelji zgrada dužni su sukladno propisima,
tehničkim normativima, normama i uputama proizvođača održavati u ispravnom
stanju postrojenja, uređaje i instalacije električne, plinske, ventilacijske i
druge namjene, dimnjake i ložišta, kao i druge uređaje i instalacije, koji mogu
prouzročiti nastajanje i širenje požara te o održavanju moraju posjedovati
dokumentaciju.
Članak 39.
(1) Vozila,
uređaji, oprema, alat i sredstva za zaštitu od požara moraju se održavati u
ispravnom i funkcionalnom stanju sukladno propisima, tehničkim normativima,
normama i uputama proizvođača, o čemu mora postojati dokumentacija.
(2) Vozila,
uređaji, oprema, alat i sredstva iz stavka 1. ovoga članka moraju biti propisno
označena, uvijek dostupna te se namjenski koristiti.
(3) Stavci
1. i 2. ovoga članka ne odnose se na vozila, uređaje, opremu, alat i sredstva
za zaštitu od požara vatrogasnih postrojbi na koje se odnose obveze propisane
posebnim propisom kojim se uređuje područje vatrogastva.
Članak 40.
(1)
Ispravnost i funkcionalnost izvedenih stabilnih sustava, uređaja i instalacija
za otkrivanje i dojavu te gašenje požara, sustava, uređaja i instalacija za
otkrivanje i dojavu prisutnosti zapaljivih plinova i para, kao i drugih
ugrađenih sustava, uređaja i instalacija za sprječavanje širenja požara (u
daljnjem tekstu: stabilni sustavi zaštite od požara) provjerava korisnik,
sukladno uputi proizvođača, o čemu mora postojati evidencija, a pravna osoba
ovlaštena od strane ministra, najmanje jednom godišnje, o čemu se izdaje
uvjerenje.
(2) Način
provjere ispravnosti i funkcionalnosti izvedenih stabilnih sustava zaštite od
požara, kao i uvjete za davanje ovlaštenja iz stavka 1. ovoga članka propisuje
ministar.
(3) Ocjenu
ispunjavanja propisanih uvjeta iz stavka 2. ovoga članka ministar može
povjeriti drugoj, za to osposobljenoj, pravnoj osobi.
(4)
Stabilni sustavi zaštite od požara iz stavka 1. ovoga članka moraju biti
propisno označeni, uvijek dostupni te se namjenski koristiti.
(5)
Ministar će rješenjem oduzeti ovlast pravnoj osobi iz stavka 1. ovoga članka
ako se u provedbi inspekcijskog nadzora utvrdi da ne ispunjava uvjete propisane
za davanje ovlaštenja ili da stručne poslove za koje je ovlašten obavlja
protivno ovom Zakonu ili propisima donesenim na temelju njega.
Članak 41.
(1)
Vlasnik, odnosno korisnik građevina, građevinskih dijelova i drugih nekretnina
te prostora, odnosno upravitelji zgrada dužni su održavati prijenosne i
prijevozne aparata za gašenje požara, sukladno uputi proizvođača, o čemu mora
postojati evidencija.
(2)
Ispravnost i funkcionalnost prijenosnih i prijevoznih aparata za gašenje požara
ispituje pravna osoba, fizička osoba obrtnik ili stručna služba (serviser)
ovlaštena od proizvođača ili njegovog ovlaštenog zastupnika, najmanje jednom
godišnje, o čemu na aparatu mora postojati vidljiva oznaka.
(3) Uvjete
koje moraju ispunjavati serviser i njegovi zaposlenici te uvjete za davanje i
oduzimanje ovlaštenja iz stavka 2. ovoga članka propisuje proizvođač ili njegov
ovlašteni zastupnik.
(4)
Propisani uvjeti iz stavka 3. ovoga članka moraju biti javno objavljeni.
(5) Način
provjere i način označavanja te vještačenja aparata za gašenje požara iz stavka
1. ovoga članka propisuje ministar.
(6)
Prijenosni i prijevozni aparati za gašenje požara moraju biti propisno
označeni, uvijek dostupni te se namjenski koristiti.
(7)
Proizvođač ili njegov ovlašteni zastupnik dužan je osigurati održavanje aparata
ispravnim i funkcionalnim.
(8)
Proizvođač ili njegov ovlašteni zastupnik vodi popis pravnih osoba, fizičkih
osoba obrtnika i stručnih službi (servisera) kojima su dali ovlaštenje iz
stavka 2. ovoga članka, o čemu je dužan izvijestiti Ministarstvo.
Članak 42.
Ministarstvo
vodi popis pravnih osoba, fizičkih osoba obrtnika i stručnih službi koje
posjedu ovlaštenje iz članka 40. i 41. ovoga Zakona, koji se objavljuje na
internetskim stranicama Ministarstva.
Članak 43.
(1) U
slučaju privremenog povećanog požarnog rizika, za cijelo vrijeme njegovog
trajanja, poduzimaju se odgovarajuće dodatne, organizacijske i tehničke, mjere
zaštite od požara, koje uključuju osiguranje vatrogasnog dežurstva, odnosno
motrilačko-dojavne službe, kao i primjenu odgovarajuće opreme i sredstava za
gašenje.
(2) Dodatne
mjere iz stavka 1. ovoga članka poduzimaju na temelju izrađene prosudbe
privremenog povećanog požarnog rizika, a osobito za:
–
privremena mjesta pretakanja zapaljivih tekućina i plinova količina većih od
onih definiranih držanjem prema posebnom propisu iz područja zapaljivih
tekućina i plinova,
–
privremena mjesta zavarivanja i uporabe otvorenog plamena ili alata koji u
uporabi iskre, u prostoru koji nije za to predviđen, a postoji opasnost za
nastanak požara,
–
građevine, građevinske dijelove i prostore za vrijeme održavanja skupova na
kojima se privremeno okuplja veći broj ljudi (priredbe, sajmovi, izložbe i
sl.),
–
građevine, građevinske dijelove i prostore za vrijeme obavljanja poslova kojima
se privremeno povećava opasnost od nastajanja i/ili širenja požara ili njegovih
posljedica (velika gradilišta, žetve i sl.),
– vrijeme
povećane požarne opasnosti otvorenog prostora proglašene od nadležnog tijela
prema posebnom propisu iz područja ustroja i djelokruga lokalne samouprave.
(3)
Vatrogasno dežurstvo iz stavka 1. ovoga članka smiju obavljati samo osobe
osposobljene prema propisima kojima se uređuje područje vatrogastva.
(4) Obveze
iz stavka 1. i 2. ovoga članka odnose se na vlasnika, odnosno korisnika
građevina, građevinskih dijelova i drugih nekretnina te prostora, odnosno
upravitelje zgrada, kao i nositelje drugih stvarnih prava.
IX. NADZOR
Članak 44.
(1) Upravni
nadzor nad provedbom ovoga Zakona provodi Ministarstvo, a inspekcijski nadzor
inspektori Ministarstva.
(2) Osobe
nad kojima se provodi nadzor iz stavka 1. dužne su omogućiti inspektoru zaštite
od požara (u daljnjem tekstu: inspektor) ili drugoj ovlaštenoj osobi nesmetano
obavljanje njegovih ovlasti.
(3) Osobe
nad kojima se provodi nadzor dužne su postupiti po zahtjevu i naredbi
inspektora.
Članak 45.
(1)
Inspekcijski nadzor provode inspektori Ministarstva, a inspekcijske službe
drugih tijela državne uprave prema posebnim propisima, neposrednim uvidom.
(2) U
provedbi inspekcijskog nadzora provodi se izravan uvid u opće i pojedinačne
akte, uvjete i način rada nadziranih osoba te poduzimaju zakonom i drugim
propisima predviđene mjere da se ustanovljeno stanje i poslovanje uskladi sa
zakonom i drugim propisima.
(3) Osim
inspekcijskog nadzora nad provedbom ovoga Zakona, inspektori obavljaju i
inspekcijski nadzor nad provedbom drugih zakona i propisa donesenih na temelju
tih zakona, u slučajevima kada je to propisano posebnim propisima.
(4)
Ministar, u suglasnosti s ministrom nadležnim za poslove obrane i ministrom
nadležnim za poslove pravosuđa, pravilnikom određuje sadržaj i način obavljanja
inspekcijskog nadzora zaštite od požara za potrebe Ministarstva obrane i
Ministarstva pravosuđa.
Članak 46.
(1)
Inspektori su osobe s posebnim ovlastima i odgovornostima.
(2)
Ministar pravilnikom propisuje minimalnu radnu i zaštitnu, pojedinačnu i
skupnu, opremu te odjeću i obuću inspektora.
(3)
Službeno svojstvo, identitet i ovlasti iz stavka 1. ovoga članka, dokazuju se
službenom iskaznicom i znakom (službena značka). Oblik i sadržaj službene
iskaznice i izgled službene značke te način njihova izdavanja, uporabe i
vođenja evidencija propisuje ministar.
Članak 47.
(1) Odlukom
jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, uz prethodnu pribavljenu
suglasnost nadležne policijske uprave, može se propisati da određene poslove
kontrole provedbe propisanih mjera zaštite od požara utvrđenih ovim Zakonom i
propisima donesenim na temelju njega obavljaju vatrogasne postrojbe i/ili
vatrogasne zajednice na svom području.
(2) Odlukom
iz stavka 1. ovoga članka odredit će se:
1. vrsta
građevina, građevinskih dijelova i otvorenog prostora koji će biti obuhvaćeni
kontrolom,
2. način i
postupak obavljanja poslova kontrole,
3. način
izvješćivanja nadležne policijske uprave o nedostacima utvrđenih kontrolom,
4. uvjeti
koje moraju ispunjavati osobe za obavljanje poslova kontrole u pogledu stručne
spreme.
(3)
Ministar pravilnikom propisuje obrazac iskaznice kojom se utvrđuje identitet
osobe ovlaštene za obavljanje poslova kontrole, ovlaštenja te način njezinog
izdavanja.
Članak 48.
Inspektor
je ovlašten:
1.
pregledati prostorije, prostore, građevine i predmete radi utvrđivanja stanja
zaštite od požara,
2.
pregledati dokumentaciju u svezi sa zaštitom od požara,
3.
upozoriti i udaljiti osobu koja ometa ili onemogućava obavljanje inspekcijskog
nadzora,
4. davati
pisana i usmena upozorenja i zapovijedi u svezi sa zaštitom od požara,
5. ukazati
na nedostatke iz zaštite od požara i odrediti rokove za njihovo uklanjanje,
6.
privremeno zabraniti obavljanje određenih djelatnosti i radnji koje
predstavljaju neposrednu opasnost od nastajanja i širenja požara,
7. ući u
dom na traženje vlasnika ili u slučaju otklanjanja ozbiljne neposredne
opasnosti od požara po život i zdravlje ljudi ili imovine većeg opsega,
8. tražiti
potrebne podatke i obavijesti te uzimati izjave u svezi sa zaštitom od požara,
9.
utvrđivati činjenice na vizualan način (foto i videozapis),
10.
provjeriti i utvrditi identitet osoba i predmeta kada je to potrebno radi
pravilnog vođenja postupka,
11.
privremeno oduzeti dokumentaciju, opremu i sredstva te ostalo u svezi sa
zaštitom od požara kada je to potrebno radi pravilnog vođenja postupka ili mogu
poslužiti u prekršajnom ili sudbenom postupku kao dokaz ili je to potrebno radi
sprječavanja težih posljedica, o čemu izdaje potvrdu,
12.
pregledati mjesto požara radi utvrđivanja uzroka njegovog nastajanja i širenja,
13. izdati
prekršajne naloge i podnositi optužne prijedloge,
14. izreći
i naplatiti novčanu kaznu na mjestu počinjenja prekršaja,
15.
poduzimati i druge potrebne radnje u skladu s propisima.
Članak 49.
Inspektor
je dužan, prije početka primjene ovlasti iz članka 48. ovoga Zakona,
predstaviti se pokazivanjem službene značke i službene iskaznice.
Članak 50.
(1) O
obavljenom inspekcijskom nadzoru inspektor je dužan sastaviti zapisnik.
(2)
Inspektor je dužan voditi očevidnik o inspekcijskim nadzorima i poduzetim
mjerama, kao službenu evidenciju, čiji sadržaj, oblik i način vođenja propisuje
ministar.
Članak 51.
(1) Svatko
može podnijeti prijavu za pokretanje postupka inspekcijskog nadzora.
(2) Početak
postupka inspekcijskog nadzora ne mora biti najavljen osobi nad kojom se
provodi nadzor.
(3) Ako se
u postupku inspekcijskog nadzora utvrde nepravilnosti, inspektor će osobi nad
kojom se provodi nadzor ukazati na nepravilnosti i odrediti rok otklanjanja,
što se unosi u zapisnik, od kojeg se jedan primjerak daje osobi nad kojom je
proveden nadzor.
(4) Osoba
nad kojom je proveden nadzor obvezna je pisano obavijestiti inspektora o
poduzetim mjerama, u roku koji nije duži od 7 dana od dana ukazivanja. Ukoliko
osoba nad kojom je proveden nadzor ne otkloni nedostatke u zadanom roku
rješenjem će se narediti otklanjanje nedostataka ili pokrenuti prekršajni
postupak.
(5)
Inspektor je dužan pravodobno pisano obavijestiti poznatog podnositelja prijave
iz stavka 1. ovoga članka o nalazu inspekcijskog nadzora i poduzetim mjerama.
Članak 52.
U
obavljanju poslova iz svoje nadležnosti inspektor je obvezan surađivati s
drugim inspekcijama, pravnim osobama i stručnim službama, ako je to potrebno
radi pravilne ocjene činjeničnog stanja.
Članak 53.
U
obavljanju poslova iz svoje nadležnosti inspektor je dužan čuvati kao tajnu
podatke koji su prema posebnom propisu klasificirani i označeni odgovarajućim
stupnjem tajnosti.
Članak 54.
U
obavljanju poslova iz svoje nadležnosti inspektor Ministarstva, odnosno
nadležne policijske uprave, poduzima upravne mjere i radnje prema vlasniku,
odnosno korisniku građevine, građevinskih dijelova i drugih nekretnina te
prostora odnosno upravitelju zgrada kao i nositeljima drugih stvarnih prava te
jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, radi provođenja određenih
mjera zaštite od požara propisanih Zakonom i propisima donesenim na temelju
njega, odlukama tijela državne uprave i lokalne uprave i samouprave, općim
aktima pravnih osoba, procjenama ugroženosti i planovima zaštite od požara, a
rješenjem osobito nalaže:
1.
izvođenje i održavanje vatrogasnih putova, pristupa i prilaza vatrogasnim
vozilima i tehnici radi spašavanja osoba i gašenja požara,
2.
izvođenje i održavanje protupožarnih prosjeka,
3.
izvođenje i održavanje prohodnim izlaznih putova iz građevine ili njezinog
dijela radi omogućavanja žurnog spašavanja ljudi i imovine u slučaju požara,
4.
dovođenje u ispravno stanje izvedenih postrojenja, uređaja i instalacija koji
predstavljaju opasnost od nastajanja i širenja požara,
5.
uklanjanje i zbrinjavanje predmeta i tvari koji predstavljaju opasnost od
nastajanja i širenja požara (zapaljivi otpad i sl.),
6.
postavljanje, obilježavanje mjesta postavljanja i osiguranje pristupačnosti
vatrogasnih aparata za početno gašenje požara,
7.
izvođenje i održavanje u ispravnom stanju uređaja, opreme, instalacije i
sustava za dojavu i gašenje požara,
8.
onemogućavanje izazivanja požara izvana, građevina i drugih nekretnina te
prostora kojima je pristup ograničen,
9.
osiguranje vatrogasnog dežurstva ili motrilačko-dojavne službe,
10.
obavljanje ili obustavljanje obavljanja određenih radnji i postupaka koji su u
svezi sa zaštitom od požara,
11. nabavu
opreme i sredstava za dojavu i gašenje požara.
Članak 55.
(1)
Inspektor će privremeno usmeno zabraniti, iz razloga neposredne opasnosti za
život i zdravlje ljudi ili imovine:
1. držanje
predmeta i tvari koji predstavljaju neposrednu opasnost od nastanka i širenja
požara,
2. uporabu
uređaja, opreme i instalacija koji predstavljaju neposrednu opasnost od
nastajanja i širenja požara,
3. uporabu
otvorene vatre kada postoji neposredna opasnost od nastajanja i širenja požara,
4.
obavljanje ili obustavljanje obavljanja određenih radnji ili djelatnosti kada
postoji neposredna opasnost od nastajanja i širenja požara ili je ugrožena
evakuacija osoba,
5. kretanje
osoba na određenom prostoru kada postoji neposredna opasnost od požara.
(2) Obveza
izvršenja mjere zabrane iz stavka 1. ovoga članka počinje teći odmah.
(3) U
provedbi mjera zabrane iz stavka 1. ovoga članka inspektor može koristiti mjeru
pečaćenja.
(4)
Postupak pečaćenja, oblik, sadržaj i način uporabe pečata za pečaćenje iz
stavka 3. ovoga članka propisuje ministar.
(5)
Ministarstvo, odnosno policijska uprava, mjeru zabrane iz stavka 1. i 3. ovoga
članka, izdat će u obliku rješenja, najkasnije u roku od osam dana od dana
izricanja usmene mjere zabrane.
(6) Žalba
protiv rješenja iz stavka 5. ovoga članka ne odgađa njegovo izvršenje.
Članak 56.
(1) Ukoliko
se ne postupi po izvršnom rješenju iz članka 54. i 55. ovoga Zakona, rješenje
će se prisilno izvršiti.
(2) Do
naplate od izvršenika, troškovi izvršenja rješenja namiruju se iz državnog
proračuna, odnosno iz proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne)
samouprave na čijem se području izvršenje provodi.
(3) Ako je
izvršenik izvršio obvezu iz rješenja ili je iz nekog drugog razloga prestala
obveza izvršenja rješenja, donijet će se rješenje o obustavi izvršenja po
službenoj dužnosti.
X. UNAPREĐENJE ZAŠTITE OD POŽARA
Članak 57.
(1) Pravne
osobe dužne su analizirati svaki događaj koji je mogao dovesti do požara te
poduzimati mjere potrebne da do takvih događaja više ne dođe, o čemu su dužne
voditi evidenciju te obavještavati nadležne službe sukladno posebnim propisima.
(2) Pravne
osobe dužne su voditi evidenciju svih požara koji su nastali na njihovom
vlasništvu, kao i razlozima njihova nastanka.
(3) Za
potrebe analize stanja zaštite od požara i poduzimanja mjera njezina
unapređenja policijska uprava obavlja stručno istraživanje uzroka nastalih
požara, o čemu vodi evidenciju na informacijskom sustavu. U slučaju požara sa
posljedicama po ljudski život ili s većom materijalnom štetom ili iz drugih
razloga Ministarstvo obavlja vještačenje požara, pri čemu može obavljanje
pojedinih stručnih radnji povjeriti znanstvenim ili drugim stručnim ustanovama
ili osobama.
(4)
Vještačenje požara obavlja se i na zahtjev državnog odvjetništva prema posebnom
propisu.
(5) Kada se
utvrdi da je zbog neprovođenja zaštite od požara došlo do požara s većom materijalnom
štetom, Ministarstvo, odnosno nadležna policijska uprava obavještava jedinicu
lokalne i područne (regionalne) samouprave na čijem području je došlo do požara
radi traženja povrata troškova vatrogasne intervencije u skladu sa propisom
kojim se uređuje područje vatrogastva.
(6)
Osiguravajuća društva će pratiti i analizirati stanje predmeta osiguranja
zaštite od požara ovisno o uzroku požara i materijalnoj šteti te mogu
predlagati mjere i financijski poticati stručne studije, projekte i programe razvoja
sigurnih tehnologija, kao i primjenu inženjerskih metoda kojima se smanjuje ili
sprječava nastanak i širenje požara.
Članak 58.
(1) Radi
promicanja i doprinosa zaštiti života, zdravlja i sigurnosti ljudi, životinja,
imovine, okoliša i prirode od požara, pravnim i fizičkim osobama, sudionicima
zaštite od požara, dodjeljuju se godišnja priznanja i nagrade.
(2)
Ministar će pravilnikom propisati vrste priznanja i nagrada iz stavka 1. ovoga
članka te postupak, način i mjerila za njihovu dodjelu, kao i vođenje
evidencije.
(3) Za
odlučivanje o dodjeli priznanja i nagrada iz stavka 1. ovoga članka ministar
imenuje Povjerenstvo za dodjelu priznanja i nagrada iz zaštite od požara, na
vrijeme od četiri godine, koje čine predsjednik i četiri člana. Članovi Povjerenstva
imenuju se iz redova Ministarstva i strukovnih organizacija.
XI. FINANCIRANJE
Članak 59.
(1) Fizičke
i pravne osobe osiguravaju financijska sredstva za provedbu zaštite od požara
na svom vlasništvu prema vlastitim planovima i općim aktima iz zaštite od
požara te propisanim obvezama.
(2)
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave osiguravaju u svojim
proračunima financijska sredstva za provedbu zaštite od požara na svom području
prema vlastitim planovima zaštite od požara te propisanim obvezama.
(3)
Financiranje provedbe zaštita od požara pravnih osoba i udruga koje obavljaju
vatrogasnu djelatnost i djelatnost zaštite i spašavanja osigurava se prema
posebnom propisu kojim se uređuje područje vatrogastva i zaštite i spašavanja.
(4) Za
provedbu godišnjeg programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od
požara od interesa za Republiku Hrvatsku iz članka 12. stavka 9. ovoga Zakona
Vlada Republike Hrvatske osigurava financijska sredstva u državnom proračunu.
(5) Vlada
Republike Hrvatske i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave mogu,
prema vlastitim odlukama, a u cilju unapređenja zaštite od požara, sredstvima
iz proračuna sufinancirati nabavu vozila, uređaja i opreme za zaštitu od požara
pravnim osobama na svom području.
(6) Osiguravajuća
društva mogu, prema vlastitim odlukama, vlastitim sredstvima sufinancirati
nabavu vozila, uređaja i opreme za zaštitu od požara pravnim osobama ili
lokalnoj samoupravi, u cilju unapređenja zaštite od požara na njihovom
vlasništvu ili području.
XII. KAZNENE ODREDBE
Članak 60.
(1)
Novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 do 150.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj tijelo za ocjenjivanje sukladnosti, odnosno pravna osoba koja obavlja
poslove ocjenjivanja sukladnosti bez rješenja o ovlaštenju (članak 6. stavak
5.).
(2)
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će odgovorna
osoba u tijelu za ocjenjivanje sukladnosti, odnosno pravnoj osobi za prekršaj
iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 61.
(1)
Novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 do 150.000,00 kuna ili kaznom zatvora do
60 dana kaznit će se za prekršaj fizička osoba koja izazove požar. Osoba koja
izazove požar iz nehaja kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom od 2.000,00 kn
do 15.000,00 kn (članak 8. stavak 3.).
(2)
Novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 do 150.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj pravna osoba koja propustom izazove požar (članak 8. stavak 3.).
(3)
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će odgovorna
osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz stavka 2. ovoga članka.
(4)
Ministarstvo vodi evidenciju osoba koje su kažnjene za prekršaj iz stavka 1.
ovoga članka.
Članak 62.
(1)
Novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
fizička osoba:
– koja ne
prijavi nastanak požara i sve informacije o požaru (članak 11. stavak 2.),
– koja ne
omogući inspektoru ili drugoj ovlaštenoj osobi nesmetano obavljanje njegovih
ovlasti (članak 44. stavak 2.),
– koja ne
postupi po zahtjevu odnosno naredbi inspektora (članak 44. stavak 3.),
– koja
ošteti ili odstrani službeni pečat inspektora stavljen u postupku provedbe
mjere zabrane (članak 55. stavak 3.).
(2) Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se pravna osoba novčanom kaznom u
iznosu od 15.000,00 do 150.000,00 kuna.
(3) Za prekršaj
iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom
kaznom u iznosu od 2.000,00 do 15.000,00 kuna.
(4)
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
fizička osoba koja ne pristupi otklanjanju neposredne opasnosti, odnosno
gašenju požara ili o tome ne obavijesti najbližu vatrogasnu postrojbu, policiju
ili Državni centar za sustav 112, odnosno ne postupi prema planu zaštite od
požara (članak 18. stavak 1. i 2.).
Članak 63.
Novčanom
kaznom u iznosu od 2.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj vlasnik
odnosno korisnik građevine, građevinskih dijelova i drugih nekretnina te
prostora odnosno upravitelji zgrada:
– koji ne
održavaju evakuacijske putove i vatrogasne pristupe slobodnima i propisno
označenima (članak 37.),
– koji ne
posjeduju uređaje, opremu i sredstva za gašenje požara (članak 38. stavak 1.),
– koji ne
posjeduju uvjerenje o ispravnosti i funkcionalnosti izvedenih stabilnih sustava
zaštite od požara (članak 40. stavak 1.),
– koji
nenamjenski koriste vozila, uređaje, opremu, alat ili sredstva za zaštitu od
požara ili stabilne sustave za zaštitu od požara (članak 39. stavak 2. i članak
40. stavak 4.),
– koji
nemaju vidljivu oznaku o provjeri ispravnosti i funkcionalnosti mobilnih aparata
za gašenje požara (članak 41. stavak 2.),
– koji u
slučaju privremenog povećanog požarnog rizika ne poduzmu odgovarajuće dodatne,
organizacijske i tehničke mjere zaštite od požara (članak 43. stavak 1.).
Članak 64.
(1)
Novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 do 150.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj pravna osoba ako obavlja poslove provjere ispravnosti i
funkcionalnosti stabilnih sustava bez ovlaštenja ili protivno propisima (članak
40. stavak 1. i 2.).
(2)
Novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 do 150.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj pravna osoba, fizička osoba obrtnik ili stručna služba (serviser) ako
ispituje ispravnost i funkcionalnosti prijenosnih i prijevoznih aparata bez
ovlaštenja ili protivno propisima (članak 41. stavak 2. i 5).
(3) Za prekršaj
iz stavka 1. i 2. ovoga članka kaznit će se odgovorna osoba u pravnoj osobi
novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 15.000,00 kuna.
(4) Uz
kaznu za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka pravnoj osobi može se primijeniti
zaštitna mjera oduzimanja ovlaštenja od tri do šest mjeseci, a za ponovljeni
prekršaj uz novčanu kaznu izreći će se zaštitna mjera u trajanju od šest
mjeseci do jedne godine.
Članak 65.
(1)
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 150.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj vlasnik, odnosno korisnik građevine, građevinskih dijelova i drugih
nekretnina te prostora, odnosno upravitelji zgrada ako ne poduzmu mjere
naložene rješenjem:
– ministra
o razvrstavanju u kategoriju ugroženosti od požara u roku određenom tim
rješenjem (članak 20. stavak 2.),
–
inspektora Ministarstva, odnosno nadležne policijska uprave (članak 54. stavak
1.).
(2)
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
iz stavka 1. ovoga članka odgovorna osoba u pravnoj osobi i tijelu jedinice
lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(3)
Novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 do 150.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj pravna osoba ako ne poduzme mjere zabrane naložene rješenjem
Ministarstva, odnosno nadležne policijske uprave (članak 55. stavak 5.).
(4)
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
iz stavka 3. ovoga članka odgovorna osoba u pravnoj osobi i tijelu jedinice
lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak 66.
(1)
Novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj fizička osoba ako izrađuje elaborat zaštite od požara, a nije za to
ovlaštena (članak 28. stavak 3.).
(2)
Novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj fizička osoba ako:
– je
obavila kontrolu glavnog projekta, a nije za to ovlaštena (članak 29. stavak
1.),
– je kao
revident, obavila provjeru projekta u čijoj je izradi u cijelosti ili
djelomično sudjelovala (članak 30. stavak 1.),
– projekt
ili dio projekta za koji je provela kontrolu i dala pozitivno izvješće ne
udovoljava zahtjevima iz ovoga Zakona, posebnih zakona i propisa donesenih na
temelju tih zakona, tehničkih specifikacija i pravila struke u vezi s
kontroliranim svojstvom (članak 30. stavak 2.),
– nije
sastavila pisano izvješće o provjeri projekta i/ili nije ovjerila dijelove
projekta na propisani način (članak 31. stavak 1.).
(3) Uz
kaznu za prekršaj iz stavka 2. ovoga članka osobi koja obavlja provjeru
projekta (revidentu) može se primijeniti zaštitna mjera oduzimanja ovlaštenja
za provjeru projekta od šest mjeseci do jedne godine, a za ponovljeni prekršaj
uz novčanu kaznu izreći će se navedena mjera u trajanju od jedne godine do
dvije godine.
XII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE
ODREDBE
Članak 67.
(1)
Provedbene propise iz ovoga Zakona ministar će donijeti u roku od godine dana
od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2)
Ministar, u suglasnosti s nadležnim ministrom, u okviru ovlasti utvrđenih
zakonom, donosi podzakonske propise o uvjetima sigurnosti i zaštite od požara
za građevine javne namjene, stambene, poslovne i druge građevine, šume i usjeve
te ostale građevine u kojima postoji povećana opasnost nastajanja požara.
(3) Do
donošenja provedbenih propisa na temelju ovoga Zakona, ostaju na snazi
provedbeni propisi doneseni na temelju Zakon o zaštiti od požara (»Narodne
novine«, br. 58/93., 33/05., 107/07. i 38/09.), osim Pravilnika o uvjetima za
ispitivanje uvezenih uređaja za gašenje požara (»Narodne novine«, br. 75/94.)
koji ostaje na snazi do dana pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji,
ukoliko nisu u suprotnosti s odredbama ovoga Zakona.
Članak 68.
Pravne i
fizičke osobe ovlaštene za obavljanje poslova na temelju Zakona o zaštiti od
požara (»Narodne novine«, br. 58/93., 33/05., 107/07. i 38/09.) nastavljaju s
obavljanjem poslova kao osobe ovlaštene prema odredbama ovoga Zakona, osim:
– pravnih
ili fizičkih osoba odnosno stručnih službi iz članka 41. ovoga Zakona
ovlaštenih na temelju članka 22. stavka 5. Zakona o zaštiti od požara (»Narodne
novine«, br. 58/93., 33/05., 107/07. i 38/09.) za obavljanje poslova održavanja
vatrogasnih aparata, koje su dužne uskladiti svoje poslovanje s odredbom članka
41. ovoga Zakona do 1. listopada 2011. godine,
– pravnih
osoba ovlaštenih na temelju članka 21. stavka 7. Zakona o zaštiti od požara
(»Narodne novine«, br. 58/93., 33/05., 107/07. i 38/09.) za izdavanje isprava o
ispravnosti i podobnosti za namijenjenu svrhu kojima prestaje ovlaštenje danom
pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji.
Članak 69.
Postupci
započeti do stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se po odredbama propisa
koji su bili na snazi do dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 70.
Stupanjem
na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o zaštiti od požara (»Narodne
novine«, br. 58/93., 33/05., 107/07. i 38/09.).
Članak 71.
(1) Danom
pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji prestaju važiti odredbe članka
5. stavka 2. i 3. i članka 6. stavka 7. ovoga Zakona.
(2) Danom
pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji prestaju važiti sljedeći
propisi:
– Pravilnik
o tehničkim normativima za uređaje za automatsko zatvaranje vrata ili
vatrootpornih zaklopaca (Službeni list, broj 35/80.),
– Pravilnik
o tehničkim normativima za stabilne uređaje za gašenje požara ugljičnim
dioksidom (Službeni list, br. 44/83. i 31/89.),
– Pravilnik
o tehničkim normativima za zaštitu od požara i eksplozija pri čišćenju posuda
za zapaljive tekućine (Službeni list, br. 44/83. i 60/86.),
– Pravilnik
o tehničkim normativima za sustave za odvođenje dima i topline pri požaru
(Službeni list, broj 45/83.),
– Pravilnik
o tehničkim normativima za zaštitu visokih objekata od požara (Službeni list,
broj 7/84.),
– Pravilnik
o tehničkim normativima za uređaje u kojima se nanose i suše premazna sredstva
(Službeni list, broj 57/85.),
– Naredba o
obveznom atestiranju ručnih i prijevoznih uređaja za gašenje požara (Službeni
list, broj 16/83. i »Narodne novine«, br. 1/01.).
(3) Danom
pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji svojstva reakcije na požar i
otpornosti na požar u graditeljstvu navedena u podzakonskim propisima donesenim
na temelju Zakona o zaštiti od požara (»Narodne novine«, br. 58/93., 33/05.,
107/07. i 38/09.) određuju se prema hrvatskim normama kojima su preuzete
usklađene europske norme, a dokazuju sukladno posebnim propisima iz područja
ocjenjivanja sukladnosti.
(4) Danom
pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji ili stupanjem na snagu
međunarodnog sporazuma o ocjenjivanju sukladnosti i prihvaćanju industrijskih
proizvoda (ACCA) za proizvode iz članka 6. ovoga Zakona, ukoliko ta činjenica
nastupi ranije:
– u članku
6. stavku 2. ovoga Zakona riječi: »na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu«,
zamjenjuju se riječima: »na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu ili na jeziku
koji mogu lako razumjeti potrošači i drugi korisnici«,
– u članku
7. ovoga Zakona riječi: »Republici Hrvatskoj«, zamjenjuju se riječima:
»Europskoj uniji«.
Članak 72.
Ovaj Zakon
stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, osim odredbi
članka 28. do 32. ovoga Zakona koje stupaju na snagu 1. listopada 2011.
Klasa:
214-01/10-01/03
Zagreb,
15. srpnja 2010.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Luka Bebić, v. r.